معاون درمان ستاد کرونا استان تهران اعلام کرد سهم بالای واکسن نزده ها در بستری های بیمارستانی امیکرون

به گزارش فست فود باز، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران ضمن تشریح وضعیت کرونا در پایتخت، اظهار داشت: بنظر می رسد در اسفندماه قله را تجربه نماییم. آمارهای مناطق مختلف تهران و شهرستان های تابعه نشان میدهد که آلودگی کرونا در همه جا متوازن است و ویروس کاملا پخش شده است.
دکتر نادر توکلی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این که در تهران در شیب صعودی موج ششم کرونا هستیم، اظهار داشت: آمار مبتلاشدن بسیار بالا و کماکان صعودی است. از شروع بهمن که وارد موج ششم شدیم، آمارمان حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ درصد رشد داشته است و هر روز نسبت به روز قبل حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش موارد را شاهد می باشیم. یعنی در ۲۴ ساعت گذشته تعداد مراجعین سرپایی به مراکز درمانی به حدود ۱۳ هزارنفر رسیده است.
وی اضافه کرد: بطور معمول در این تعداد از هر ۲۰ مراجعه یک نفر بستری می شود اما خوشبختانه آمار مرگ و میر فعلا پایین است و از هر ۱۰۰ بیماری که بستری می شوند حدود ۴ نفر فوت می کنند که نسبت به پیک های قبلی بسیار کمتر است. موضوعی که مشخصا وجود دارد این است که مرگ و میر بیشتر در گروه سنی بالای ۵۰ سال است.
او افزود: ۵۰ درصد موارد بستری کرونائی مربوط به سنین بالای ۵۰ سال و مابقی مربوط به سنین کمتر از ۵۰ سال است که در گروه دوم عمده موارد بستری در گروه سنی کمتر از ۳۵ سال است. این در حالیست که حدود ۲۰ درصد آمار بستری ها مختص گروه سنی زیر ۱۰ سال است.
توکلی اشاره کرد: هم اکنون تعداد بیماران بستری به ۳۰۰۰ نفر رسیده است که حدود ۸۰۰ نفر از آنها در بخش های ویژه بستری هستند و آمار مرگ و میر کرونائی استان باردیگر دو رقمی شده است.
او درباره تجهیز امکانات در بیمارستان های اطفال، اظهار نمود: یک نشست اضطراری با روسای بیمارستان ها و دانشگاه ها، بیمه تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و… برای اعلام آمادگی موج ششم داشتیم و خوشبختانه هماهنگی صورت گرفت تا فعلا در بیمارستان های اطفال ارائه کلیه خدمات غیرضروری متوقف شود و کلیه ظرفیت به بیماران کرونائی اختصاص پیدا کند. توسعه تخت های ویژه در مراکز موضوع مورد تاکید دیگر در این نشست بود تا بیمارستان های عمومی که دارای بخش اطفال هستند بعنوان پشتیبان بیمارستان های مخصوص اطفال تخت هایشان را در اختیار بگذارند.
وی اضافه کرد: بطور معمول بستری های اطفال از نوعی هستند که حال عمومی بهتری دارند و بیشتر گرفتار اسهال و استفراغ مداوم و سرفه های غیرقابل تحمل هستند. این سویه از کرونا بیشتر راه تنفسی فوقانی را درگیر می کند و چون قطر راه های هوایی کودکان نسبت به بزرگسالان کوچک تر است، سبب بروز علائمی مانند خروسک و انسداد راه هوایی می شود که اورژانس اطفال نسبت به این مساله آمادگی دارند. درگیری ریوی در کودکان خیلی کم است.
معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به این که هنوز اوضاع کرونا در پایتخت بحرانی نشده است، اشاره کرد: پیش بینی می شود در هفته آخر بهمن و هفته اول اسفند شرایط ابتلای بسیار بالایی را تجربه نماییم.
او با تاکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون کرونا، اظهار داشت: در افراد واکسینه شده میزان بستری و مرگ و میر به شدت پایین است. کسانی که بستری می شوند عمدتاً واکسن تزریق نکردند.
او با تاکید بر این که در حوزه تجهیزات بیمارستانی و داروها فعلا هیچ مشکلی وجود ندارد، بیان کرد: از طرفی درحال نظارت مشخص بر مصرف داروهایی مانند رمدسیویر هستیم که تجویز بی رویه صورت نگیرد. همین طور موضوع پلی فارمیسی یا چند دارویی هم مورد نظارت قرار می گیرد چون کرونا درمان اختصاصی ندارد و باید با اقدامات حمایتی درمان صورت گیرد.
وی اظهار داشت: از آنجا که امیکرون خود محدود شونده است به کسانی که واکسیناسیون شان کامل شده است سفارش می شود اگر مبتلا می شوند خود مراقبتی کنند و در صورتیکه علایم شدیدی ندارند نیازی به مراجعه به مراکز درمانی هم ندارند. آنها پس از ۵ روز قرنطینه در خانه می توانند از منزل بیرون بروند برای اینکه امکان ابتلای سایرین بسیار پایین است، اما خود فرد حتما باید از ماسک استفاده نماید.
توکلی درباره دایر بودن حضوری مدارس، اظهار داشت: حضور فیزیکی در مدارس به شکل متراکم امکان ابتلای جمعی را به وجود می آورد و باید محدود شود. از طرفی نشست های بالای ۱۵ نفر در فضای بسته ریسک انتقال را بالا می برد برای اینکه در این جلسات پذیرایی انجام می شود و افراد ماسک را برمی دارند که احتمال انتقال بیماری را بیشتر می کند. تاکید ما استفاده از ۲ ماسک در اماکن عمومی است.
او درباره رسیدن به قله پیک ششم در پایتخت، اظهار نمود: بنظر می رسد در اسفندماه قله را تجربه نماییم. آمارهای مناطق مختلف تهران و شهرستان های تابعه نشان میدهد که آلودگی کرونا در همه جا متوازن است و ویروس کاملا پخش شده است.

منبع:

About Author