اول اسفند ماه و تازه ترین خبرهای کرونائی استانها

فست فود باز: ایرنا- در ابتدای ماه پایانی سال ۱۴۰۰، روزهای شیوع ویروس کرونا از سرگرفته شده و موجی طوفانی درحال حرکت است، بطوریکه در آستانه سال نو، ۲۴۲ بیمار کووید۱۹ تنها در ۲۴ ساعت گذشته در کشور جان خودرا ازدست دادند.
شیوع سویه جدید اومیکرون و چندین برابر شدن آمار مراجعان به بیمارستان ها به علت مبتلاشدن به کرونا و همین طور جولان این ویروس مرموز سبب شده که وضعیت کرونائی کشورمان روز به روز قرمزتر شود و خسارات جانی و مالی بیشتری به جا بماند.
براساس اعلام وزارت بهداشت، از روز گذشته تا امروز ۱ اسفندماه ۱۴۰۰ و برمبنای معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۹۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۱۵ نفر از آنها بستری شدند.
در حال حاضر ۳۳۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
طی ۲ سال اپیدمی کووید ۱۹ در کشور، کوشش های بسیاری برای مهار سویه های مختلف کرونا و نیز واکسیناسیون مقابل آن صورت گرفت اما به دلایلی همچون کم توجهی برخی هموطنان به مسئولیت اجتماعی در مقابله با این ویروس، کووید ۱۹ سرسختانه بر شمار گرفتاران و مبتلایان می افزاید.
این در حالی است که فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای کلانشهر تهران امروز درباره این نظریه که ممکنست کرونا تا چند ماه آتی دیگر سویه جدیدی نداشته باشد چون به ایمنی جمعی می رسیم، اظهار داشت: این نظریه در مجامع علمی جایگاهی ندارد برای اینکه اومیکرون حالا جهشی جدید در دانمارک و آلمان به وجود آورده است.
به باور علیرضا زالی، در حقیقت اومیکرون هم درحال تغییر و جهش است و تا وقتی که مردم دنیا در سایه یک مصون سازی فعال یعنی واکسیناسیون کامل قرار نگیرند، رسیدن به انتها کرونا خیلی دور از ذهن خواهد بود.
پیگیری های خبرنگاران ایرنا درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا نشان داده است که این ویروس و عمدتاً سویه اومیکرون آن اکنون در استانها در حل چرخش و جولان است و خیلی از خانواده ها را گرفتار کرده است.
سیر صعودی فوت مبتلایان به کرونا در اردبیل
روند افزایشی فوت شدگان کرونائی در استان اردییل در ایام اخیر ادامه داشته و مجموع جانباختگان بیماری کووید- ۱۹ در این استان تا حالا به ۲ هزار و ۶۶۷ نفر رسیده است.
به گفته دکتر علی محمدیان رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، در شبانه روز گذشته، ۴ بیمار کووید-۱۹ بستری در مراکز درمانی استان جان باخنه و با بستری ۵۴ بیمار کووید-۱۹ و ترخیص ۷۴ نفر از بیمارستان مجموع بستری های کرونا در استان به ۲۹۲ نفر کم شد.
اکنون شهرستان مشگین شهر، اردبیل و پارس آباد در وضعیت قرمز، شهرستان های نیر، سرعین، اصلاندوز و خلخال در وضعیت نارنجی و گرمی، بیله سوار، نمین و کوثر هم در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.
دکتر محمدیان با هشدار نسبت به اوج گیری شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل طی روزهای آینده اظهار داشت: آمار مراجعان به مراکز درمانی نشان دهنده شدت شیوع ویروس کرونا در سطح استان است.

در همین حال، استاندار اردبیل اظهار داشت: باتوجه به سیر صعودی مبتلاشدن به سویه امیکرون در این استان و افزایش تعداد شهرستانهای با رنگ قرمز، شهوندان از برگزاری هرگونه مراسم و دروهمی جدا اجتناب کنند.
سید حامد عاملی اضافه کرد: با آنکه به شدت نگران آموزش حضوری دانش آموزان هستیم و تمایل بر بازگشایی مدارس داریم ولی باتوجه به محدودیت های موجود بیمارستانهای استان در بحث بستری و درمان کودکان مبتلا به کرونا، هرگونه بی توجهی به موارد پیشگیرانه، لطمه به کودکان را درمقابل کرونا افزایش خواهد داد.
آذربایجان غربی و بیشترین آمار فوت شدگان کرونائی از آذرماه
از آذربایجان غربی هم خبر رسیده است که فوت شدگان روزانه کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۰ نفر رسید که بیشترین رقم از اول آذر تا حالا است.
به گفته علی افشانی رئیس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی، در دی و بهمن ماه امسال شاهد کاهش قابل توجه فوت شدگان نسبت به پاییز و تابستان بودیم ولی با افزایش مبتلایان و به تبع آن، بستری ها، تعداد فوت شدگان نیز روند افزایشی به خود گرفته است.
وی افزود: همین طور طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۹۸ نفر در استان به کرونا مبتلا و ۱۸۱ نفر شامل حدود ۳۰ درصد مبتلایان در مراکز درمانی بستری شدند.
تخت بیمارستان، مقصد خیلی از واکسن نزده ها در قم
رییس سازمان نظام پزشکی قم اعلام نمود که اغلب بیماران کرونائی بستری در بیمارستان های استان واکسن نزده اند و این امر پزشکان و مجموعه کادر بهداشت و درمان را گرفتار مشکل کرده است.
سید حسن عادلیا اظهار داشت: متاسفانه در استان قم، شاهد پایین ترین میزان واکسیناسیون هستیم و از طرفی تعداد فوت شدگان بالاست و اغلب افرادی که بستری هستند، واکسن نزده اند و این مطالعه نیز در دنیا صورت گرفته که اگر واکسن نزنیم گرفتار فرم شدید بیماری می شویم.
وی با تاکید مجدد بر امر واکسیناسیون، ابراز امیدواری کرد: همشهریان به این امر اهتمام جدی داشته باشند و هر سه دوز واکسن را تزریق کنند.
وضعیت کرونائی قم که از روز ۵ آذرماه به رنگ آبی درآمده بود، از چهارم بهمن ماه به رنگ زرد و از هشتم بهمن ماه به رنگ قرمز درآمد.
کودکان بوشهری آماج حملات کرونا
به بیان سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، ابتلای کودکان به کرونا در پیک ششم بیشتر شده به نحوی که در زمان حاضر ۲۲ درصد بستری های مبتلا به اُمیکرون در بیمارستان های این استان مربوط به کودکان است.

دکتر قاسم برجویی افزود: سوش اومیکرون تمایل دارد قسمت فوقانی مجاری تنفسی را درگیر کند و با علائمی مانند سرماخوردگی، سینوزیت و عفونت گوش در کودکان خیلی بیشتر اتفاق می افتد و با عنایت به این که کودکان زیر ۱۲ سال واکسینه نشدند این موج همه گیری در میان این گروه سنی صورت گرفت و تعداد ابتلای کودکان از نظر آماری قابل توجه است.
ابتلای ۳۸۳ هموطن دیگر به کرونا در سیستان و بلوچستان
با ابتلای ۳۸۳ نفر دیگر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان تا حالا به ۱۵۹ هزار و ۴۴۵ نفر رسیده است.
این خبر را رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام نمود و اضافه کرد: در شبانه روز گذشته با فوت یک نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان تا حالا به ۲ هزار و ۷۰۰ نفر رسید.
دکتر سید محمد هاشمی شهری با اشاره به اینکه هم اینک ۲۴۱ بیمار حاد تنفسی و ۱۳۲ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان تحت درمان قرار دارند، از شهروندان درخواست نمود هنگام خروج از منزل با استفاده از ماسک ورعایت پروتکلهای بهداشتی از مبتلاشدن و گسترش این بیماری جلوگیری نمایند.
وی ضمن اشاره به شیوع سویه جدید کرونا اظهار داشت: بر خلاف تصور عمومی سویه اومیکرون تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است. هر چند طبق اطلاعات موجود قدرت بیماریی زایی این سویه کمتر است امّا قدرت سرایت بالای آن به اثبات رسیده و در صورت شیوع گسترده ویروس در جامعه خیلی از افراد و در راس آنان سالمندان، مادران باردار، کودکان و بیماران خاص نیاز به بستری در بیمارستان ها پیدا می کنند و بصورت ناگهانی با حجم وسیعی از مراجعات به بیمارستان ها و مراکز درمانی مواجه خواهیم شد.
زنجان قرمزتر از قبل
طبق آخرین آمار اعلام شده ۶ شهرستان استان زنجان به لحاظ شرایط کرونائی رنگ قرمز و ۲ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار گرفته اند.
دکتر مشهود تقیلو سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اظهار داشت: بر این اساس، در زمان حاضر رنگ کرونائی شهرستانهای زنجان، ابهر، ماهنشان، خرمدره، خدابنده و طارم قرمز شهرستان سلطانیه و ایجرود در وضعیت زرد هستند.

این مسوول با بیان اینکه روز گذشته چهار مورد فوتی کرونائی در استان ثبت گردید و در مجموع شمار فوت شدگان به رقم یک هزارو ۸۵۶ نفر رسید، عنوان کرد: اکنون ۲۷۸ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستان های زنجان بستری هستند که ۲۵ مورد مثبت روز گذشته را شامل می شود و این تعداد نیز نسبت به روزهای گذشته روند افزایشی به خود گرفته است.
کرونا در هرمزگان/تداوم وضعیت قرمز کرونائی در قشم
به گفته رئیس شبکه بهداشت قشم، از نیمه بهمن ماه گذشته تا کنون ۳۳۸ نفر دراین جزیره به اومیکرون مبتلا شدند که ۱۳۹ مورد مثبت در هفته اخیر ثبت شده است.
دکتر یاسر مرادی اضافه کرد: در همین مدت همین طور ۷۶ مورد بستری در بیمارستان ثبت گردید که ۲۹ نفر از آنان در هفت روز گذشته بستری شدند.
رییس شبکه بهداشت قشم ضمن اشاره به ادامه وضعیت قرمز کرونا در این شهرستان اضافه کرد: همه افراد باید از مصرف کردن غذا یا مواد خوراکی در مکان های سربسته همچون تالار و رستوران ها پرهیز کنند و رعایت فاصله اجتماعی و خودداری از شرکت در مراسم های شلوغ از دیگر سفارش های اکید شبکه بهداشت و درمان به مردم است.
کرونا در سمنان/ افزایش چهاردرصدی مبتلایان شاهرودی
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود اظهار داشت: پاسخ آزمایش یکهزار و ۴۱۶ نفر طی یک هفته گذشته در شهرستان های شاهرود و میامی مثبت شد و تعداد مراجعان سرپایی به مراکز درمانی شاهرود در این هفته نسبت به هفته قبل حدود چهار درصد افزایش داشت.
حسین شیبانی از فوت سه نفر طی هفته گذشته براثر مبتلاشدن به اُمیکرون در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود آگاهی داد و عنوان کرد: تصور غلط بستری کمتر مبتلایان به اُمیکرون در میان مردم رواج یافته است اما روند بستری شدگان اکنون رو به افزایش است و افراد لطمه پذیری که دارای بیماری زمینه ای هستند در معرض خطر مرگ قرار دارند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به اینکه تعداد کودکان مبتلا به سویه اومیکرون در حال افزایش می باشد، افزود: اکنون ۶۸ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های شاهرود بستری هستند که از این تعداد ۱۷ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت مراقبت و درمان قرار دارند.
سوگ فقدان سه هموطن لرستانی در پی مبتلاشدن به کرونا
سه هموطن به علت مبتلاشدن به کرونا طی شبانه روز گذشته در لرستان جان باختند و شمار جانباختگان این استان به ۲ هزار و ۷۱۵ نفر رسید. همین طور طی شبانه روز گذشته ۲۴۹ مبتلای جدید به کرونا در لرستان شناسایی شد و شمار مبتلایان کرونا در این استان به ۲۱۱ هزار و ۳۰ نفر رسیده است.
شهرستان های خرم آباد، ازنا، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، دورود، دلفان، سلسله، کوهدشت، چگنی در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و وضعیت کرونا تنها در شهرستان رومشکان نارنجی است
روند افزایشی مراجعه بیماران سرپایی در البرز
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز با هشدار نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی اعلام نمود: میزان مراجعه بیماران سرپایی کووید۱۹ در این استان روند افزایشی نشان داده است.
دکتر«مهرداد بابایی »با بیان اینکه حالا شمار شهرستان های قرمز کرونائی البرز از ۲ شهرستان به پنج شهرستان رسیده است، اضافه کرد: تا قبل از این شهرستان های نظرآباد و کرج قرمز بودند که سه شهرستان ساوجبلاغ، چهارباغ و اشتهارد به آنها اضافه شدند و ۲ شهرستان فردیس و طالقان هم به وضعیت نارنجی تغییر حالت دادند.

وی ضمن اشاره به افزایش شمار بستری ها و فوت شدگان کووید ۱۹ در استان، افزود: تا حالا برای بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این استان واکسن کرونا تزریق شده است که ۳۱ درصد جامعه هدف دز سوم را تزریق کرده اند.
واکسیناسیون ۱۰ درصد کودکان در کردستان
دکتر امید بنفشی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: تا حالا ۲۰ هزار و ۱۰۵ کودک ۵ تا ۱۲ سال معادل ۱۰ درصد کودکان استان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
حالا سنندج، دیواندره، بانه و کامیاران قرمز، بیجار، قروه، مریوان، سقز و سروآباد نارنجی و دهگلان در وضعیت زرد قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: ورود به مرحله قرمز کرونائی به منزله این هشدار است که هرگونه سهل انگاری می تواند سبب مواجهه با یک بحران جدی و ایجاد نتایج ناگوار برای سلامت خود و جامعه شود.
دکتر بنفشی ضمن تاکید بر رعایت جدی شیوه نامه های بهداشتی خصوصاً استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات افزود: در وضعیت فعلی که اومیکرون به سرعت درحال گسترش است، ایمنی خودرا تا حد امکان در مقابل این بیماری افزایش دهید که مهم ترین سفارش در این حوزه، دریافت واکسن و خصوصاً تکمیل واکسیناسیون با دریافت دُز سوم است.
فعالیت های بسیج یزد برای مهار کرونا
جانشین سپاه الغدیر یزد اظهار داشت: تا حالا ۲۰ هزار بسته فرهنگی و بروشور درباب اهمیت واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی برای پیش گیری از ابتلای افراد به کرونا در بین مردم در شهرها و روستاهای استان توزیع شده است.
سرتیپ حسین زارع کمالی ادامه اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، راه اندازی مرکز تجمیعی واکسیناسیون شهید میرجلیلی و ارسال پیامک درباب اهمیت واکسیناسیون و همکاری مردم را از دیگر اقدام ها برشمرد.
یزد با یک میلیون و ۲۳۶ هزار نفر جمعیت، ۱۱ شهرستان داردکه اکنون از لحاظ رنگ بندی کرونائی وضعیت ۱۰ شهرستان قرمز است و تنها شهرستان اشکذر به رنگ نارنجی است.
سفر نوروزی به خرمشهر تابع دستورالعمل ستاد ملی کرونا
دبیر ستاد نوروزی خرمشهر از تشکیل ۱۱ کمیته استقبال از مسافران نوروزی در این شهرستان آگاهی داد و اظهار داشت: سفر مهمانان نوروزی به خرمشهر تابع دستورالعمل ستاد ملی کرونا است.

سجاد پاک گهر ضمن اعلام آمادگی شهرستان خرمشهر برای استقبال از مهمانان نوروزی اضافه کرد: چنانچه از طرف ستاد ملی کرونا محدودیتی برای سفرهای نوروزی اعلام نشود شاهد حضور گسترده گردشگران و مسافران نوروزی در این منطقه خواهیم بود.
گزارش های کرونایی
سایه کرونا بر دفتر مشق؛ بدخطی جای خوشنویسی را گرفت
ناقلان سرخوش و موج سواری کرونا در لرستان
کرونا در قصرشیرین جولان می دهد
فیلم/ خطر اُمیکرون برای کودکان جدی است
امتناع در واکسیناسیون کودکان؛ پاشنه آشیل مهار اومیکرون در مازندران

منبع:

About Author