زالی: ۸۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری می باشند

به گزارش فست فود باز رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تکیه بر اینکه، تغییر در سبک زندگی نقش پررنگی در پیشگیری از مبتلا شدن به سرطان ایفا می کند، از امکان پیشگیری ۵۰ تا ۸۰ درصدی مبتلا شدن به انواع سرطان ها اطلاع داد.
به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، دکتر علیرضا زالی در افتتاحیه پانزدهمین کنگره بین المللی سرطان سینه که به همت مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شروع به کار کرد، ضمن اشاره به دستاوردهای عظیم در پیشگیری، تشخیص و درمان انواع سرطان ها، مراقبت مطلوب از بیماران، افزایش بقای عمر بیماران و عرضه بسته های مراقبتی مطابق با علم روز را از اقدامات قابل تقدیر اساتید و دانش پژوهان این مرکز دانست.
وی با تکیه بر نقش ادغام آموزش و درمان در عرضه خدمات مطلوب تر در حوزه سلامت، اظهار داشت: با نمایان سازی تجارب مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه بار دیگر لزوم ادغام حوزه آموزش و درمان در نظام سلامت یادآوری می شود.
زالی کوشش برای تعالی علمی و دستیابی به پیشرفت های عظیم در حوزه عرضه خدمت سلامت را یکی از مهم ترین مولفه های تحقق مسئولیت اجتماعی دانست و اضافه کرد: استقرار رویکرد مبتنی بر بهره گیری از ظرفیت علمی موجود در راه تشخیص زودهنگام، درمان و ردیابی مناسب بیماران و مقاله محور نبودن مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه، مهم ترین مولفه مسئولیت اجتماعی است. از طرفی انتخاب این مرکز بعنوان مرکز علمی تحقیقاتی منتخب برتر در جشنواره پژوهشی ابوریجان بیرونی نشان از حرکت این مرکز در قالب های اصیل پژوهشی دارد.
وی در ادامه هدفگذاری مطلوب مبتنی بر رویکرد سیستماتیک در حوزه سرطان سینه این مرکز را موفقیت آمیز عنوان نمود و اظهار داشت: دستاوردهای محققان در راه دانش سرطان بخصوص سرطان سینه، نماد توفیقی از همکاریهای بین بخشی و مشارکت های علمی و اجرایی می باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی همینطور از تأثیر ۸۰ درصدی سرطان در مرگ و میر مردم جهان تا ۱۵ سال آینده اطلاع داد.
وی ضمن اشاره به این که از هر ۸ تا ۱۲ بانوی ایرانی، یک زن در معرض خطر مبتلا شدن به سرطان سینه هستند، اظهار داشت: هر زن در طول زندگی ۱۲ درصد احتمال مبتلا شدن به سرطان سینه دارد.
زالی ضمن اشاره به ابعاد روانی و اجتماعی ابتلای زنان به این نوع سرطان، خاطرنشان کرد: ابتلای هر زن به سرطان بعنوان کانون عاطفی خانواده، امکان دارد علاوه بر تحمیل صدمه های روانی به شخص بیمار، خانواده را هم در معرض فروپاشی قرار می دهد، حتی در بعضی مواقع عوارض روانشناختی این بیماری از صدمه های جسمی آن ویرانگرتر است.
وی از وجود امکان پیشگیری ۵۰ تا ۸۰ درصدی از مبتلا شدن به انواع سرطان ها اطلاع داد و اضافه کرد: مبتلا شدن به سرطان ها بخصوص سرطان سینه، رابطه مستقیمی با الگوی نامناسب زندگی، اضافه وزن و چاقی، رژیم غذایی نادرست و نداشتن فعالیت فیزیکی دارد و بر همین مبنا تغییر در سبک زندگی نقش پررنگی در جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری ایفا می کند که مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه هم گام های موثری در این راه برداشته است.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، باروری و ازدواج هم در کاهش احتمال ابتلای بانوان به سرطان سینه موثر است.
وی در ضمن اشاره به پیشرفت هایی که در عرضه خدمات نوین تشخیصی و درمانی با استفاده از ظرفیت های سلولی و مولکولی و ایمونولوژیک در مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه حاصل شده است، بیان نمود: این مرکز تابحال در حوزه آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی، بهره گیری از ابزارهای نوین تشخیصی و درمانی و عرضه خدمات بی نظیر در زمینه ردیابی بیماران پیشتاز بوده و بدون شک دستاوردهای پانزدهمین کنگره بین المللی سرطان هم به این حرکت دانشی شتاب می بخشد.

جایگاه علمی مرکز تحقیقات سرطان در سطح ملی و منطقه ای
رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در این مراسم ضمن اشاره به ظرفیت های تجهیزاتی و دانش بومی ساخت ابزارهای تشخیصی و درمانی، عرضه خدمت به مردم را مهم ترین رسالت این مرکز اعلام نمود و اظهار داشت: در مراکز تحقیقاتی چاپ مقاله به تنهایی کمکی نخواهد کرد و باید از این دانش در جهت حفظ و ارتقای سلامت جامع بهره گرفت.
دکتر محمد اسماعیل اکبری در مورد جایگاه علمی و ظرفیت درمانی موجود در مرکز تحقیقات سرطان در سطح ملی و منطقه ای، اظهار داشت: عرضه روش های درمانی نوین در این مرکز منجر به رجوع بیماران از سایر استانهای کشور به این مرکز شده است.
وی ضمن تاکید بر اهمیت توسعه آموزش، توانمندسازی و عرضه خدمات در حوزه مراقبت های تسکینی، به نقش این علم در رشد سطح پژوهش و درمان دانشگاه اشاره و اظهار نمود: مرکز تحقیقات سرطان کشور بالاترین آمار درمان سرطان سینه در کشور را به خود مختص کرده است، به صورتی که هر ساله بالغ بر هزار و ۱۰۰ بیمار به همت اساتید مرکز تحت عمل جراحی و مراقبت های درمانی قرار می گیرند، از همین رو تمرکز بر دانش روز به ارتقای فعالیت این مرکز منجر خواهد شد.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا، پانزدهمین کنگره بین المللی سرطان سینه از ۴ لغایت ۶ اسفندماه جاری در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و تحت حمایت سیویلیکا درحال برگزاری است، این همایش تحت حمایت سیولیکا بوده است و بمحض اتمام مراحل نمایه سازی، مقالات آن از راه همین پایگاه منتشر خواهد شد.
منبع:

About Author