علت بروز کووید طولانی در بعضی از مبتلایان

بررسی جدید متخصصان علوم پزشکی در آمریکا نشان داده است که ˮآسیب عصبیˮ امکان دارد توجیهی برای بروز کووید طولانی در بعضی از مبتلایان باشد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، نتایج یک تحقیق روی بیمارانی که مدت ها بعد از بهبود کووید-۱۹ همچنان از علایم بیماری رنج می بردند، نشان داد: حدودا ۶۰ درصد آنها گرفتار صدمه عصبی بوده اند که احیانا ناشی از یک واکنش ایمنی معیوب است.
این یافته می تواند روشهای درمانی جدید به همراه داشته باشد.
این مطالعه شامل معاینه روی ۱۷ بیمار مبتلا به کووید طولانی بود؛ وضعیتی که در عرض سه ماه بعد از عفونت کووید-۱۹ ایجاد می شود و حداقل دو ماه طول می کشد.
کارشناسان آمریکایی اظهار داشتند: این تصور وجود دارد که عصب های کنترل کننده مواردی مانند تنفس، رگ های خونی و گوارش در بیماران مبتلا به کووید طولانی صدمه دیده اند.
گفته می شود که حدود ۳۰ درصد از افراد مبتلا به کووید، به کووید طولانی مبتلا می شوند. عارضه ای که با علائمی همچون احساس خستگی، ضربان سریع قلب، تنگی نفس، مشکلات شناختی، درد مزمن، ناهنجاری های حسی و ضعف عضلانی همراه می باشد.
در این بررسی متخصصان روی بیمارانی با علائمی مطابق با نوعی صدمه عصبی به نام “نوروپاتی محیطی” تمرکز کردند. همه به جز یک نفر به کووید-۱۹ خفیف مبتلا بودند و هیچ کدام قبل از مبتلا شدن به کرونا، گرفتار صدمه عصبی نبوده اند.
آنان در بررسی های خود مشاهده کردند: اکثریت قریب به اتفاق، “نوروپاتی فیبر کوچک” داشتند؛ یعنی صدمه به رشته های عصبی کوچک که احساسات را تشخیص می دهند و عملکردهای غیرارادی بدن مانند سیستم قلبی عروقی و تنفس را تنظیم می کنند.
به گزارش ژاپن تایمز، پیش از این هم نتایج یک مطالعه نشان داد بین آکسون (سلولهای عصبی فیبر) در قرنیه و تشخیص کووید طولانی ارتباط وجود دارد.

منبع:

About Author