سایه عادی انگاری بر عقب نشینی کرونای گیلان

رشت _ ایرنا_ آمار مجموع و روزانه بستری های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان نشان از نزول مداوم این بیماری طی حدود یک ماه اخیر دارد که به اعتقاد کارشناسان همین مساله می تواند زمینه ساز عادی انگاری ها شود.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایرنا، آمار بستری های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در مراکز درمانی گیلان طی ۲۸ روز اخیر نزدیک به ۴۵ درصد کاسته شده است، بر مبنای آمار روز شنبه گذشته دانشگاه علوم پزشکی استان الان ۴۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری بوده، ۲۱ بیمار طی شبانه روز گذشته بستری شدند و ۱۲ بیمار هم بدحال هستند.
کرونای گیلان هم بر مبنای ارزیابی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آبی تر شد و تعداد شهرستان های آبی از ۱۰ به ۱۲ شهرستان افزایش پیدا کرده و شهرستان های رضوانشهر، سیاهکل، آستارا، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، رودسر، صومعه سرا، تالش، فومن، لاهیجان و لنگرود در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و املش، بندرانزلی، رودبار، شفت و ماسال هم زرد هستند و هیچ شهرستانی در نقشه کرونایی استان گیلان قرمز و نارنجی نیست.
اگر چه مجموع بستری های کرونا در استان گیلان کاهش قابل توجهی بافته اما مسؤلان و کارشناسان بهداشتی از مردم و مسافران می خواهند تا نسبت به بیماری کووید ۱۹ عادی انگاری نکنند و همچنان به رعایت پروتکلهای بهداشتی جلوگیری از انتشار و مبتلا شدن به کرونا اهتمام داشته باشند.
اما طبق آخرین گزارشات با روند نزولی بیماری کووید ۱۹ در گیلان طی هفته های اخیر، سفارش های جلوگیری از مبتلا شدن و انتشار ویروس کرونا در این استان کاسته شده و طبق آمارها اغلب نسبت به مراعات شیوه نامه ها غفلت می شود.
اخیراً دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام نمود که رعایت پروتکلهای بهداشتی جلوگیری از انتشار ویروس کرونا شامل استفاده از ماسک طی یک ماه اخیر حدودا پنج درصد کاسته شده است.
گردشگر و بومیان؛ دولبه تیز پشروی کرونا
طبق این گزارش میانگین رعایت بهداشت فردی در هفته گذشته ۸۲ درصد، استفاده از ماسک ۶۵، فاصله گذاری اجتماعی ۷۳ و استفاده از تهویه هوا مطبوع در اماکن سرپوشیده ۷۷ درصد گزارش شد که با همکاری مردم باید افزایش یابد. این میزان از رعایت پروتکل ها؛ بهداشت فردی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تهویه از جانب متصدیان و مردم در اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی را شامل می شود.
حال با موج سفرهای تابستانی نگرانی برای پیشروی کرونا همراه با پسروی رعایت پروتکلهای بهداشتی بیشتر از پیش شده است. آمارها نشان میدهد که طی روزهای اخیر شاهد افزایش بیشتر از ۱۵۱ درصدی ورود خودرو ها به استان هستیم که نشان دهند حجم بالای مسافر و توریست به این استان است.
حال این میزان مسافر که طبق تجربه سابق پایین ترین میزان رعایت پروتکلها را در سفرهای خود دارند، به همراه عادی انگاری مردم میتواند خطر باردیگر تغییرات رنگ بندی را به همراه داشته باشد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: کاهش مجموع بستری های مبتلا به کرونا و به صفررسیدن فوت شدگان ناشی از این بیماری در استان دلیل بر آخر بیماری نیست ازاین رو نباید عادی انگاری شود.
فردین مهرابیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: از گروههای سنی واجد شرایطی که تابحال برای دریافت واکسن و تکمیل واکسیناسیون اقدام نکرده اند درخواست می شود که برای دریافت واکسن اقدام نمایند.
وی با تکیه بر لزوم رعایت سفارش های بهداشتی جلوگیری از مبتلا شدن کرونا افزود: حتی افرادی که واکسن زده اند هم باید سفارش ها را جدی بگیرند.
تاکنون پنج میلیون و ۴۳۵ هزار و ۶۲۸ دز واکسن کرونا در سه نوبت به گروههای هدف تزریق شده است.

منبع:

About Author