به گزارش فست فود باز، خراسان رضوی نتایج تحقیقات استرالیایی نشان داده است میزان سرطان های در رابطه با چاقی در یک نسل چهار برابر شده است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، تحقیقات جدید مرکز دافودیل، سرمایه گذاری مشترک شورای سرطان نیو ساوت ولز و دانشگاه سیدنی نشان داده است میزان سرطان های در رابطه با چاقی در استرالیا بین سالهای ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۷ حدود چهار برابر شده که این مورد حاکی از بحران رو به رشد سرطان های قابل پیشگیری است.

این مرکز ۱۰ نوع سرطان را در یک دوره ۳۵ ساله در استرالیا تحلیل و بررسی کرد که طبق یافته های سازمان بهداشت جهانی و صندوق جهانی تحقیقات سرطان، با چاقی مرتبط می باشد. سرطان های مورد بررسی شامل سرطان های روده، کبد، کیسه صفرا، پانکراس، سینه(زنان یائسه)، رحم، تخمدان، کلیه و تیروئید و مولتیپل میلوما(سرطان در نوعی گلبول سفید) بود.

دکتر الونورا فلتو، محقق ارشد این تحقیق اظهار داشت: این یافته ها نشان داده است در مورد سرطان هایی که با اضافه وزن و چاقی ارتباط دارند، میزان بروز آن در افراد جوان در مقایسه با متولدین اواخر دهه ۱۹۴۰ حدود سه برابر بیشتر شده است. برای سرطان هایی که ارتباط واضحی با اضافه وزن و چاقی ندارند، افزایش مشابهی رخ نداده که این مورد نگرانی های فزاینده در مورد چاقی را بعنوان یک همه گیری سلامت عمومی برجسته می کند.

بروز سرطان هایی که به شدت با چاقی مرتبط می باشد در مقایسه با سایر سرطان ها بین سالهای ۱۹۸۳ و ۲۰۱۷ با نرخ هشداردهنده ای افزوده شد.

کلر هیوز، رئیس کمیته تغذیه و فعالیت بدنی شورای سرطان، بیان نمود: استرالیا با یک مشکل بزرگ بهداشت عمومی مواجه می باشد. استرالیا کشور ثروتمندی است که به سیستم بهداشتی خود افتخار می کند؛ با این وجود نرخ چاقی طی دهه های اخیر در این کشور افزایش پیدا کرده است.

این تحقیق همینطور افزایش شدید سرطان های در رابطه با چاقی را برای متولدین بعد از سال ۱۹۶۰ نشان داد؛ زمانی که نرخ چاقی در استرالیا به صورت قابل توجهی افزوده شد.

دهه های اخیر شاهد تغییراتی در عرضه مواد غذایی، الگوهای غذایی، افزایش غذاهای آسان پخت و فوق فرآوری شده، مصرف بیش از اندازه غذا و سبک زندگی غیرفعال بوده ایم که همگی شرایطی را فراهم می آورد که منجر به افزایش توده بدنی و ضعف سلامت می شود.

هیوز اضافه کرد: با عنایت به تحقیقات ما نتایج اپیدمی چاقی منجر به تشدید بروز سرطان قابل پیشگیری می شود. از همین رو دولت ها باید اقدامات قوی برای پشتیبانی از تغذیه و فعالیت بدنی بهتر انجام دهند.

در حال حاضر بروز سرطان های رایج در رابطه با چاقی مانند سرطان روده تا سه برابر در افراد جوان تر افزایش پیدا کرده است؛ در حالیکه سرطان های کمتر شایع در رابطه با چاقی مانند سرطان های کبد، کلیه، رحم، تیروئید و پانکراس، اگر نگوییم بیشتر، افزایش مشابهی در بروز و مبتلا شدن داشتند.

دکتر فلتو تصریح کرد: در مجموع بیشتر از یک میلیون مورد از انواع سرطان که ارتباط ثابتی با چاقی دارد، در طول دوره ۳۵ ساله تشخیص داده شد. میزانی که چاقی به صورت مستقیم سبب ایجاد این سرطان ها می شود، متفاوت می باشد.

الگویی در هر ۱۰ مورد ظاهر شد که نشان داده است بروز سرطان های در رابطه با چاقی با سرعت بیشتری نسبت به سرطان هایی که در رابطه با چاقی نیست، در حال افزایش می باشد.

توقف و معکوس کردن افزایش نرخ چاقی تا سال ۲۰۳۰ هدف راهبرد ملی بهداشت پیشگیرانه و راهبرد ملی چاقی است.

شورای سرطان از همه دولت ها می خواهد به سفارش های راهبرد ملی چاقی برای افزایش آگاهی در مورد نتایج چاقی بر سلامتی و اعمال سیاست هایی برای توجه به عوامل محیطی دخیل در افزایش اضافه وزن عمل کنند.

یافته های این تحقیق در مجله The Lancet Regional Health-Western Pacific انتشار یافته است.

About Author