معاون درمان وزیر بهداشت تشریح کرد خصوصیت های پیک فعلی آنفلوآنزا در ایران

فست فود باز: به گزارش فست فود باز، معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح دلایل شیوع آنفلوآنزا در کشور و علایم آن، اظهار داشت: هم اکنون  روزانه ۳۰ هزار بیمار تنفسی به صورت سرپایی به بیمارستان های کشور رجوع می کنند و نمونه گیری ها نشان داده است که بالای ۵۰ درصد از این افراد به آنفلوآنزا مبتلا هستند.

دکتر سعید کریمی در گفتگو با ایسنا، در رابطه با خصوصیت های پیک فعلی آنفلوآنزا که در کشور اوج گرفته است، اظهار داشت: در پیک فعلی آنفلوآنزا با آنفلوآنزای تیپ A، H1N1 و H۳N۲ مواجهیم که البته یک سوش قدیمی است و جهش جدیدی کشف نکردیم و همان سوش های قدیمی است.
علت همه گیری ناگهانی آنفلوآنزا در کشور
وی اضافه کرد: علت این که سال جاری آنفلوآنزا ناگهانی همه گیرشد، به این بازمی گردد که دو تا سه سال است که به سبب استفاده از ماسک در همه گیری کرونا، خوشبختانه آنفلوآنزا نداشتیم و در نتیجه سیستم ایمنی ما به تدریج در مقابل این ویروس ها ضعیف شده و الان که باردیگر بروز پیدا کرد و ماسک ها هم برداشته شد، یک همه گیری را ایجاد کرد.

کریمی با اعلان اینکه آنفلوآنزا معمولاً در افراد عادی مشکلی ایجاد نمی کند، کفت: در سنین بالا، زنان باردار، بیماران قلبی، تنفسی، دیابت های کنترل نشده و در یکسری از کودکان می تواند عوارض جدی بوجود آورد.
مهمترین علایم آنفلوآنزا
وی افزود: مهم ترین علایم آنفلوآنزای فعلی تب، لرز، سرفه، تنگی نفس، بی حالی شدید، بدن درد و در بعضی افراد علایم گوارشی مانند تهوع و استفراغ است. نحوه کنترل آن، کنترل تب، مصرف مایعات و استراحت است.
مراجعه روزانه ۳۰ هزار بیمار تنفسی به بیمارستان ها
کریمی در رابطه با میزان مراجعات و بستری ناشی از آنفلوآنزا در کشور، اظهار داشت: هم اکنون روزانه ۳۰ هزار بیمار تنفسی به صورت سرپایی به بیمارستان های کشور رجوع می کنند که شامل تمام بیماران تنفسی است. نمونه گیری ها نشان میدهد که بالای ۵۰ درصد از این افراد به آنفلوآنزا مبتلا هستند. همینطور روزانه حدود ۱۲۰۰ نفر بستری بیماران تنفسی را داریم که در بستری ها هم بالای ۵۰ درصدشان به آنفلوآنزا و کمتر از ۱۰ درصدشان به کرونا مبتلا هستند و بقیه هم به سایر بیماریهای تنفسی مبتلا هستند.

وی در رابطه با نحوه افتراق کرونا از آنفلوآنزا هم اظهار داشت: علائم آنفلوآنزا به صورت انفجاری و ناگهانی شروع می شود و ناگهانی تب بالا، لرز و… در بیمار ایجاد می شود. البته تست قطعی با تست PCR به انجام می رسد.

معاون درمان وزارت بهداشت اشاره کرد: اولا کسانی که در معرض خطر هستند واکسن آنفلوآنزا و دز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند. دوما کسانی که علامت دار بوده و بیمار هستند، از حضور در مدرسه، محل کار، اجتماعات، مترو و… پرهیز کنند. همینطور مردم خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نکنند. چونکه آنتی بیوتیک تاثیری در بیماری ویروسی ندارد.

کریمی در رابطه با دستورالعمل های تجویز آنتی بیوتیک ها هم اظهار داشت: روز پنجشنبه دستورالعملی را به کل کشور عرضه کردیم که پزشکان مدنظر داشته باشند و برای بیماری آنفلوآنزای اولیه اصلا آنتی بیوتیک ننویسند. همینطور گروهی را در معاونت درمان تعیین کردیم تا دستورالعمل ها را تدوین کنند و بعد در نسخه الکترونیک اعمال کنند. به این معنا که اگر پزشکی خواست خارج از این دستورالعمل ها دارویی تجویز کند، نتواند آنرا در داخل نسخه نویسی الکترونیک ثبت کند. این سبب می شود نظم ایجاد شود و برای یک بیماری با تشخیص خاص، درمان های قابل قبول و موثر صورت گیرد.
وضعیت کرونا در کشور
وی در رابطه با وضعیت کرونا در کشور و چرایی قرمز شدن چهار شهر هم اظهار داشت: رنگبندی کرونایی شهرها بر حسب میزان بستری است. وقتی بستری افزایش یابد، شهر قرمز می شود. بعضی از شهرها از آنجا که جمعیت شان کم است، با کوچک ترین افزایش بستری، قرمز می شوند. در حال حاضر پیک کرونا نداریم و پیک آنفلوآنزا داریم و به تبع آن بیماریهای تنفسی درحال افزایش است.

کریمی همینطور در پاسخ به سوال ایسنا، در رابطه با جزئیات طرح دارورسان هم اظهار داشت: جزئیات این طرح برعهده سازمان غذا و دارو است، اما در کل به جهت اینکه بیماران خاص و صعب العلاج در صف های طولانی تهیه دارو قرار نگیرند، همه کارهایشان به صورت الکترونیک به انجام می رسد و دارو درب خانه شان تحویل داده می شود.

وی در رابطه با بحث پرداخت وام قرض الحسنه به زوج های نابارور هم اظهار داشت: دراین زمینه دانشگاه های علوم پزشکی زوج های نابارور را به بانکهای عامل معرفی می کنند و این بانکهای عامل هم بر مبنای بودجه ای که دارند وام را به زوج های نابارور اختصاص می دهند.

کریمی اضافه کرد: طبق قانون جوانی جمعیت، عرضه این وام های قرض الحسنه جزو الزاماتی است که بانک باید به زوج های نابارور عرضه نماید.

منبع:

About Author