به گزارش فست فود باز، مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، شلغم را یک سبزی بسیار مغذی برشمرد که دارای خواص متعدد ضدمیکروبی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و… است و مصرف آن در زمستان بسیار مفید می باشد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، مینا کاویانی ضمن اشاره به افزایش مصرف شلغم داغ در هوای سرد زمستانی، اظهار داشت: شلغم یا Brassica Rapa از دسته گیاهان ریشه ای بسیار مغذی است که در خیلی از کشورهای آسیایی و اروپایی جزو سبزی های فصل سرما به حساب می آید و با سبزی هایی مانند کلم برگ، گل کلم و کلم بروکلی هم خانواده است.
وی ضمن اشاره به مواد مغذی موجود در شلغم، خاطرنشان کرد: شلغم در دسته سبزی های خیلی کم کالری قرار دارد و هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۲۸ کیلوکالری انرژی دارد. همینطور منبع خوبی از فیبر غذایی است (حدود ۸/۱ گرم در هر ۱۰۰ گرم) و در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر است.
مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه، ویتامین C را از دیگر مواد مغذی موجود در شلغم نام برد و اضافه کرد: این ویتامین که جزو ویتامین های محلول در آب است و با خاصیت آنتی اکسیدانی نقش مهمی در از بین بردن عوامل زمینه ساز بیماری هایی مانند سرطان دارد. این ویتامین ضمن کاهش التهاب، سبب تقویت ایمنی بدن هم می شود.
به نقل از ایشان، هر ۱۰۰ گرم شلغم دارای حدود ۲۱ میلی گرم ویتامین C است که می تواند حدودا یک سوم نیاز روزانه بدن شخص را تأمین کند.
وی ادامه داد: شلغم فاقد هرگونه چربی مضر مانند کلسترول و اسیدهای چرب ترانس است و همینطور مقداری ویتامین های گروه B مانند اسید فولیک را داراست.
کاویانی ضمن اشاره به مواد معدنی موجود در این سبزی، اظهار نمود: شلغم حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و سدیم و منیزیوم است. در هر ۱۰۰ گرم از این سبزی ریشه ای ۳۰ میلی گرم کلسیم و ۱۹۱ میلی گرم پتاسیم وجود دارد که می تواند بخشی از نیازهای روزانه افراد را تأمین کند.
مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه همینطور شلغم را دارای ترکیبات شیمیایی عنوان و بیان نمود: شلغم دارای خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی است و رشد باکتری ها را مهار می کند و بنابراین است که از دیرباز در فصل زمستان و ماه های سرد سال از شلغم پخته به منظور تسکین علایم عفونت های تنفسی، سرماخوردگی، سینوزیت (التهاب در حفره های سینوسی اطراف بینی)، بهبود سرفه و گرفتگی صدا استفاده می شده است.
او در قسمت دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: برگ های سبز شلغم هم از ارزش غذایی زیادی برخوردار می باشند. به این مفهوم که برگ های سبز شلغم سرشار از ویتامین های K، C، اسید فولیک و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) هستند.
به نقل از ایشان، ریشه و برگ های سبز شلغم حاوی مقدار کمی اسید اگزالیک هستند (۲۱/۰ گرم در هر ۱۰۰ گرم) که این ماده طبیعی در بعضی سبزی های متعلق به خانواده براسیکا (کلمیان) یافت می شود.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی ضمن اشاره به اینکه اسیداگزالیک قابلیت تبدیل شدن به بلور و ایجاد سنگ های کلیه و مجاری ادراری را دارد، تصریح کرد: افراد دارای کلیه سنگ ساز باید با احتیاط بیشتری شلغم را مصرف کنند. به این افراد سفارش می شود همراه با مصرف این سبزی ها مقدار کافی آب سالم بنوشند تا با افزایش حجم طبیعی ادرار سبب کاهش خطر مبتلا شدن به سنگ کلیه شود.

منبع:

About Author