در گفت وگو با فست فود باز اعلام شد دپوی سرم و تجهیزات در رابطه با گرمازدگی

به گزارش فست فود باز، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت از دپوی کامل سرم و تجهیزات در رابطه با گرمازدگی اطلاع داد و اظهار داشت: از هفته آخر تیرماه سالجاری تابحال بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش رجوع بیماران قلبی و ریوی به مراکز درمانی را داشتیم که درصدی هم در ارتباط با گرمازدگی بوده است.
دکتر حسن واعظی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این که گرمازدگی در تمام کشورها وجود دارد، اظهار داشت: در ایران هم باتوجه به اقلیم گرم و خشک، در استان هایی که دمای معمول شان در نیم فصل اول سال بالاتر از متوسط کشوری است، طبیعتا بحث گرمازدگی موضوعی معمول است که افراد می کوشند فعالیت خودرا با این شرایط هماهنگ کنند که کمتر در معرض خطرگرمازدگی قرار گیرند. موضوع گرما اما برای استان هایی که اقلیم گرمی ندارند و با گرمای هوا مواجه می شوند مانند مردم تهران و البرز در مقایسه با مردم خوزستان و… متفاوت می باشد و در میزان آمادگی بدنی آنها هم تفاوت وجود دارد و چون مردم این شهرها آمادگی کمتری دارند، ممکنست در معرض خطر بیشتری از گرمازدگی قرار گیرند.
وی ادامه داد: گرمازدگی موضوعی نیست که تنها امسال تجربه نماییم و از سالیان قبل هم با آن مواجه بودیم. افزایش گرمازدگی را در هفته اول و دوم مردادماه داشتیم که البته قابل پیش بینی بود و تمهیدات لازم برای آنرا نظیر آموزش کادر سلامت، دپوی دارو، تجهیزات و سرم، اتاق های سرد و… را در ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستان ها اندیشیده بودیم.
او اشاره کرد: سفارش ما به مردم این است که در ساعت پیک گرما یعنی از ۱۰ بامداد تا ۴ عصر کمتر در معرض گرما قرار گیرند و ترجیحا کارهای خودرا به قبل یا پس از این ساعات موکول کنند. افزایش مصرف مایعات به ویژه مایعات دارای املاح می تواند جایگزین آب از دست رفته بدن شود. پودر ORS و سرم های خوراکی می تواند برای کسانی که به بیماریهای گوارشی مبتلا هستند و در عین حال گرفتار گرمازدگی می شوند، مفید باشد.
وی ادامه داد: دو طیف از افراد شامل کودکان زیر ۵ سال و افراد بالای ۶۵ سال هم باید احتیاط ویژه برای تردد کمتر در محیط باز و فضای گرم را رعایت نمایند. افراد دارای بیماریهای قلبی، عروقی، ریوی و مزمن گوارشی هم باید رعایت کنند؛ چون بسیاری از داروها هم می توانند آستانه تحمل گرما در فرد را کاهش دهند.
واعظی اشاره کرد: کسانی که علائمی همچون تهوع، استفراغ، عدم تحمل مایعات، بیحالی و ضعف و… را دارند باید با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی یا نزدیک ترین مرکز درمانی سریعا مبادرت به بهبود شرایط خود کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره ی تمهیدات اندیشیده شده وزارت بهداشت برای تامین سرم، اظهار داشت: نوسان ارز و مسائلی که بر تامین دارو و تجهیزات اثرگذار می باشد همیشه وجود داشته ولی ما باید تمهیدات خودرا داشته باشیم. در حال حاضر باتوجه به تولیدات داخلی کمبود دارو و سرم نداریم و در همه مراکز درمانی برای سرم خوراکی، تزریقی و داروهای شایع مورد نیاز برای گرمازدگی تمهیدات اندیشیده شده است. بیشتر اقدامات برای گرمازدگی نگهدارنده است و همه داروها و تجهیزات مصرفی برای این مشکل پزشکی، به شکل ۱۰۰ درصدی تولیدی کشور خودمان است.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، اشاره کرد: بالانس تولید، دپو و توزیع دارو و سرم مهم است؛ چونکه شبکه توزیع، زنجیره تکمیل کننده دسترسی به تجهیرات پزشکی است. خوشبختانه شرکت های پخش هم همگام با شرکت های تولید کننده دارو و تجهیزات کار کردند و هیچ مشکلی نداشته ایم.
وی اضافه کرد: از هفته آخر تیرماه سال جاری تا حالا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش مراجعه بیماران قلبی و ریوی به مراکز درمانی را داشتیم که درصدی هم مربوط به گرمازدگی بوده است. حقیقتا برخی مشکلات پزشکی ناشی از گرمازدگی در افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای ممکنست شدیدتر نشان داده شود و جداسازی و تفکیک آمار به شکل قطعی امکان پذیر نیست.
او درخاتمه اشاره کرد: بعد از پیشنهاد وزارت بهداشت و تعطیلی دو روزه ای که در کشور صورت گرفت ما بررسی هایی در مراکز درمانی انجام دادیم و متوجه شدیم به هدفی که در کاهش مراجعات به مراکز درمانی درنظر داشتیم رسیده ایم.

منبع:

About Author