سفارش هایی برای پیش گیری از گرمازدگی در پیاده روی اربعین

فست فود باز: فست فود باز: کرمانشاه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به زوار اربعین سفارش کرد، برای جلوگیری از گرمازدگی نوشیدن آب را جدی بگیرند.
دکتر ابراهیم شکیبا با اعلان اینکه گرمازدگی شدیدترین شکل بیماریهای ناشی از افزایش دما است، اظهار داشت: در صورت مبتلاشدن به گرمازدگی، زندگی و سلامت فرد مبتلا به شدت به خطر می افتد.
وی با اعلان اینکه امسال مراسم عظیم پیاده روی اربعین حسینی(ع) در ایام تابستان برگزار می گردد و گرمسیر بودن مسیر راهپیمایی زوار شرایط را برای گرمازدگی آنها فراهم می آورد، توجه به برخی نکات برای حفظ سلامت و جلوگیری از گرمازدگی زوار را ضروری دانست.
وی افزود: سفارش می شود زوار برای جلوگیری از گرمازدگی نوشیدن آب را جدی بگیرند و در راه پیاده روی حتما از آب شرب به مقدار لازم بهره گیرند.
شکیبا سفارش کرد، زوار تا حد امکان نوشیدنی های گازدار و کافئین دار مصرف نکنند، چونکه بدن را کم آب و خشک می کند و بجای آن از شربت های سنتی همچون سکنجبین، خاکشیر و تخم شربتی بهره گیرند.
رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به این که مصرف یخ و آب بسیار خنک نیز دمای بدن را بالا برده و سبب ایجاد عطش می شود، عنوان کرد: بنا بر این سفارش می شود زوار مصرف آب سرد را به حداقل برسانند.
شکیبا با اعلان اینکه زوار باید غذاهایی بهره گیرند که بدن آب کم تری از دست می دهد، اظهار داشت: بجای استفاده از شیرینی، غذاهای شور، کنسروها، غذاهای سرخ کرده و ادویه ها که موجب تشدید تشنگی می شود، مصرف میوه ها خصوصاً هندوانه و طالبی سفارش می شود. همین طور پیشنهاد می شود زوار از غذاهایی با طبع گرم کم تر بهره برده و در مسیر، بی رویه غذا نخورند.
وی همین طور سفارش کرد، زوار تا حد ممکن از لباس های گشاد، نخی و خنک بهره برده و از همراه داشتن بار اضافه بپرهیزند.
وی استفاده از چفیه، کلاه و عینک در طول مسیر حرکت را نیز سفارش کرد و اظهار داشت: بهتر است زوار هر از گاهی چفیه خودرا با آب مرطوب کنند.
شکیبا افزود: بهتر است زوار برای جلوگیری از گرمازدگی در طول روز در موکب ها استراحت کرده و عصر یا شب ها به پیاده روی پرداخته و به مسیر خود ادامه دهند.
وی اشاره کرد: زوار باید در صورت بروز خستگی یا کوفتگی، حرکت در راه زیارت را برای ساعاتی متوقف کرده و بعد از بهبودی نسبی به ادامه مسیر بپردازند.
شکیبا در آخر سفارش کرد، زوار تا پیش از رفتن به زیارت اربعین و بمنظور آمادگی برای تشرف به راهپیمایی اربعین، بامداد ها آب ولرم، آبلیمو و عسل بنوشند و تعدادی لیموترش تازه به همراه داشته باشند تا در صورت عطش یا گرمازدگی از آن بهره گیرند.

About Author