رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد ضرورت استفاده از ظرفیت کارشناسی آزادگان در تدوین راهکارهای مناسب

فست فود باز: به گزارش فست فود باز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم برگزاری یک نشست هم اندیشی با حضورآزادگان تصریح کرد و اظهار داشت: این نشست برپا شود تا از ظرفیت این سرآمدان در تدوین راهکارهای موثر در رفع مشکلات و چالش های کشور بهره مند شویم.

به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در آیین گرامیداشت یادگاران ایثار که در آستانه سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی که در تالار امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش تمامی آزادگان در زمینه های مختلف همچون بهداشت و درمان و نظام سلامت، مراسم تکریم آزادگان را نقطه عطفی جهت استفاده از ظرفیت کارشناسی عمیق آزادگان و تدوین راهکارهای مناسب برای رفع دغدغه ها و چالش های موجود برشمرد.

به گفته وی تکریم آزادگان باید از شکل کلیشه ای بیرون برود و دولت و مجلس به رفع مشکلات و دغدغه های آنان توجه کند.

زالی ضمن اشاره به آمار آزادگان و ایثارگران کل کشور، تصریح کرد: بخش عمده ای از آزادگان در سنین جوانی اسیر شده بودند و متوسط سن آنان هنگام اسارت ۲۱ سال بود اما تعداد خیلی از آنان در سالهای گذشته به علت رنج بیماری (جسمی و روانی و سوء تغذیه و… ) با مرگ زودرس فوت کردند که همچون عوارض اسارت بوده است.

وی با عنایت به نتایج مطالعه ای در مورد آزادگان به مجروحیت ۴۲ درصد آزادگان در زمان اسارت، شکنجه جسمی و روانی ۹۳ درصد آزادگان، پوسیدگی دندان ۶۵ درصد، سوءتغذیه مزمن و مفرط ۹۷ درصد آزادگان در زمان اسارت اشاره نمود.

زالی شهامت، وطن دوستی، ولایتمداری اسرای ایرانی را ستودنی برشمرد و آمار بالای اسرای عراقی نسبت به اسرای ایرانی را نشانه تفوق ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: بیشتر از ۹۰۰۰ نفر از اسرای عراقی نمی خواستند به عراق بازگردند و در ایران ماندند و این مورد باید مستندنگاری شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به اینکه تعداد خیلی از آزادگان الان جزو نخبگان و سرآمدان علوم پزشکی، مهندسی و علوم انسانی هستند، بر لزوم برگزاری یک نشست هم اندیشی با حضور آنان تصریح کرد تا از ظرفیت این سرآمدان در تدوین راهکارهای موثر در رفع مشکلات و چالش های کشور بهره مند شویم.

دکتر محمد پورحسینی – مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی – هم در ادامه این مراسم ضمن قدردانی از مسؤلان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و دست اندرکاران برگزاری این گردهمایی صمیمانه به ذکر خاطراتی از دوران اسارت خود در اردوگاه رومادیه معروف به اردوگاه اطفال رژیم بعث پرداخت.

وی به نقشه رژیم بعث به منظور تبلیغ ضد ایران اشاره نمود و اظهار داشت: تمام اسرای زیر ۱۸ سال ایرانی را در اردوگاهی معروف به اردوگاه اطفال جمع کرده بودند و تیم خبری و رسانه ای برای مصاحبه با آنان اعزام کردند اما این توطئه رژیم بعث با هوشیاری نوجوانان اسیر ایرانی نقش برآب شد.

پورحسینی این واقعه را مصداق نصرت الهی برشمرد که سبب ایجاد روحیه امید در ملت ایران شد.

وی با بیان اینکه در تاریخ اسلام این قبیل صحنه ها کم نبوده است به خطبه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در مجلس یزید اشاره و اظهارکرد: این خطبه ها تمام نقشه های یزید را نقش برآب کرد.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت اضافه کرد: ما وارث این فرهنگ هستیم و باید رویدادهای انقلاب و دفاع مقدس را روایت نماییم چونکه تعداد زیادی از نسل جوان آن چه در انقلاب و دفاع مقدس گذشت را نمی دانند.

وی تصریح کرد: همه باید بدانند این انقلاب به آسانی به دست نیامده و برای آن خون ها و جان های زیادی فدا شده است.

پورحسینی ضمن اشاره به توطئه های دشمن ضد نظام در زمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به حاضران سفارش کرد مراقب این توطئه ها باشند و به یاد داشته باشند که دشمنان این نظام به سادگی دست از توطئه برنمی دارند.

مدیرکل وزارتی که خود هم مدت زیادی در اسارت و اردوگاه اطفال رژیم بعث سپری کرده بود فرهنگ سازی و مستندسازی وقایع انقلاب و دفاع مقدس، اطلاع رسانی به نسل جوان را همچون موضوعات مهم برشمرد و اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم دین خود به همرزمانمان که رفتند و ما از آنان جا ماندیم را به خوبی ادا نماییم.
آزادگان با صبرشان تاریخ ساز شدند
در بخش دیگری از این مراسم دکتر مجید احمدی – مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران – ضمن اشاره به رشادت و ایثار آزادگان هنگام اسارت به بازگشت غرورآفرین آنان به میهن اسلامی اشاره نمود که در اوج مظلومیت و چهره های تکیده همراه با اقتدار و مصمم برای حرکت در راه سازندگی کشور بودند.

وی مرگ آگهی را یکی از مهم ترین شاخصه های آزادگان برشمرد که در دوران اسارت هر لحظه بارها با مظلومیت در اردوگاه های بعثی با آن مواجه بودند و صبر آنان تاریخ ساز شد.

مشاور وزیر بهداشت در امور شاهد و ایثارگران همینطور مرگ آگهی را عنصری برشمرد که همواره با کادر درمان و خدمت در این حوزه همراه می باشد و در اوج پاندمی کرونا خویش را بیشتر از همه نشان داد.

احمدی ضمن اشاره به تقارن سالروز بازگشت آزادگان با ایام محرم و حرکت کاروان اسرای کربلا به سمت شام، حضرت زینب(س) را بزرگترین مصداق تراز مکتب تشیع برشمرد که به ظاهر در بند و اسارت دشمنان بود اما در واقع دشمنانش در بند او بودند.

وی ضمن اشاره به نفوذ کلام حضرت زینب (س) درمورد واقعه کربلا اظهار داشت: امروز میراث دار بزرگ بانوی آزاده و پیام رسان عاشورا حضرت زینب (س) هستیم و باید در این حوزه گامهای موثری برداریم.

احمدی در خاتمه سخنان خود ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این مراسم و مسؤلان دانشگاه برای تمامی آزادگان سلحشور میهن اسلامی آرزوی سربلندی و سرافرازی کرد.

بنابر اعلام وبدا، در خاتمه این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از مقام آزادگان و یادگاران ایثار دوران دفاع مقدس و همسران آنان تقدیر گردید.

منبع:

About Author