گزارش فست فود باز؛ پول سرنگ بیماران به جیب چه کسی می رود

فست فود باز: پزشک در نسخه بیمار، ۴ عدد آمپول نوشته که باید در سرُم تزریق شود. اما، مشخص نیست تکلیف سرنگ های بدون استفاده در کلینیک ها و درمانگاه ها چه می شود.
به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، مشکلات و معضلات حوزه سلامت کشور، یکی دو تا نیست که بتوان آنها را ساماندهی کرد. متأسفانه هر روز با یک معضل جدید روبرو می شویم که دست آخر، ضرر و زیان آن فقط برای بیمار است. حتما تا حالا نسخه ای داشته اید که پزشک در آن چند عدد آمپول برای درمان شما تجویز کرده باشد و تاکید داشته که آمپول ها حتما در سرُم بیمار تزریق شود. نکته ای که در این میان محل شک و شبهه می شود، سرنگ هایی است که نسخه پیچ داروخانه همراه با آمپول ها به بیمار داده، اما بدون استفاده باقی می مانند. سوال این است که پول این سرنگ های بدون استفاده به جیب چه کسی می رود. داروخانه، تزریقات چی، پزشک، یا شاید بیمه ها. اما، آن چه مسلم است این که به جیب بیمار نمی رود؛ بلکه پولی هم می دهد که هیچ فایده ای برای او ندارد. سیدعلی فاطمی نایب رییس سابق انجمن داروسازان ایران، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص این که آیا هزینه سرنگ در نسخه بیمار محاسبه می شود یا خیر، اظهار داشت: بله. هزینه سرنگ بصورت جداگانه محاسبه و فاکتور می شود. وقتی به منشی درمانگاه گفتم با این سرنگ های بلااستفاده چه می کنید، مکث کوتاهی کرد و اظهار داشت: آنهایی که استفاده شده را دور می اندازیم.
نیشخند تلخی زدم و هیچ نگفتم. انگار من نمی دانم که سرنگ مصرف شده را دور می اندازند. منظور من همان کیسه پر از سرنگ های بدون استفاده بود که پول آنها از جیب بیماران پرداخت شده است. هادی احمدی عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، بروز چنین مشکلاتی در سیستم سلامت را متوجه بیمه ها دانست و اظهار داشت: مشکل اصلی بیمه های پایه هستند که به وظایف اصلی خودشان عمل نمی کنند. وی ادامه داد: چرا ما باید بیش از ۲۰ بیمه تکمیلی در کشور داشته باشیم، در صورتیکه بیمه پایه به تکالیف و وظایف خود عمل نمی نماید. احمدی افزود: سیستم بیمه ای کشور ما، استانداردهای جهانی را ندارد و موجب می شود بیمار متضرر شود. عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، خواهان ورود سازمان های نظارتی به موضوع پوشش کامل خدمات بیمه ای شد و اظهار داشت: وقتی ما بیمه پایه داریم، دلیلی ندارد که بیمه تکمیلی هم داشته باشیم که می خواهد وظایف بر زمین مانده بیمه های پایه را انجام دهد. چند هزار درمانگاه و کلینیک در اقصی نقاط کشور داریم که هر روز پذیرای تعدادی بیمار هستند که تعدادی از آنها نیاز به تزریق آمپول دارند که شاید سرنگ آمپول های آنها بدون استفاده بماند. با یک حساب سرانگشتی، می توان به اعداد و ارقام نجومی رسید که از محل پرداخت پول سرنگ توسط بیمار جابجا می شود و مشخص نیست سود سرنگ های بدون استفاده به جیب چه کسی می رود.

منبع:

About Author