آیین معارفه معاون آموزشی وزارت بهداشت؛ ظفرقندی: جذب بموقع نخبگان مانع مهاجرت می شود

به گزارش فست فود باز، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلان اینکه برای نگهداشت نخبگان و کادر درمان باید قدر آنها را بدانیم و در جای مناسب و بموقع جذب نماییم، اظهار داشت:  باید استادان و دانشجویان را در کشور نگه داریم و نگذاریم زحماتی که برای آموزش آنها کشیده شده است، ضایع شود و آنها از کشور مهاجرت کنند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایرنا، محمدرضا ظفرقندی روز سه شنبه در مراسم آیین تکریم و معارفه معاونان آموزشی وزارت بهداشت که در محل این وزارتخانه برگزار گردید، با اعلان اینکه حوزه سلامت و بهداشت ضامن جان مردم است، گفت: تخفیف در هیچیک از بخش های حوزه آموزش پزشکی مجاز نیست،
وی با اعلان اینکه حرکت علم رو به پیشرفت بوده و توقف ندارد و در کنار آن امر معلمی و آموزش نیز کاری پویا است، اضافه کرد: اساس آموزش، تکریم و احترام استادان و فراهم آوری زمینه رشد دانشجویان، دستیاران، فلوشیب ها و… است و این احترام باید در همه ابعاد مادی و معنوی سرلوحه کار باشد.
وزیر بهداشت اشاره کرد: در آموزش دانشجویان باید آنها را مثل فرزندان خود بدانیم و این نه فقط در عرصه آموزش پزشکی بلکه در عرصه اخلاق پزشکی و حوزه فرهنگ هم صدق می کند؛ بطوریکه دانشجویان به انسان های خوب تبدیل شوند یعنی

هدف از آموزش آنها این نکته باشد که با علم خود به مردم خدمت کنند.

عضو کابینه دولت چهاردهم افزود: باید افرادی را تربیت نماییم که دلسوز بیمار باشند و مریض را مانند بچه یا پدر و مادر خود بدانند. برای همین باید زمینه ای را فراهم نماییم که ارتباطمان با دانشجوها و دستیاران رودررو و چهره به چهره باشد.
ظفرقندی با اعلان اینکه یکی از صدمات افزایش بی رویه ظرفیت ها، دور شدن استاد از دانشجویان است، گفت: شکایاتی داشته ایم که کلاس هایی که باید ۶۰ نفر ظرفیت داشته باشند، ۱۲۰ دانشجو دارد که این کار هم به کیفیت علم و هم به آموزش اخلاق پزشکی ضربه می زند.
وی بر بازبینی در افزایش انجام شده در ظرفیت پزشکی اصرار کرد و اظهار داشت: باید یک بازبینی در بخش افزایش ظرفیت صورت گیرد و زیرساخت ها نیز باید فراهم شود؛ در آنژیوگرافی دستیاری داشتیم که ۲۰ آنژیوگرافی انجام داده بود و دستیاری هم داشتیم که حتی یک آنژیوگرافی نیز انجام نداده بود.
وزیر بهداشت اشاره کرد: بعضی فارغ التحصیلان رشته مامایی یک دانشگاه نزد من آمدند و گفتند که ما از این رشته فارغ التحصیل شده ایم ولی حتی یک زایمان انجام نداده ایم، در صورتیکه فارغ التحصیلان باید مهارت عملی لازم را در رشته خود داشته باشند.

باید جلوی مهاجرت کادر درمان را بگیریم

وی اضافه کرد: باید استادان و دانشجویان را در کشور نگه داریم و نگذاریم زحماتی که برای آموزش آنها کشیده شده است، ضایع شود و آنها از کشور مهاجرت کنند.
ظفرقندی به بیان خاطره ای از سفر خود به آمریکا در سالهای قبل پرداخت و اظهار داشت: در آن سفر با جانشین رییس بخش پیوند کبد آمریکا صحبت می کردم، همه متخصصان دور میز دانشمندان پزشکی از کشورهای دیگر بودند طوری که اگر آنها آمریکا را ترک می کردند، این کشور چیزی نداشت.
وزیر بهداشت افزود: ما نیز باید در وهله اول جلوی مهاجرت کادر درمان را بگیریم و در مرحله بعد نخبگان دیگر کشورها را جذب نماییم.
وی یکی از اولویت های این وزارتخانه را در دولت چهاردهم چاره جویی برای حفظ نخبگان دانست و اظهار داشت: در جلساتی که تا حالا در وزارتخانه در این خصوص داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که

باید قدر نخبگان را بدانیم و آنها را در جای مناسب و بموقع جذب نماییم.

ظفرقندی اظهار داشت: در پذیرش رشته پزشکی هم مشکلاتی داریم؛ وقتی رتبه ۸۰ کنکور در رشته پزشکی قبول نمی شود به این نتیجه می رسد که در آینده جایی در این مملکت ندارد و دست به مهاجرت می زند.
وی با اعلان اینکه باید درس خواندن در عرصه پزشکی را کمی آسان نماییم، اضافه کرد: درس خواندن در این رشته خیلی مشکل است و سبب دلزدگی می شود. شخص باید ۷ سال درس بخواند و بعد ۴ سال طرح را در یک نقطه دور افتاده بگذراند. پس از دستیاری هم باردیگر باید در یک جای دور دست چند سال طرح بگذارند. پس از تخصص هم همچنین که باید با تدبیر این مشکلات را کاهش داد.
هوشمندسازی در عرصه سلامت و آموزش پزشکی ضروری است
حجت السلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این آیین با اعلان اینکه دبیرخانه شورا همانند دوران گذشته آماده تعامل و همکاری با وزارت بهداشت است، اظهار داشت: با همفکری وزارت بهداشت می توانیم مسائل حوزه سلامت را که در نهایت به ارتقای سلامت جامعه کمک منجر می شود، برطرف نماییم.
وی با اعلان اینکه در دو سال قبل مصوبات در رابطه با حوزه سلامت با تاییدیه وزارت بهداشت و فرهنگستان علوم پزشکی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است، از رویکرد و دغدغه معاون آموزشی وزارت بهداشت در هوشمندسازی سلامت و آموزش پزشکی تقدیر کرد و اضافه کرد: اگر در این دوره هوشمندسازی سلامت و آموزش پزشکی صورت گیرد، اقدام بسیار ارزشمندی برای کشور است.
خسروپناه اشاره کرد: سند هوش مصنوعی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ و سازمان هوش مصنوعی نیز تشکیل شده است و فرصت بسیار خوبی برای پیوند بیشتر سلامت و هوش مصنوعی در پیش روی ما قرار دارد.
وی با بیان اینکه نقشه جامع علمی حوزه سلامت با مشارکت وزارت بهداشت و فرهنگستان علوم پزشکی ایران درحال تهیه است، اظهار داشت: در دوره فعلی به تدوین الگوی حکمرانی سلامت نیاز داریم که بعد از تهیه این نقشه علمی می توانیم شاهد تحقق الگوی حکمرانی سلامت باشیم.
تحصیل ۲۵۰ هزار دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی کشور
ابوالفضل باقری فرد معاون پیشین آموزشی وزارت بهداشت نیز با اشاره به وجود ۲۲ مدیریت و فعالیت بالاتر از ۳۰۰ نیروی انسانی در این معاونت اظهار داشت: معاونت آموزشی وزارت بهداشت یکی از پر مراجعه ترین معاونت ها بشمار می رود بطوریکه بالاتر از ۵۰ درصد مراجعات مربوط به این معاونت است.
وی با اشاره به تعامل معاونت آموزشی با ۲۵۰ هزار دانشجو، ۲۲ هزار عضو هیأت علمی و ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی سراسر کشور، تصریح کرد: آموزش پزشکی در کشورمان مورد توجه سازمان های بین المللی است و باکیفیت بالای آموزش پزشکی در ایران، مهاجرت هر یک نفر از نیروهای حوزه سلامت مانند تیری است که به قلب ما می خورد بدین سبب یکی از وظایف اصلی ما، نگهداشت نیروهای انسانی متخصص است.

ارتقای آموزش پزشکی اثر مستقیمی بر توسعه پایدار دارد
سیدجلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در این آیین از سلامت به عنوان یکی از ملزومات هر جامعه یاد کرد و با تأکید بر نقش تربیت نیروی انسانی در پیشرفت کشور، اظهار داشت: آموزش به علم، آگاهی و دانایی مربوط و زیربنای تعالی و پیشرفت است. هر سطحی از تلاش در راستای ارتقای آموزش پزشکی، اثرات مستقیمی بر سلامت، رفاه و توسعه پایدار خواهد داشت.

وی اشاره کرد: نیاز است با تلاش همه دلسوزان پتانسیل های ارتقای آموزش پزشکی را به فعلیت برسانیم. یکی از اولویت های این معاونت، شنیدن صدای بی صدایان است. ایجاد عدل و عدالت باید در محیط دانشگاه ها هم وجود داشته باشد. معاونت آموزشی می تواند با آموزش و تربیت تیم سلامت در استقرار نظام پزشکی خانواده و ارجاع هم کمک کننده باشد.
حسینی اشاره کرد: استفاده از ظرفیتهای هوش مصنوعی می تواند به تبدیل موسسات به دانشگاه های نسل چهارم و پنجم و مراکزی مبتنی بر نوآوری، تعاملات بین المللی و پاسخگویی اجتماعی کمک نماید.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا، در این آیین از کوشش های ابوالفضل باقری فرد معاون پیشین آموزشی وزارت بهداشت با اهدای لوح یادبود قدردانی و با ابلاغ حکم مسئولیت سید جلیل حسینی به عنوان معاون جدید آموزشی معارفه شد.

About Author