مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران عنوان کرد افزایش هزینه های غیرضروری درمانی
به گزارش فست فود باز، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با تکیه بر رویکرد حمایتی این سازمان، تحقق عدالت همگانی در سلامت و دسترسی برابر مردم به خدمات درمانی بدون دغدغه مالی را از مهم ترین اهداف بیمه سلامت عنوان نمود و از گسترش پوشش بیمه ای، تقویت سلامت الکترونیک و حمایت ویژه از بیماران خاص و اقشار کم درآمد اطلاع داد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدی ناصحی – مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار داشت: رویکرد کلی این سازمان در سالیان اخیر بر هزینه کرد هدفمند منابع، افزایش بهره وری و گسترش پوشش بیمه ای استوار بوده و تقویت زیرساخت های الکترونیک از اولویت های اصلی برنامه ها بشمار می رود.
وی با اشاره به پشتیبانی از اقشار لطمه پذیر اضافه کرد: اکنون بالاتر از نیمی از جمعیت کشور زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند و مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی بصورت رایگان از خدمات درمانی بهره مند می شوند. خدمات بیمه سلامت بوسیله پنج صندوق ارایه می شود و حدود ۸۰ درصد منابع مالی آن از محل بودجه دولتی تامین می شود.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، یکی از چالش های جدی نظام سلامت را افزایش هزینه های غیرضروری تشخیصی و درمانی دانست و اشاره کرد: با همکاری جامعه پزشکی و سایر نهادها تلاش می نماییم از مصرف بی رویه دارو و مداخلات غیرضروری جلوگیری کرده و منابع را به سوی بیماران واقعی و نیازمند هدایت نماییم.
ناصحی با اشاره به تاسیس صندوق پشتیبانی از بیماران خاص و صعب العلاج بیان نمود: این صندوق فعالیت خودرا با پنج هزار میلیارد تومان شروع کرد و الان با بودجه ای بالاتر از ۱۲ هزار میلیارد تومان، ۱۳۰ گروه بیماری را زیر پوشش قرار داده است. تا حالا بالاتر از دو میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار دارای نشان از خدمات این صندوق بهره مند شده اند و برخی خدمات مانند کاشت حلزون تا ۱۰۰ درصد زیر پوشش قرار دارد.
ناصحی اضافه کرد: همین طور بیمه سلامت بالاتر از ۹۰ درصد تعرفه دولتی درمان ناباروری را در مراکز درمانی دولتی، ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیر دولتی را در مراکز درمانی عمومی غیردولتی و ۷۰ درصد تعرفه خصوصی را در مراکز درمانی خصوصی زیر پوشش قرار داده است.
ایشان سپس از پیشرفت های قابل توجه در عرصه سلامت الکترونیک آگاهی داد و اظهار داشت: بالاتر از ۹۸ درصد نسخه ها بصورت الکترونیکی ثبت می شود که این امر سبب شفافیت، کاهش خطا و تسهیل خدمات شده است. راه اندازی سامانه «اشارک» برای ارایه خدمات غیرحضوری به بیماران ناشنوا و کم شنوا از دیگر اقدامات مهم در این حوزه می باشد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همین طور به اقدامات انجام شده برای جبران کمبود پزشک در مناطق محروم اشاره نمود و اضافه کرد: با افزایش پرداختی ها و مشوق های مالی، کوشیده ایم حضور پزشکان در مناطق کمتر برخوردار را تقویت نماییم تا عدالت در ارایه خدمات درمانی محقق شود.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، ناصحی در انتها تاکید کرد: سازمان بیمه سلامت نهادی حمایتی است که تلاش می کند هر ایرانی در هر نقطه از کشور بدون دغدغه مالی به خدمات درمانی مناسب دسترسی داشته باشد و این مسیر با همکاری سایر دستگاه ها و تلاش مستمر همکاران ادامه خواهد یافت.
