پدر پیوند کبد ایران مطرح کرد اهمیت فرهنگ سازی برای اهدای عضو، انتقاد از متولی نداشتن امر پیوند در کشور

فست فود باز: پدر پیوند کبد ایران با اشاره به اینکه امروز در شیراز ۹۸ درصد پیوندها از مرگ مغزی ها انجام می شود، اظهار داشت: ایران کشوری با طوایف و قومیت های مختلف و فرهنگ های قوی و فوق العاده است؛ بعنوان نمونه در کهگیلویه و بویراحمد حتی یک مورد عدم رضایت برای اهدای عضو با استفاده از مرگ مغزی نداریم. ازاین رو این مساله با فرهنگ سازی ارتباط مستقیمی دارد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، پروفسور سیدعلی ملک حسینی در کنگره سراسری پیوند و اهدای کلیه با اشاره به اینکه دستاوردهای علمی کشور در حوزه پیوند از افتخارات نظام است، اظهار داشت: اگر در زمینه پیوند اعضا نقطه ضعفی داریم، ضعف از ماست نه مردم و نباید در مشکلات اهدای عضو از مرگ مغزی، مردم را متهم نماییم.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای دارای بیشترین آمار اهدای عضو از مرگ مغزی مانند اسپانیا و بلژیک، قانون اجبار افراد برای اهدای عضو تصویب شده است، اظهار داشت: این قانون در ایران وجود ندارد و ازاین رو باید در این زمینه فرهنگ سازی نماییم. به گونه ای که با اقدامات صورت گرفته در فارس و استان های جنوبی کشور حدودا رضایت ۱۰۰ درصدی برای اهدای عضو از مرگ مغزی داریم.

وی با اشاره به اعتقادات مردم در زمینه اهدای عضو در مذاهب گوناگون، بعنوان نمونه به مذهب هندو اشاره نمود و اظهار داشت: بعنوان نمونه هندوها به تناسخ ارواح اعتقاد دارند. ازاین رو معتقدند روح بعد از مرگ وارد کالبدی جدید می گردد و ازاین رو با اهدای عضو از مرگ مغزی ها مشکلی ندارند. ولی از جانب دیگر در مذهب بودائیسم معتقدند که وقتی انسان می میرد مدت ها طول می کشد که روح از بدن جدا شود، ازاین رو در مذهب بودا پیوند اعضا کار خلافی است.

ملک حسینی همینطور با اشاره به اعتقاد مردم در مسیحیت عنوان کرد: مسیحیان کلا موافق اهدای عضو هستند ولی از سوی دیگر برداشتن عضو از انسان زنده را جنایت می دانند. اگر بیشتر دقت نماییم می فهمیم که اعتقاد درستی است؛ چرا باید فردی فقیر عضوی از بدن خویش را در ازای پول به فردی غنی بدهد. در هرصورت خرید و فروش عضو کاری نادرست و غیرصحیح است.

ملک حسینی با اشاره به اینکه جا انداختن و فرهنگ سازی درباره اهدای عضو در استان فارس و استان های جنوبی کشور توسط یک تیم از جان گذشته انجام شد، عنوان کرد: بزرگ ترین مانع بر سر این فرهنگ سازی گاها از جانب همکاران خودمان انجام شد. با این حال با کمک همین تیم و تبلیغات و فرهنگ سازی ها و با استفاده از تریبون های مختلف توانستیم موفقیت های زیادی کسب نماییم. در این مسیر استان هایی همچون اصفهان، شهرکرد، یزد، مشهد، تبریز و ارومیه هم دوشادوش ما پیش آمدند و کمک کردند.

این چهره ماندگار در ادامه با اشاره به کاهش آمار پیوند در کشور، از نبود متولی و هماهنگ کننده در امر پیوند کشور انتقاد نمود و اظهار داشت: در این باره باید بیشتر صحبت شود تا راهکاری برای اصلاح امر اندیشیده شود.

ملک حسینی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دانشگاه شیراز و مرکز پیوند بیمارستان نمازی، عنوان کرد: در این مرکز برای بیش از ۹ مرکز در ایران و برخی کشورها همچون تاجیکستان، پاکستان و لبنان نیرو و فلو تربیت کردیم و هم اکنون این مراکز در سطوح خوبی ارائه خدمت می کنند.

این استاد پیشکسوت در خاتمه با اشاره به تکمیل و آغاز فعالیت بیمارستان بوعلی سینا در شیراز، عنوان کرد: یک بیمارستان مخصوص بیماران سرطانی هم با بیش از ۲۰۰۰ تخت در شیراز در حال ساخت است.

About Author