راهنمای تجویز ۱۲ داروی گران شیمی درمانی ابلاغ شد درمان سرطان چقدر هزینه دارد؟

فست فود باز: رییس اداره کنترل و درمان سرطان وزارت بهداشت ضمن تشریح هزینه های درمان این بیماری در کشور، اظهار داشت: طبق برآوردهای انجام شده سالانه حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان در کشور برای درمان سرطان هزینه می نماییم.
دکتر علی مطلق در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه سالانه در کشور بیش از ۱۰۰ هزار مورد جدید مبتلا شدن سرطان اتفاق می افتد، اظهار داشت: طبق آخرین برآوردها، آمار مبتلا شدن به سرطان در مردان ایرانی ۱۷۳ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر و در زنان ۱۳۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است؛ به صورت متوسط ۱۵۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می شوند. وقتی این آمار را با متوسط جهانی آن که بالغ بر ۲۰۵ و ۱۶۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر به ترتیب بین مردان و زنان است، مقایسه نماییم، می بینیم که میزان بروز این بیماری در ایران از متوسط جهانی کمتر است.
شایع ترین سرطان ها در زنان و مردان ایرانیوی با اشاره به اینکه البته مبتلا شدن به سرطان در جهان و ایران در حال افزایش می باشد، اضافه کرد: در سال ۲۰۱۲، حدود ۱۴ میلیون نفر در جهان به سرطان مبتلا شدند و پیش بینی می گردد که این میزان در سال ۲۰۳۰ به ۲۵ میلیون نفر برسد. باید توجه کرد که شایع ترین سرطان ها در زنان ایرانی سرطان پستان است و۳۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر به این نوع سرطان مبتلا می شوند. همینطور سرطان معده بالاترین بروز را در بین مردان ایرانی دارد و حدود ۲۲ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر در مردان کشورمان به این سرطان مبتلا می شوند.
سرطان و آلودگی های زیست محیطیمطلق مهم ترین علت افزایش بروز سرطان در ایران و جهان را افزایش امید به زندگی و نسبت جمعیت سالمند عنوان نمود و درباره نقش آلودگی های زیست محیطی در افزایش مبتلا شدن به سرطان، اظهار داشت: دشوار می باشد که بگوییم هر عاملی چه سهمی در بروز بیماری دارد، اما طبق بررسی های انجام شده در جهان اغلب عوامل بروز سرطان به سبک زندگی مانند افزایش وزن، تغذیه ناسالم، مصرف سیگار و… مربوط می گردد و این عوامل به لحاظ سطح و نسبت، سهم بیشتری در بروز سرطان دارند. می توان گفت سه چهارم عوامل قابل پیشگیری بروز سرطان، به شیوه زندگی و حدودا یک چهارم آن به عوامل محیطی بازمی گردد. البته پس از سال ها تحقیق، سازمان بین المللی تحقیقات سرطان در سال ۲۰۱۵ اعلام نمود که آلودگی هوا با بروز سرطان ارتباط دارد، اما شیوه زندگی ناسالم نقش پررنگ تری در این زمینه ایفا می کند. هر چند که شیوه زندگی ناسالم هم از عوامل محیطی متاثر است.
وی اضافه کرد: البته مطالعاتی در جهان درباره عوامل مختلف مبتلا شدن به سرطان به تفکیک کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه انجام شده است. طبق این مطالعات گفته می گردد که ۲۵ درصد از علل قابل پیشگیری مرگ های ناشی از سرطان در کشورهای در حال توسعه به عوامل عفونی بازمی گردد، اما در کشورهای توسعه یافته این میزان کمتر است.
هزینه ۳۰۰۰ میلیاردی برای سرطانرییس اداره سرطان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بر مبنای برآوردها به صورت کلی سالانه ۵۰ هزار نفر در ایران به علت سرطان فوت می کنند، درباره هزینه های درمان سرطان در کشور، اظهار داشت: طبق برآوردهای انجام شده سالانه حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان در کشور برای درمان سرطان هزینه می نماییم. بر این اساس در مراکز دولتی این هزینه تا حد زیادی توسط دولت پرداخت می گردد. وقتی هم که بیماران بستری شوند بین پنج تا ۱۰ درصد فرانشیز پرداخت می کنند. همینطور ارائه خدماتی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی که به صورت سرپایی انجام می گردد هم در مراکز دولتی مجانی است.

مطلق ادامه داد: از طرفی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد هزینه های اغلب داروهای سرطان تحت پوشش بیمه قرار دارد. هرچند که گاهی اوقات همان ۱۰ تا ۳۰ درصدی هم که بیماران پرداخت می کنند، ممکن است برایشان عدد قابل ملاحظه ای باشد که بر مبنای اعتباراتی که در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار می گیرد، مددکاری های بیمارستان ها به بیماران کمتر برخوردار کمک می کنند تا هزینه هایشان را کاهش دهند.
از سرطان بترسیم؟ مطلق در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه سرطان هنوز هم بیماری است که مردم از آن می ترسند، اظهار داشت: البته وقتی که به آمار بهبودی سرطان طی چهار تا پنج دهه گذشته در جهان نگاه نماییم، می بینیم که در خیلی از موارد میزان بقای مبتلایان به سرطان حدودا دو برابر شده است. ازاین رو می توان اظهار داشت که سرطان بیماری است که بویژه اگر زود تشخیص داده شود، درمان پذیر است. به صورت کلی بیش از ۵۰ درصد سرطان ها معالجه می شوند و این آمار درباره سرطان های کودکان حتی به ۷۰ درصد هم می رسد. درصد باقی مانده هم افرادی هستند که می توانند با کیفیت نسبتا مناسبی با سرطان زندگی کنند.
مبتلایان سرطان حمایت اجتماعی شوندوی تصریح کرد: ازاین رو مبتلا شدن به سرطان به این مفهوم نیست که امیدمان را از دست بدهیم؛ چراکه با درمان هایی که امروزه وجود دارد، خیلی از موارد سرطان درمان می شوند. از طرفی امید به بهبودی سرطان، در بهبودپذیری آن بسیار موثر بوده و داشتن شرایط روانی بهتر و حمایت های روانی، اجتماعی و خانوادگی در بهبود سرطان نقش موثری دارد. در این زمینه مطالعه ای در ایالات متحده روی یک میلیون نفر انجام و مشاهده شده که مبتلایانی که همراه با کسی زندگی می کنند به نسبت کسانی که تنها زندگی می کنند، طول عمر بالاتری دارند. این نکته خیلی جالبی است، گاهی ما انواع درمان های مختلف و سخت را برای بیماران تجویز می نماییم تا طول عمرشان افزایش یابد، اما یک حمایت خانوادگی و اجتماعی به تنهایی می تواند سبب افزایش طول عمر بیمار و حتی بهبود او شود. ازاین رو مردم هوشیار باشند تا از عوامل خطر دوری کنند، اما اگر مبتلا شدند علائم هشداردهنده سرطان را بشناسند و دیر به پزشک رجوع نکنند. باید توجه کرد که ۴۰ تا ۵۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری می باشند، اما اگر هم به سرطان مبتلا شدیم بدانیم که درمان های زیادی وجود دارد و می تواند کمک نماید تا بهبود یابیم.
وضعیت سرطان تا ۱۴۰۴رییس اداره سرطان وزارت بهداشت در ادامه صحبت هایش با اشاره به زیرساخت های بوجود آمده در حوزه درمان سرطان، اظهار داشت: از سه سال پیش اقدامی با عنوان «آمایش سرزمینی سرطان» از جانب وزارت بهداشت در کشور انجام شد و بر مبنای آن مشخص کردیم که تا سال ۱۴۰۴ در هر منطقه چه میزان امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی در رابطه با تشخیص و درمان سرطان نیاز داریم. ماحصل این اقدام دو سند به نام «سند توسعه شبکه مراقبت سرطان» و «سند توسعه نیروی انسانی» در این حوزه شد که نشان داده است تا ۱۰ سال آینده بر مبنای میزان بروز سرطان، چه امکانات و تجهیزاتی در این حوزه نیازمندیم.
از غربالگری تا درمان سرطانمطلق ادامه داد: در این راستا مراکز سه گانه ای شامل تیپ یک، تیپ دو و تیپ سه برای عرضه این خدمات پیش بینی شد که مراکز تیپ یک شامل مراکز تشخیص زودهنگام و غربالگری هستند. ۱۳۷ مرکز تیپ یک پیش بینی کردیم که حدود ۷۵ مرکز به اتمام رسیده و پیگیر تجهیز آنها هستیم. ازاین رو افراد مشکوک به سرطان در سطح شبکه بهداشتی شناسایی و به این مراکز ارجاع می شوند تا اقدامات تکمیلی تشخیصی برای رد یا اثبات سرطان برایشان صورت گیرد. این اقدامات بویژه برای سه سرطان قابل پیشگیری پستان، روده بزرگ و دهانه رحم انجام می گردد. مراکز تیپ دو و سه هم مراکز درمان سرطان هستند که در سطح کشور بر مبنای بروز سرطان توزیع مناسبی پیدا کردند تا مردم دسترسی بهتری به خدمات داشته باشند. به صورت عام ۷۴ مرکز تیپ دو و ۱۵ مرکز تیپ سه که مراکز جامع سرطان هستند، در کشور مورد نیاز است. باید توجه کرد که عرضه خدمت در این مراکز با تعرفه دولتی و با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی انجام می گردد. البته بعضی از این مراکز در کشور موجودند و برخی هم باید ساخته شوند.
ارائه خدمات حمایتی و تسکینی سرطان؛ به زودیرییس اداره سرطان وزارت بهداشت اظهار داشت: همینطور در خلال شش ماه گذشته چند اقدام مهم صورت گرفته است. تدوین و ابلاغ دستورالعمل مدیریت خدمات شیمی درمانی که کمک می نماید داروهای شیمی درمانی به صورت استاندارد آماده و تزریق شوند، تدوین و ابلاغ دستورالعمل و راهنمای ملی برای تجویز ۱۲ داروی گران و پر مصرف شیمی درمانی که کمک می نماید داروها در موارد درست و به جا و موثر تجویز شوند و ضمن مدیریت مصرف داروها سبب اثرگذاری بیشتر این داروها خواد شد، همچون اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است. همینطور در جهت بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان، دستورالعمل مراقبت های حمایتی و تسکینی تدوین شده و بعد از برگزاری دوره مهارتی حرفه ای برای پزشکان و پرستاران در اواخر اردیبهشت و خرداد ۹۷، این خدمات در مراکز منتخب کشور عرضه خواهد شد.

About Author