یک فوق تخصص بیماری های عفونی: واکسن HPV عارضه ندارد، شایعه نسازید

فست فود باز: یک فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه واکسن HPV عارضه ای ندارد، بر تزریق این واکسن تصریح کرد و اظهار داشت: نوع ۱۶ ویروس HPV با سرطان دهانه رحم رابطه مستقیم دارد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر مینو محرز – رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران در مورد واکسن HPV اظهار داشت: در طب عفونی بر پیشگیری بیش از درمان تاکید می شود، به خصوص در مورد ویروس HPV که در صورت انتقال به افراد دیگر، آنها را گرفتار کرده و قابل درمان هم نیست.
وی با اشاره به اینکه نوع ۱۶ ویروس HPV با سرطان دهانه رحم رابطه مستقیم دارد، تصریح کرد: تزریق و مصرف این واکسن در تمام دنیا سفارش میشود و از دید یک متخصص عفونی لزوم تزریق آن ثابت شده است؛ چراکه این بیماری درمان قاطعی ندارد.
رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران درمورد راههای انتقال ویروس HPV اظهار داشت: این ویروس در اثر تماس و اصطکاک با زگیلهای بوجود آمده در نواحی تناسلی زن یا مرد منتقل میشود و معمولا با استفاده از تماس جنسی این اتفاق به وقوع میپیوندد، در موارد نادر در آرایشگاههایی که بهداشت رعایت نمیشود، با استفاده از وسایلی که تماس مستقیم با ناحیه تناسلی دارد، مثلا حین اپیلاسیون و لیزر هم ویروس میتواند منتقل شود.
محرز خاطرنشان کرد: ویروس HPV با سرطان دهانه رحم ارتباط مستقیم دارد و در مواردی بروز سرطان در مردان هم گزارش شده است.
این فوق تخصص بیماریهای عفونی تصریح کرد: تزریق واکسن HPV برای تمام گروهها بیخطر است و زنان آبستن و شیرده، بعد از طی دوره حاملگی و شیردهی میتوانند این واکسن را دریافت کنند و بهتر است مردان تا سن ۲۶ الی ۲۷ سالگی و زنان تا سن ۳۵ الی ۴۰ سالگی این واکسن را دریافت کنند. البته تزریق واکسن HPV به سن ازدواج یا آغاز فعالیت جنسی در افراد بستگی دارد و نمیتوان عدد ثابتی عرضه داد؛ چراکه در بعضی کشورها تزریق این واکسن از سن ۱۲ سالگی در دختران آغاز میشود.
بنابر اعلام وبدا، وی شایعات به وجود آمده در فضای مجازی درمورد داشتن عوارضی مانند تولید ناباروری در زنان و تضعیف سیستم ایمنی آنها به واسطه تزریق این واکسن را تکذیب نمود و اظهار داشت: واکسن HPV عارضهای ندارد و اینگونه شایعه پراکنیها در فضای مجازی منجر میشود مردم حتی از زدن واکسنهای معمول هم خودداری کنند. باید گفت شایعات در این خصوص غیر علمی بوده و بطور قطع سلامت مردم را نشانه میگیرد، افرادی که شایعات ایچنینی اشاعه می دهند، شاید غرض خاصی دارند.
رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران اظهار داشت: تنها ملاحظهای که مردم باید انجام دهند، این است که پس از تزریق واکسن یک ربع الی نیم ساعت در محل کلینیک یا درمانگاه بمانند و سریع راه نیفتند و این سفارش برای تزریق اغلب آمپولها و واکسنها وجود دارد.
محرز با اشاره به اینکه مهم ترین راه پیشگیری از انتقال ویروس HPV، استفاده از وسایل محافظت کننده حین رابطه جنسی است، اضافه کرد: رعایت نکات بهداشتی در امور روزمره، همینطور رابطه جنسی مطمئن و حفاظت شده و تزریق واکسن HPV از انتقال ویروس به بدن پیشگیری میکند و باید تصریح کرد در این بیماری فقط پیشگیری موثرترین راه است، زیرا فعلا درمانی ندارد.

About Author