در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت صورت گرفت، ۱، واکنش سخنگوی وزارت بهداشت به حواشی دیدار وزیر با یک نانوا

فست فود باز: سخنگوی وزارت بهداشت به حواشی شوخی وزیر بهداشت با یک نانوا در فضای مجازی و برخی رسانه ها، واکنش نشان داد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری این هفته خود به برخی حواشی که درباره شوخی وزیر بهداشت با یکی از مردم در حاشیه سفرش انتشار یافته، اشاره و اظهار نمود: دکتر هاشمی بعنوان یکی از بهترین چشم پزشکان دنیا و بعنوان یکی از دانشمندان یک درصد برتر جهان با انتخاب آقای رییس جمهور و رای بالای مجلس برای وزارت انتخاب شدند. در این دوره هم علی رغم عدم تمایل شان با اصراری که شد، وزارت را پذیرفتند.

وی اضافه کرد: وزیر بهداشت تابحال ۳۸۰ سفر استانی داشتند و چند صد کیلومتر هم زمینی رفت و آمد کردند و تک تک با مردم و بیماران و کارکنان و افراد مختلف مواجهه پیدا می کنند. در همین هفته روزی ۱۴ تا ۱۶ ساعت بازدید داشتند و از یزد، اهواز و مشهد بازدید کرده و امروز هم به سمت قزوین می روند و آخر هفته هم به مدت چهار روز بازدید استانی دارند. متوجه نمی شوم برخی جریانات رسانه ای که از بیت المال و شبه بیت المال تغذیه می شوند؛ چرا می خواهند یک مدیر جهادی و فعال را یک مدیر بی تحرک و نشسته نشان دهند. باید توجه کرد که کار زیاد، درصد مواجهه با مردم را بالا می برد و با آنها شوخی هم می کنند، دکتر هاشمی با مردم شوخی می کنند تا آلام شان کم شده و حتی اگر مدیری کارش را انجام نداده باشد، همان جا برخورد می کند.

حریرچی همینطور اظهار داشت: اخبار بسیار مهمی در حوزه سلامت در کشور وجود دارد؛ بعنوان مثال متوسط شیوع سل در دنیا ۱۴۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر است و حتی این عدد در بعضی کشورهای همسایه ما ۲۸۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر است. این درحاایست که این میزان در ایران ۱۲ در هر ۱۰۰ هزار نفر است، اما به این اخبار توجهی نمی گردد. حال کافی است یک خبر منفی باشد، همه آن را منتشر می کنند. خود این نانوای شریف می گوید حرف وزیر شوخی بوده و از آن دلگیر نشدم، اما ببینید چقدر این خبر منعکس می گردد.

وی افزود: هم اکنون رییس جمهور در سازمان ملل هستند و مقرر است از ایران بعنوان پیشرفته ترین کشور در مبارزه با بیماری ها تقدیر و جایزه رسمی به رییس جمهور تقدیم شود. دکتر هاشمی هم بنابراین بعنوان یکی از ۲۰ کمیسیونر مبارزه با بیماری های غیرواگیر در جهان انتخاب شده است. حال این خبر چقدر منتشر شد؟ رسانه ها اینقدر به اخبار منفی توجه نکنند، بخصوص رسانه هایی که از بیت المال استفاده می نمایند.
یارانه ای که دولت در بخش سلامت به مردم می دهد
وی درباره وضعیت پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت، اظهار داشت: طبق تعریف پرداختی از جیب مردم شامل هر نوع پرداختی است که در هنگام دریافت خدمات سلامت توسط خود مردم پرداخت می گردد و شامل حق بیمه نیست. در سال های ۸۸ تا ۹۱ پرداختی از جیب مردم ۵۴ تا ۵۸ و به صورت میانگین ۵۶ درصد بود. با اقداماتی که طی طرح تحول سلامت انجام شد، پرداختی از جیب مردم به ۳۸.۷ و ۳۸.۱ در سال های ۹۳ و ۹۴ کاهش پیدا کرد.
وی اضافه کرد: خبر بسیار مهم این است که با آماده شدن حساب های ملی سلامت مربوط به سال ۹۵، پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت در سال ۹۵ به ۳۵.۲ درصد کاهش پیدا کرده است که دستاورد بسیار مهمی به حساب می آید که با حمایت دولت و مجلس حاصل شده است.
وی با اشاره به اینکه کل هزینه های سلامت در سال ۹۵ اعم از هزینه های بستری، سرپایی، بهداشتی، درمانی و تشخیصی و دارویی و هم اعم از هزینه های انجام شده در بخش دولتی و خصوصی و خیریه و غیره و هم تامین شده توسط خود مردم و دولت و بیمه ها معادل ۱۱۴هزار و ۶۱۳ میلیارد تومان بوده است که ۳۵.۲ درصد آن یا ۴۰ هزار و ۳۴۳ میلیارد تومان آن از جیب مردم تامین شده است. با عنایت به رقم متوسط ۵۶ درصدی پرداختی از جیب مردم در سال های پیش از اجرای طرح تحول، این عدد به مفهوم این است که در سال ۹۵ پرداختی از جیب مردم در مقایسه با درصد مشابه پرداختی چهار ساله مذکور، ۲۳ هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.
حریرچی افزود: اگر این رقم کاهش یافته را برای هریک از ۷۸ میلیون و ۱۶۶ هزار ایرانی در سال ۹۵ حساب نماییم، روشن می گردد که هر یک نفر ایرانی در سال ۹۵ برابر ۳۰۵ هزار تومان کمتر از جیب در حوزه سلامت خرج کرده است ازاین رو معادل ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان در ماه کمتر برای سلامت هزینه کرده است. به عبارت دیگر دولت و مجلس با استفاده از اجرای طرح تحول سلامت حدود ۵۶ درصدِ یارانه نقدی که ماهانه به حساب مردم واریز می شود، یارانه هدفمند در حوزه سلامت پرداخت کرده اند.
وی تصریح کرد: باید توجه کرد که طبق قانون برنامه ششم توسعه و در انتها این برنامه، پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت باید به زیر ۲۵ درصد کاهش پیدا کند. با رسیدن به این رقم میزان زیادی از هزینه های کمرشکن و فقرزای سلامت به میزان قابل قبولی کاسته می شود. برای پیشرفت بیشتر در این زمینه، وزارت بهداشت علاوه بر سیاستگزاری و برنامه ریزی در مصرف بهینه منابع و ارتقای بهره وری، کماکان نیازمند همکاری بیشتر دولت و مجلس در تامین منابع و هم اقدامات بیشتر بیمه ها برای کاهش و قطع رابطه مالی بیمار و پزشک است که این مورد هم مورد درخواست جدی جامعه پزشکی و هم مورد درخواست مردم است.

About Author