شایع ترین نگرانی ها در مورد سلامت زنان

فست فود باز: مردان و زنان در طول زندگی با هشدارها و نگرانی های متفاوتی نسبت به سلامتی خود مواجه می شوند اما برخی مشکلات سلامتی و نگرانی هایی در این مورد وجود دارد که برای زنان بیشتر اهمیت داشته و مردان کمتر در معرض آنها قرار دارند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، بگفته یک پزشک متخصص، مسائل بهداشتی و سلامتی که زنان را تحت تاثیر قرار می دهند، اغلب ناشی از افزایش سن هستند. بعضی از این مسائل شامل سرطان سینه، مسائل باروری و سلامت قلبی-عروقی زنان می شوند.
در این مطلب به نقل از سایت تخصصی “وومنزدی” لیستی از شایع ترین نگرانی های سلامت در بین زنان آورده شده که به شما کمک می نماید از آنها راحت تر پیشگیری کرده و مراقب سلامت خود باشید:
۱) سلامت قلبی-عروقی: طبق اعلام مراکز کنترل و جلوگیری از امراض آمریکا (CDC)، بیماری های قلبی-عروقی قاتل شماره یک زنان در جهان به حساب می آید و موجب کشته شدن سالانه یک سوم از زنان می شود که قسمتی از آن می تواند به سبب تشخیص های اشتباه باشد.
به هنگام تجربه سکته قلبی معمولا سمت چپ بدن بی حس شده و قفسه سینه گرفتار تنگی می شود. بگفته انجمن قلب آمریکا (AHA) با این وجود نشانه های سکته قلبی در زنان متفاوت می باشد و بنا بر این منجر به تشخیص های اشتباه می شود. نشانه های سکته قلبی در زنان می تواند تهوع، درد فک و ناراحتی های جزیی باشد.
۲) مشکلات باروری: طبق اعلام مراکز کنترل و جلوگیری از امراض آمریکا (CDC)، حدود ۱۰ درصد از زنان بین ۱۵ تا ۴۴ ساله مشکلاتی در زمینه آبستن شدن یا ادامه حاملگی دارند. بعضی از دلیلهای اساسی مشکلات حاملگی در زنان سندرم تخمدان پلی کیستیک و بیماری آندومتریوز است اما متاسفانه گاهی هیچ توضیحی در مورد مشکلات باروری در زنان وجود ندارد.
۳) سندرم متابولیک: سندرم متابولیک یک بیماری نیست، بلکه مجموعی از مشکلات سلامتی همچون چاقی شکمی، دیس لیپیدمی یا چربی پریشی، عدم تحمل گلوکز و فشار خون بالا است. این مشکلات می توانند بعدها به بیماری های جدی تری مانند بیماری های قلبی-عروقی و دیابت منجر شود.
۴) سلامت روان: مشکلات سلامت روان همچون اضطراب، افسردگی و بیماری دوقطبی بر زنان بیشتر از مردان تاثیر می گذارد. هم چنین با عنایت به امکان مبتلاشدن به افسردگی سپس زایمان و افسردگی در رابطه با قاعدگی، مشکلات سلامت روان در زنان می تواند تاحدودی رایج تر باشد.
۵) سرطان سینه: طبق اعلام مراکز کنترل و جلوگیری از امراض آمریکا (CDC)، سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان بدون توجه به سن و نژاد آنها است. بااینکه عوامل متعددی وجود دارد که می تواند سبب سرطان سینه در زنان شود اما اصلی ترین آن، افزایش سن در زنان است.
با این وجود آزمایش هایی وجود دارد که جهش هایی را که می توانند منجر به سرطان سینه شوند، تشخیص دهد. متخصصان سفارش می کنند زنان با شروع ۴۰ سالگی تست های ماموگرافی را آغاز نموده و سپس آن هر سال این تست را ادامه دهند. در صورتیکه سابقه مبتلاشدن به سرطان سینه در زنان خانواده شما وجود داشته باشد، امکان دارد پزشک انجام تست های ماموگرافی را برای شما زودتر از ۴۰ سالگی سفارش کند.
۶) بیماری های خودایمنی: انجمن بیماری های مربوط به خودایمنی آمریکا (AARDA) اعلام نموده که ۷۵ درصد از افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی را زنان می سازند. این بیماری ها عموما ژنتیکی هستند و به صورت خوشه ای در خانواده ها رخ می دهند. این بدان معناست که امکان دارد بیماری های خودایمنی در زنان یک خانواده رایج باشد، هر چند نوع این بیماری ها در زنان مختلف، مشابه نباشد. همچون این بیماری ها می توان به لوپوس، دیابت و آرتروز اشاره نمود.

منبع:

About Author