مدیر مرکز عفونت های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان رضوی: قمه زدن می تواند سبب انتقال هپاتیت ویروسی شود

به گزارش فست فود باز مدیر مرکز عفونت های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار داشت: قمه زدن می تواند سبب انتقال هپاتیت ویروسی شود.
محمدرضا هدایتی مقدم در گفتگو با خبرنگار ایسنا اضافه کرد: قمه زدن و استفاده مشترک از آن از طریق های انتقال ویروس های هپاتیت B و C است.
وی تصریح کرد: چون در هنگام قمه زدن امکان دارد خون به اطراف پاشیده شود، این کار می تواند سبب انتقال این عفونت ها به دیگران شود، ازاین رو علاوه بر آنانی که قمه می زنند، افراد دیگر هم که در نزدیکی آنها هستند در معرض خطر مبتلا شدن به هپاتیت های ویروسی قرار دارند.
مدیر مرکز عفونت های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی افزود: هپاتیت ویروسی یک بیماری عفونی است که سبب ایجاد التهاب مزمن در کبد می شود و می تواند به نارسایی کبد، سرطان کبد و مرگ منجر شود.
وی به اهدای خون در روزهای محرم و بخصوص تاسوعا و عاشورا اشاره و تصریح کرد: افرادی که سابقه قمه زنی را دارند، به علت اینکه امکان دارد مبتلا به هپاتیت های ویروسی باشند، نباید مبادرت به اهدای خون کنند. مبتلا شدن به هپاتیت ویروسی در بیشتر موارد بدون علامت است. هم اکنون ۹۰ درصد مبتلایان به هپاتیت های ویروسی از بیماری خود خبر ندارند.
هدایتی مقدم سفارش کرد: افرادی که سابقه قمه زنی دارند برای اطلاع از ابتلای احتمالی خود به هپاتیت ویروسی، به پزشک رجوع کنند و درخواست انجام آزمایش نمایند. تنها راه تشخیص هپاتیت ویروسی B و C، انجام آزمایش خون است.

About Author