مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت: ۷۵ درصد خطاهای درمانی قابل پیشگیری است

به گزارش فست فود باز مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام نمود: احتمال بروز خطاهای درمانی ۱۰ درصد است که ۷۵ درصد آنها قابل پیشگیری است.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر رضا گل پیرا در مراسم بزرگداشت روز جهانی ایمنی بیمار در بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار داشت: طبق بررسی ها در دنیا ۱۰ تا ۱۱ درصد هنگام درمان های روزمره احتمال بروز خطای پزشکی وجود دارد که ۷۵ درصد از این خطاها قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به اینکه این خطاها می تواند باعث افزایش ۱۵ درصدی هزینه ها برای بیماران شود، اضافه کرد: اصل اول در درمان ایمنی است. یعنی در حین انجام برنامه های درمانی کاری نکنیم که بیمار اگر دردش قابل درمان نیست، درد دیگری به دردهایش اضافه شود.

گل پیرا خاطرنشان کرد: پزشکان یکی از پرمخاطره ترین و پرچالش ترین کارها، یعنی درمان را انجام می دهند. هر مداخله ای که پزشک روی انسان انجام می دهد مخاطرات خاص خویش را دارد که باید با روش های سیستمی خطاها را کاهش داد.
وی آغاز برنامه ارتقای ایمنی بیمار در ایران را مربوط به سال ۸۶ دانست و اظهار داشت: در آن سال سازمان بهداشت جهانی طی یک بررسی، وضعیت ایمنی بیمارستان ها را مورد سنجش قرار داد و از سال ۸۹ با امضای تفاهمنامه بین معاونت درمان و این سازمان برنامه “ایمنی بیمار” شروع شد.

گل پیرا اضافه کرد: برای آغاز برنامه از آن سال، ۱۰ بیمارستان از سراسر کشور انتخاب شدند که بیمارستان طالقانی یکی از آنها بود و سایر بیمارستان ها عبارت بودند از بیمارستان امام خمینی شاهرود، بیمارستان بهارلو دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان فیروزگر دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیمارستان الزهرا اصفهان، بیمارستان سینا تبریز، بیمارستان مطهری شیراز، بیمارستان علی بن ابیطالب زاهدان، بیمارستان میلاد تامین اجتماعی و بیمارستان چمران وزارت دفاع.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی، تصریح کرد: الان تیم های گوناگونی در سراسر کشور درباره ایمنی بیمار آموزش دیده و فعال شده اند و تقریباً بیمارستانی در کشور نیست که با مفاهیم و دستورالعمل ها در این زمینه آشنا نباشد.
وی بیان داشت: با کمک اداره کل نظارت و ارزیابی بیمارستانی هم اکنون تمام خطاها ثبت می شوند که این امر به ما کمک می نماید که فرهنگ ایمنی بیمار را اشاعه دهیم.

گل پیرا در انتها تصریح کرد: دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی اعتقاد راسخ دارد که بیمارستان ها باید با نگاه پیشگیرانه، روش هایی اتخاذ کنند که به صورت سیستمی تمامی عرصه های ایمنی بیمار رشد یابد و جلوگیری از هرگونه خطایی که بیمار را به چالش می کشد در صدر کارها قرار گیرد.
بنابر اعلام وبدا، در انتها این مراسم که با حضور نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، معاون درمان وزارت بهداشت، رئیس و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار گردید برخی از برگزیدگان بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی در زمینه تعالی خدمات بالینی و ایمنی بیمار مورد تقدیر قرار گرفتند.

About Author