مشاور عالی وزیر بهداشت؛ کمپین تغذیه سالم بر روی ریز مغذی ها متمرکز شود

به گزارش فست فود باز مشاور عالی وزیر بهداشت، اظهار داشت: انستیتو تغذیه بعنوان متولی اصلی علمی و تحقیقاتی حوزه تغذیه و غذا در وزارت بهداشت،  حرف اول را می زند.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، محمد اسماعیل اکبری، در جمع کارگروه کمپین تغذیه سالم، اضافه کرد: من از پتانسیل موجود در انستیتو مطلعم و میدانم در اینجا توان انجام برنامه های کلان ملی وجود دارد و باید صورت گیرد.
وی اظهار داشت: امیدوارم هر چه سریع تر دبیرخانه این کمپین در انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی تشکیل گردد و از تمامی افراد و صاحب نظران این امر برای مشارکت دعوت بعمل آید.
اکبری خاطرنشان کرد: در اولین گام اجرای کمپین تغذیه سالم می توان بعنوان یک مدل و پایلوت، روی بحث ریزمغذی ها تمرکز شود چونکه در اجرای کمپین بحث عدالت اجتماعی هم باید مد نظر قرارگیرد و ما نمی توانیم تنها به مردم سفارش نماییم که چه بخورند بلکه باید به مردم هم کمک بکنیم مواد مورد نیاز بدنشان تأمین شود.
وی تصریح کرد: برای مثال ما قادر نیستیم همه مردم را در مصرف شیر و لبنیات و غذای دریایی به حدی برسانیم که ویتامین D مورد نیاز جامعه را تأمین نماییم و احتیاج به تأمین ریز مغذی ها داریم که از دورترین نقاط کشور تا شهرهای بزرگ در دسترسی مردم باشد.
مشاور عالی وزیر بهداشت، با اشاره به اهمیت اجرای صحیح کمپین تغذیه، اظهار داشت: این تفکر ارزشمندی است و خود این امر ارزش به حساب می آید و اگر این کمپین را ناقص طراحی و اجرا نماییم زحمات ما زیر سوال می رود و امکان دارد جوابی که می خواهیم از اجرای این کمپین نگیریم. لذا، پیشنهاد بنده این است که از تمامی امکانات موجود چه در سطح وزارتخانه مانند PhC و معاونت بهداشتی، دفتر بهبود تغذیه سازمان غذا و دارو که دارای توان عظیمی هستند در اجرای این کمپین بهره بگیریم.
وی با اشاره به کمپین های مشابه اجرا شده در سایر کشورها، تصریح کرد: حتما کمپین های بین المللی را مطالعه و آنها را با یکدیگر مقایسه نمائید و چون در خلال اجرای کمپین خواهید دید چقدر باید دانش و سطح سواد خویش را ارتقا دهید تا در مورد یک سلول تا اقتصاد اجتماعی حرف برای گفتن در جامعه داشته باشید. همکاریهای بین بخشی با گروه های دانشگاهی چقدر می تواند راهگشا باشد. همکاریهای علمی در این کمپین به هیچ عنوان نباید دست کم گرفته شود.
اکبری، پیشنهاد کرد در جلسه ای این مورد با وزیر بهداشت با عنایت به تاکید وی به پیشگیری و اهمیت غذا و تغذیه در ارتقا سلامت، مطرح و دستورات و سفارش های وزیر اعمال شود.
مشاور عالی وزیر بهداشت، با تاکید مجدد بر احتیاج به تلاش مضاعف در کشور در حوزه جلوگیری از بیماری ها بر نقش انستیتو تغذیه اشاره نمود و اضافه کرد: مدیریت انستیتو با شتاب بیشتری تمام توان و ظرفیت انستیتو را برای طراحی و اجرای مداخلات همسو با سیاست های وزیر بهداشت به کار گیرد.
در ابتدا این جلسه، میرزای رزاز رئیس انستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی به تشریح اهمیت و جایگاه آموزش و ارتقا فرهنگ تغذیه پرداخت و گزارش کاملی از امکانات و توانمندی های انستیتو برای اجرای کمپین تغذیه سالم با همکاری وزارت بهداشت، عرضه داد.

About Author