انتقاد از حذف تعرفه خدمات دارویی در داروخانه ها؛ خطر حذف داروسازان از داروخانه ها!

به گزارش فست فود باز نایب رییس انجمن داروسازان ایران ضمن انتقاد از رای دیوان عدالت اداری در خصوص حذف تعرفه خدمات دارویی در داروخانه ها، اظهار داشت: امروزه داروسازان بالینی و بیمارستانی، دوشادوش پزشکان و سایر کادر درمانی در بخش ها مشغول خدمت رسانی به بیماران هستند.

دکتر سیدعلی فاطمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اخباری در خصوص حذف تعرفه خدمات دارویی از طرف دیوان عدالت اداری، اظهار داشت: خبری که در تاریخ هشتم بهمن ماه از سایت دیوان عدالت اداری نقل شد، اعمال ماده ۹۲ قانون آئین دادرسی دیوان و تاکید بر رای قبلی هیات عمومی در تاریخ ۲۰ شهریور ۹۷ است که طی آن سه کد خدمات داروسازان در داروخانه شامل خدمات دارویی سرپایی، ساخت داروهای ترکیبی و داروهای OTC و همین طور سه کد خدمات داروسازان در بیمارستان شامل خدمات دارویی بستری، مشاوره به پزشک و تلفیق دارویی، در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، ابطال شده است.

وی با اشاره به اینکه این رای به صورتی حکم اخراج داروسازان از بیمارستان و داروخانه است، اضافه کرد: چونکه متاسفانه این حکم ارزشی برای خدمات داروسازان در جامعه قائل نیست. برمبنای رای دیوان عدالت حتی تعرفه ساخت داروهای ترکیبی که فقط در تخصص داروساز است هم نباید گرفته شود.

فاطمی با اشاره به اینکه باید پرسید که با کدام حرفه در جامعه این گونه برخورد می شود و آیا این عدالت است؟ اضافه کرد: امروزه داروسازان بالینی و بیمارستانی، دوشادوش پزشکان و سایر کادر درمانی در بخش ها مشغول خدمت رسانی به بیماران هستند، اما فقط تعرفه خدمات داروسازان لغو می شود. چنین اقدامی در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران اشاره کرد: در عین حال باید توجه کرد که داروخانه تنها محل عرضه کالا در جامعه است که به سبب حساس بودن نوع کالا که دارو است، ملزم به داشتن مسئول فنی است که مسئولیت هایی بر عهده او گذاشته شده، حال قسمتی از هزینه ای که از این بابت به داروخانه تحمیل می شود، از محل تعرفه حق فنی جبران می شود. بدین سبب در صورت حذف این تعرفه، گردنگیر حضور داروساز در داروخانه و بیمارستان و قبول مسئولیت توسط او ساقط می شود و این عملا به مدلول خروج آنها از این مراکز است. بر این اساس باید پرسید آیا هیچ بیماری حاضر است نسخه ای را از داروخانه دریافت کند که مهر تائید مسئول فنی روی آن نباشد؟.

فاطمی افزود: تعرفه خدمات داروسازان از ۳۱ سال قبل برمبنای قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت در سال۶۷ که در آن صراحتا بر تعیین مبانی محاسبه تعرفه خدمات دارویی توسط وزارت بهداشت تاکید گردیده است، ستاندن می شود. وزارت بهداشت هم تا امروز از خدمات داروسازان و تعرفه آنها دفاع کرده است. برای اینکه در غیر این صورت نمی تواند پاسخگوی تبعات خروج داروسازان از داروخانه و بیمارستان باشد.

وی اشاره کرد: بدون شک بزرگ ترین زیان ناشی از حذف داروسازان از داروخانه ها و مراکز درمانی متوجه بیماران می شود و این اقدام عملا امکان پذیر نیست.

منبع:

About Author