مدیر تغذیه جامعه دانشگاه شهید بهشتی: خانواده ها اغلب متوجه ابتلای کودک به کرونا نمی شوند

به گزارش فست فود باز مدیر تغذیه جامعه دانشکده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی، اظهار داشت: کووید ۱۹ اغلب در کودکان به شکل سرماخوردگی ساده خودرا نشان میدهد و خانواده ها متوجه ابتلای کودک به کرونا نمی شوند.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، ناصر کلانتری، اضافه کرد: در دوران کرونا از خوراندن نوشابه های شیرین به خصوص گازدارها، فست فودها، تنقلات، انواع کیک ها، کلوچه ها، شکلات های مختلف و همه موادی که عمدتاً قند ساده هستند، به فرزندان خودداری شود. قند ساده عارضه بیماری را برای بچه بیشتر می کند.
وی با اعلان اینکه به مصرف میوه و سبزیجات را بیشتر از قبل باید در دوران کرونا به کودکان توجه داشته باشیم، بیان کرد: اینکه فقط با لیموشیرین و لیموترش ویتامین C دریافت می نماییم، کافی نیست بلکه همه میوه ها از ویتامین C برخوردار می باشند.
مدیر تغذیه جامعه دانشکده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی افزود: کودکان زیر دوسال باید مکمل ها را طبق پروتکل خود دریافت و از تولد تا ۲ سالگی، روزی ۱۵۰۰ واحد ویتامین A و ۴۰۰ واحد ویتامین D مصرف کنند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: کودکان از دو سالگی بطور معمول نیاز به مکمل خاصی ندارند مگر اینکه کمبود آن اثبات شده باشد. تنها مکملی که در پروتکل کشوری تاکید گردیده است، دریافت ویتامین D است که روزی ۸۰۰ واحد کودکان بالای ۲ سال تا ۶۰ سال لازم است تا کمبود آن در جامعه رخ ندهد.
وی درباب مبتلاشدن به کووید ۱۹ در سنین مختلف، اظهارکرد: امکان کرونا در همه گروه های سنی وجود دارد بطوریکه در ابتدای شیوع کرونا، نوزاد ۴۸ ساعته و نوزاد ۱۵ روزه مبتلا به کرونا در جهان داشتیم و به ایران مرتبط نبود. اما نکته ای که در مورد کرونا و کودکان اهمیت دارد، این است که بیماریهای زمینه ای بویژه دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی، خودایمنی ها، اختلالات کبدی، کلیوی، ریوی و انسداد ریوی در کودکان می تواند عامل کرونا باشد.
مدیر تغذیه جامعه دانشکده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی، اظهار داشت: بیماری کرونا بیماری های زمینه شدیدتر می کند تا جایی که می تواند منجر به فوت افراد شود.
کلانتری افزود: شیوع ویروس کرونا در میان کودکان و بزرگسالان تقریباً مساوی است. اما هنوز در کل جهان گزارش مرگ کودکان ناشی از کرونا زیر ۱۲ سال نداشتیم.
وی با اعلان اینکه گاهی خانواده ها متوجه ابتلای کودک به کرونا نمی شوند، اظهارکرد: کووید ۱۹ اغلب در کودکان به شکل سرماخوردگی ساده خودرا نشان میدهد و خانواده ها متوجه ابتلای کودک به کرونا نمی شوند. البته این بی توجهی از یک نظر خوب است که استرس نمی گیرند و فکر می کنند فرزندشان سرما خورده است. اما بهتر است کودکان در دوران سرماخوردگی نیز به مدت دو هفته قرنطینه شوند و با بزرگترها دیدار نداشته باشند.
کلانتری اضافه کرد: همه کودکانی که در دوره پاندمی کووید ۱۹ قرار دارند، امکان دارد علائم سرفه، سرماخوردگی، تب، بی حالی و اسهال پیدا می کنند که در این دوران باید به رفتارهای اجتماعی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

منبع:

About Author