جدال با کرونا و چالش های پولی مطب ها و بیمارستان ها

به گزارش فست فود باز معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به چالش های پولی و هزینه ای در حوزه سلامت به علت جدال با کرونا، اظهار داشت:  طبق بررسی سازمان نظام پزشکی به صورت کلی در حوزه سرپایی و بستری متناسب با نوع خدمت بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش هزینه به علت کرونا و در بخش های مختلف خدمات پزشکی و سلامت داریم. حال بیمه و دولت باید مقداری این بیمارستان ها را حمایت کنند تا اگر بیمار زیادی رجوع کرد، بتوانیم جوابگو باشیم.

دکتر محمد جهانگیری در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت فعالیت مطب های خصوصی و میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در آنها، اظهار داشت: در زمینه فعالیت مطب ها چند نکته حائز اهمیت می باشد. در دوران کرونا ما با مقوله ای به نام پیشگیری مواجهیم که بحث همه گیری ویروس، نحوه سرایت آن و ضرورت رعایت موارد بهداشتی و اصول پیشگیرانه از جانب تمام مردم و اقشار مختلف مطرح است. باید توجه کرد که پیشگیری موارد مختلفی را دربرمی گیرد. نخستین اصل آن پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری است؛ دومین اصل پیشگیری این است که در صورت ابتلا، بیماری را درمان نماییم و میزان سرایت را بیشتر نکنیم. باید ضوابط پیشگیری را شناخته و بر مبنای آنها اقدام نماییم.
۸۵ درصد کرونایی ها سرپایی درمان می شوند
وی اضافه کرد: نحوه همه گیری در بیماری های حاد تنفسی مانند کووید-۱۹، این نکته را نشان داده است که وسعت و اهمیت خدمات سرپایی بالاست که باید در دسترس باشند، منظم باشند، قابل اعتماد باشند و به خوبی عمل کنند. چونکه ۸۰ تا ۸۵ درصد کسانی که به کرونا مبتلا می شوند، بیمارانی هستند که می توانند به صورت سرپایی درمان شوند. طبق آمارهایی که وزارت بهداشت عرضه می دهد، از مبتلایان قطعی کرونا ۵۰ درصد بستری می شوند. خیلی از افراد هم هستند که امکان دارد تست نداده باشند، اما علایم اولیه کرونا را داشته و تشخیص اولیه را داشته باشند که آنها هم به صورت سرپایی درمان می شوند. ازاین رو زیرساخت ها و سازو کارهای خدمات سرپایی باید مهیا باشد.
مطب ها در صف اول رجوع کرونایی ها
جهانگیری افزود: یکی از جایگاه هایی که در حوزه کرونا خدمات عرضه می دهند، مطب ها هستند؛ شامل مطب های خصوصی و درمانگاه ها که صف اول رجوع محسوب می شوند. لاجرم اتفاقاتی در این مطب ها رخ می دهد. اولا بخشی از افرادی که به مطب ها رجوع می کنند، مبتلا هستند. دوما نوع خدمتی که به آنها عرضه می شود، خدمت تخصصی سلامت است و احتیاج به معاینه و…. وجود دارد و امکان دارد که پزشک نتواند فاصله گذاری را با بیمار رعایت کند. ازاین رو مطب باید مجهز باشد تا بتواند برای حداقل پزشک و پرسنل خودش و مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کند. بر این اساس سازمان نظام پزشکی با معاونت درمان وزارت بهداشت دستورالعمل ها را تهیه کردیم و در اردیبهشت ماه این موارد ابلاغ شدند.
نگران بیماران مزمن هستیم
وی همینطور اظهار داشت: از طرفی دسترسی به خدمات سرپایی باید وجود داشته باشد و نمی توانیم بگوییم برخی مطب ها باید تعطیل شوند یا مطب ها در هر ساعت دو بیمار بیشتر ویزیت نکنند و….. چونکه در شرایط خاص و در این صورت مطب ها دیگر نمی توانند پاسخگو باشند. در عین حال نکته دیگر این است که در مطب ها که فقط بیمار کرونایی ویزیت نمی شوند. هم اکنون ما بیشتر نگران بیماران دیگر هستیم. چونکه اگر به بیماران مزمن توجه نکنیم، امکان دارد بیماری شان پیچیده تر و حتی عارضه دار شود که هم خطرناک خواهد بود، هم هزینه ها را افزایش داده و هم ظرفیت های بیشتری از حوزه سلامت را اشغال می کنند. ازاین رو باید مطب ها را برای سایر بیماران هم ایمن، فعال و در دسترس نگه داریم و اعلام نماییم که مخاطراتی هم وجود دارد.
موارد غیرقابل کنترل بهداشتی در مطب ها
جهانگیری اظهار داشت: برای این کار سازوکارهایی دیده شده است؛ اولا اینکه بخواهیم مطب را از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی با جاهایی مقایسه نماییم که همه چیز قابل کنترل است، امکان پذیر نیست. دوما برخی الزامات نیازمند همیاری و همراهی ارگان های دیگر است. مانند اینکه بگوییم در بیمارستان می خواهیم بگونه ای پروتکل های بهداشتی را رعایت نماییم که اصلا عفونتی منتقل نشود. آیا این امکان پذیر است؟ ازاین رو بروز برخی موارد در مطب ها هم لاجرم است.

وی اضافه کرد: هم اکنون در بیمارستان می بینیم که از درب ورودی پروتکل های ممانعتی مانند عدم ورود همراه، عدم ورود ماشین شخصی و… از جانب بخش های دیگر انجام می شود تا محافظت های لازم را انجام دهند. یکی از چیزهایی که می گویند در مطب ها رعایت نشده، فاصله گذاری اجتماعی است. پزشک نمی تواند افراد را ملزم کند که در مطب فاصله گذاری را رعایت نمایند، بلکه تنها می تواند خواهش کند که بیرون از مطب منتظر بمانید، اما نمی تواند در را ببندد تا کسی وارد نشود. ازاین رو بخش های دیگر باید در حوزه مطب ها کمک کنند. در عین حال نوبت دهی باید از قبل صورت گیرد. از طرفی امکان دارد برخی بیماران از شهرستان به مطب پزشکی مراجعه نموده باشند و باید تعیین تکلیف شود و بازگردد، ازاین رو نمی توان به این فرد گفت برو و یک روز دیگر بیا، بلکه باید او را بین مریض ویزیت کرد.

وی با اشاره به اینکه البته در بعضی مواقع امکان دارد برخی همکاران ما بر روی یکسری نکات تکیه و توجه نکنند، اظهار نمود: ما از همکاران مان خواستیم که موارد در رابطه با پروتکل های بهداشتی را تا حد امکان رعایت نمایند، نظارت هم می نماییم و در جای خودش تذکر هم می دهیم. در عین حال این مورد نیازمند کمک بیماران هم هست. وقتی فردی وارد مطب می شود باید موارد بهداشتی را رعایت نمایند، اگر دیدند مطب شلوغ است، یک وقت دیگر رجوع کنند. بارها در مطب ها دیدیم که پزشک چندین بار به مراجعین می گوید که بیرون بایستند، اما به علل مختلف می بینیم که نمی توان این اقدام را انجام داد.

جهانگیری افزود: بطور قطع برای خیلی از پزشکان از نظر شخصی بهتر است که اصلا بیمار ویزیت نکنند و یا به میزان بسیار کم عرضه خدمت کنند. اگر پزشکی بیمار ویزیت می کند، نخستین ریسک برای خودش است. چونکه پزشک باید بیمار را معاینه کند؛ بیماری که امکان دارد به کرونا هم مبتلا باشد. ازاین رو پزشک هم حتما به جان خودش فکر می کند. ازاین رو موارد را رعایت خواهد نمود. اگر می بینیم پروتکل ها در مطبی رعایت نشده، بطور قطع امکان رعایت آن وجود نداشته است. به هر حال گاهی هم نتوانستیم که تجهیزات مناسب را به مطب ها برسانیم.

وضعیت تأمین تجهیزات حفاظت فردی در مطب ها و احتیاج به تمهیدات جدی
وی درباره وضعیت تأمین تجهیزات حفاظت فردی از جانب مطب ها، اظهار داشت: هم اکنون مطب ها خودشان تجهیزات حفاظت فردی را تأمین می کنند و هنوز تسهیلاتی هم دریافت نکرده اند. حتی گاهی مجبورند از بازار با قیمت های آزاد، غیر دولتی و حتی بازار سیاه این تجهیزات را تهیه کنند. دستکشی را که یک بسته آن در داروخانه ۲۰ هزار تومان است، برخی همکاران ما به قیمت ۱۰۰ هزار تومان تهیه کردند. در حوزه ماسک و شیلد و… هم به همین صورت است و در تعرفه ها هم این موارد لحاظ نشده است. اگر مدت بیماری دو تا سه ماه بود، مشکلی نبود، اما حالا بیشتر از شش ماه از انتشار کرونا در کشور گذشته و فکر می نماییم که این وضعیت حداقل تا یکسال آینده هم تداوم یابد، باید تمهیدات جدی در این حوزه داشته باشیم.

جهانگیری درباره تمهیدات پیشنهادی سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: اول اینکه اطلاع رسانی مناسبی در دو زمینه انجام شود؛ اول اینکه بیماران به پزشکان اعتماد کنند و حتما در موارد ضرورت به پزشک رجوع کنند. چونکه بالاخره نباید اینقدر مردم را بترسانیم که مردم از ترس کرونا به پزشک رجوع نکنند. به هر حال در مطب ها پروتکل ها رعایت می شود. به هر حال مردم باید بدانند که در همه جا آلودگی وجود دارد و باید پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند. حال در مطب ها و بیمارستان ها بهتر و بیشتر باید این پروتکل ها را رعایت نمایند. دوم اینکه مراقبت کنند که هم خودشان مبتلا نشوند و هم دیگران را مبتلا نکنند. در عین حال نکته مهم تر این است که باید برنامه ریزی جدی برای مردم و جامعه پزشکی در یکسال آینده داشته باشیم؛ هم برای مدیریت بیماری کرونا و هم برای مدیریت بیماری های دیگر. بخصوص در پاییز و زمستان که به صورت کلی بیماری های عفونی و غیرعفونی در این فصل بیشتر است. این ها نیازمند همراهی جدی است.
هزینه های بالای مراکز پزشکی در جدال با کرونا
وی با اشاره به اینکه صف اول عرضه خدمات مطب ها و مراکز سرپایی است، اظهار داشت: در زمینه تهیه تجهیزات حفاظتی و هزینه های ناشی از آن برای مطب ها، پیشنهاداتی عرضه دادیم؛ همه قبول دارند که صف اول دفاع در حوزه کرونا جامعه پزشکی هستند. حال آیا می توان در جبهه جنگ به یک رزمنده لباس رزم ندهید، اسلحه ندهید و بگویید برو و بجنگ. آیا در زمان بحران رزمنده خودش باید همه امکانات مورد نیازش را تأمین کند؟. حالا در شرایط جنگ و مقابله در حوزه سلامت با دشمنی ناپیدا قرار داریم. ازاین رو همه باید کمک کنند تا پزشک دغدغه امکانات را نداشته باشد. تنها دغدغه پزشک باید این باشد که درمان درست انجام دهد و شش دانگ حواسش به عرضه خدمت باشد. اگر تأمین منابع درستی در این حوزه انجام نشود، در آینده با مشکلات زیادی مواجه می شویم. صرفاً هم مطب ها مطرح نیستند، بلکه در بخش های آزمایشگاهی، تصویربرداری و… که هزینه ها بسیار بالا رفته و در عین حال کارشان بسیار مهم می باشد. اگر قرار باشد این مراکز با تعرفه هایی که اصلاح نشده کار انجام دهند و در عین حال همه هزینه ها را هم خودشان تقبل کنند، چه می شود؟. حال خرابی تجهیزات و… در این تحریم ها موارد زنجیرواری است که نمی توان انتظار داشت همه را پزشک تصحیح کند.
افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی هزینه های خدمات سلامت به سبب کرونا
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: طبق بررسی سازمان نظام پزشکی هزینه های مربوط به کرونا در حوزه سرپایی و بستری متفاوت می باشد. به صورت کلی از ۱۰ تا ۳۰ درصد متناسب با نوع خدمت به سبب کرونا افزایش هزینه در بخش های مختلف خدمات پزشکی و سلامت داریم. پیشنهاد ما این بوده است که به ازای هر ویزیت ۱۵ درصد برای هزینه های بوجود آمده از کرونا در تعرفه محاسبه کنند. در حوزه بستری هم این هزینه ها قابل محاسبه است که می توان این هزینه ها را در هتلینگ محاسبه کنند. البته بخش به بخش هم متفاوت می باشد. بعنوان مثال در ICU هزینه های ما خیلی بیشتر است. ازاین رو باید در چارچوب یک پکیج به این موارد رسیدگی کرد. ما خواستار مقررات و نظم هستیم تا اجحافی به کسی نشود و بتوان نظارت کرد و در عین حال به نحوی تأمین هزینه شود که در یکسال آینده گرفتار چالش نشویم. این موارد را به شورایعالی پیشنهاد کردیم که در این عرصه ها دستور کاری را داشته باشیم.
بیمارستان های خصوصی برای یک بیماری کرونایی چقدر هزینه می کنند؟
وی درباره هزینه های بیمارستان های خصوصی برای یک بیمار کرونایی، اظهار داشت: این هزینه ها متفاوت می باشد. باید توجه کرد وقتی بیمار مبتلا به کرونا در یک بخش بستری است، حدودا سایر بخش های بیمارستان کم مریض می شود و این مورد صدمه های جدی را به بیمارستان می زند. در عین حال باید در این شرایط مقداری ظرفیت هایمان را هم خالی نگه داریم تا اگر شرایط حاد شد، بتوانیم خدمت عرضه دهیم. حال بیمارستان برای ظرفیت های خالی هزینه می کند، اما خالی می ماند. آیا بیمارستان باید این هزینه ها را تقبل کند؟.
تسهیلاتی به بخش خصوصی داده نشد
معاون سازمان نظام پزشکی افزود: بیمارستان در بخش خصوصی و دولتی برای ظرفیت های خالی اش، نیروی انسانی، مواد مصرفی و… هزینه می کند. حال بیمه و دولت باید مقداری این بیمارستان ها را حمایت کنند تا اگر بیمار زیادی آمد، بتواند جوابگو باشد. اقتصاد سلامت و مدیریت این موضوعات در شرایط بحران به سادگی نیست. باید بیمه ها وارد کار شوند، بودجه خاص برایش تخصیص داده شود. از بودجه هایی که به مبحث کرونا تخصیص داده شده، هیچ مبلغی به بخش خصوصی تخصیص داده نشده است. هیچ تسهیلاتی به بخش خصوصی داده نشده است. البته جامعه پزشکی همواره پای کارند، اما توان آنها هم تا حدی هست و اگر دست شان خالی شد، چه کنند؟

جهانگیری افزود: اقدامات زیادی تا امروز با کمک جامعه پزشکی انجام شده، اما با مشقت انجام شده است. بخش خصوصی و دولتی هم ندارد. ما باید از مردم حمایت نماییم. بیمه های پایه و تکمیلی هم باید در این حوزه کمک کنند. ضریب اشغال تخت در بعضی بیمارستان های دولتی یا خصوصی زیر ۵۰ درصد است که در این شرایط قابل مدیریت نیست. باید در این عرصه ها کمک نماییم و باید کیفیت خدمت را حداقل تا یکسال آینده حفظ نماییم.

منبع:

About Author