مطالعات نشان می دهد؛ فروکتوز سبب تشدید بیماری التهاب روده می شود

فست فود باز: مطالعه بر روی موش ها نشان میدهد که رژیم غذایی مملو از فروکتوز سبب تشدید بیماری التهاب روده می شود.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، بیماری التهاب روده عبارتی برای چندین مشکل گوارشی نظیر کولیت روده و بیماری کرون است.
علائم شایع بیماری التهاب روده عبارتند از اسهال مداوم، دل درد، خونریزی مقعدی یا مدفوع خونی، کاهش بی خود وزن، و احساس خستگی. شیوع این بیماری در جهان روبه افزایش است.
مطالعه قبلی بر روی حیوانات نشان داده بود که رژیم غذایی مملو از فروکتوز می تواند به روده ها لطمه رسانده و سبب التهاب شود. از اینرو یافته های جدید بیان کننده آن است که مصرف بیشتر فروکتوز نقش مهمی در افزایش احتمال ابتلاء به بیماری التهاب روده در دهه های اخیر دارد.
معمولاً فروکتوز به نوشابه های گازدار، آب نبات ها و غذاهای فراوری شده افزوده می شود.
«دیوید مونتروز»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه استونی بروک نیویورک، در این زمینه می گوید: «یافته های ما نشان میدهد که رابطه مستقیمی بین فروکتوز رژیمی و بیماری التهاب روده وجود دارد. این یافته می تواند در انتخاب نوع رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به التهاب روده حائز اهمیت باشد.»
محققان مشاهده نمودند که دادن آنتی بیوتیک به موش ها سبب کاهش تأثیرات مضر رژیم غذایی با فروکتوز بالا بر روده شد که می تواند نشاندهنده آن باشد که باکتری های روده سبب تعدیل این لطمه می شوند.
تیم تحقیق همین طور دریافت که رژیم غذایی سبب تغییر در میزان شیوع چندین نوع باکتری در روده می شود. رژیم غذایی مملو از فروکتوز سبب رشد بعضی از این باکتری ها شده و التهاب را تشدید می کند.

منبع:

About Author