در میزگرد تخصصی بررسی تعاملات جامعه پزشکی و مردم مطرح شد وظایف پزشکان و بیماران در قبال یکدیگر

خشونت ضد پزشکان مبحث داغ روزهای کرونازده است؛ همراهان بیمارانی که مستاصل از همه جا تنها پناه خود برای نجات جان عزیزانشان را پزشکان می یابند و امکان دارد با عدم پیشرفت بیمار در بهبودی، ناملایمات و نگرانی هایشان را بر سر پزشک خالی کنند، موضوعی که بهانه ای شد تا پزشکان و جامعه شناسان برای حل این چالش به گفتگو بنشینند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر عبدالرحمان رستمیان در میزگرد تخصصی بررسی تعاملات جامعه پزشکی و مردم، اظهار داشت: صحنه های زیبایی در عرضه خدمت پزشک به بیمار رقم می خورد اما باید چه نماییم این رابطه بهتر شود؟ آموزش به بیمار امری بسیار اساسی دراین زمینه است تا زمانی که فرد به ما بعنوان پزشک رجوع می کند اطلاعات کافی داشته باشد.

وی ادامه داد: با افزایش اطلاعات بیمار، ارتباط او با پزشک افزایش می یابد و کیفیت درمان دراین زمینه ارتقا می یابد. بر این اساس درمانگر هم شهامت تصمیم گیری در درمان را خواهد داشت و تصمیمات بهتری می گیرد.

رستمیان افزود: در تغییر باورهای غلط نسبت به جامعه پزشکی، صدا و سیما و فضای مجازی نقش مهمی دارند. از طرف دیگر آموزش تعهدات حرفه ای به پزشکان هم می تواند در بهبود روابط پزشک و بیمار موثر باشد.

در ادامه این میزگرد، مهندس احسان الله شریفی_مدیرعامل سازمان مردم نهاد دیدبان حقوق بیماران، اظهار داشت: با حاکمیت، نظام درمانی، گروه های مرجع و… حرف هایی داریم. نباید تعارض میان اظهار نظرها پیرامون موضوعات تخصصی پزشکی وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت اکرام بیمار، اشاره کرد: نگاه از بالا به پایین پزشک به بیمار امر پسندیده ای نیست. رفتار احترام آمیز پزشک به بیمار سبب آموزش او خوهد شد. توجه به جامعه شناسی پزشکی امری لازم است.

شریفی افزود: قاطبه پزشکان رفتارهای مناسب با بیمار دارند، اما نمی توان از مشکلات بیماران هم غافل بود. کرونا با وجود تمام مشکلاتی که داشت سبب شکستن دیوار بین پزشک و بیمار شد.

در ادامه این جلسه دکتر بیرودیان_ عضو ستاد ترویج اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با اشاره به تدوین کتاب اخلاق حرفه ای پزشکی، اظهار داشت: این کتاب دست آوردی بود که طی ۵ سال قبل در زمینه آن فعالیت شد و الان در سایت سازمان قابل دسترسی است و بعنوان فعالیتی آموزشی با سایر کارهای سازمان نظام پزشکی گره خورده است.

وی با اشاره به عناوین اجتماعی، انتظامی، آموزشی و… در این کتاب افزود: کتاب مذکور در ۱۴۰ ماده که همان ۱۴۰ وظیفه پزشک در مقابل بیمار است، تدوین شده است و این واقعه ای بی نظیر است که خود صنف پزشکان مبادرت به تعریف مواد قانونی برای خودشان در مقابل بیمار کرده اند.

وی ادامه داد: البته بیماران هم تکالیفی در مقابل پرشکان دارند که باید نسبت به آن آموزش ببینند. همانگونه که پزشکان موظف می باشند شکایات خویش را از مراجع قانونی پیش برند، بیماران هم باید بدانند شیوه مطرح کردن تقاضایشان چگونه باشد. در همین بحران کرونا شاهد خشونت هایی هستیم که به جامعه پزشکی می شود؛ در صورتیکه مقصر آن مشکل پزشک یا پرستار نیست. بعنوان مثال مبحث کمبود تخت برای بیمار مبتلا به کرونا به پزشک بازنمی گردد و این پزشک است که با تمام محدودیت ها همچنان عرضه خدمت به بیماران برایش در اولویت است.

منبع:

About Author