آغاز کارآزمایی بالینی سیستم هایی که با کمترین مداخلات پزشکی سرطان را کنترل می کنند

به گزارش فست فود باز تیمی از محققان دانشکده فنی دانشگاه تهران دو سیستم برای شناسایی و کنترل سلول های سرطانی عرضه و وارد کارآزمایی های بالینی کردند که به قول آنها این سیستم ها با کمترین مداخلات پزشکی قادر به کنترل این بیماری در مبتلایان است.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر محمد عبدالاحد در آیین رونمایی از سردیس برگزیدگان سومین جایزه مصطفی (ص) اظهار داشت: سیستمی که پارسال موفق شدیم برای آن جایزه مصطفی(ص) را دریافت نماییم، خوشبختانه مجوز وزارت بهداشت را گرفت و بعنوان نخستین دستگاه کاملا مستقل درمانی در دنیا که دارای پروانه بهره برداری است، به حساب می آید.
وی با اشاره به اینکه این سیستم از اسفندماه سال قبل وارد کلینیک های درمانی شد، اظهار نمود: هم اکنون در بعضی از بیمارستان ها و کلینیک های دولتی از آن استفاده می شود و بسیار خوشحالم که یک فناوری از فاز پژوهشی به حوزه محصولی که کارآزمایی های بالینی آن با موفقیت انجام شده، رسیده است.
عبدالاحد عنوان این دستگاه را CDP ذکر کرد که قادر به تشخیص بافت های آلوده به سلول های بدخیم در سرطان پستان است و افزود: اقداماتی برای صادرات این دستگاه شروع شده است و امیدواریم با عنایت به اتفاقاتی که در حوزه کرونا رخ داد و دنیا به سمت حداقل مداخلات حرکت می کند، کارهای جدید تحقیقاتی جدید ما بتواند جایگاه خویش را پیدا کند.
این محقق از توسعه دو سیستم جدید اطلاع داد که در انتهای مراحل کارآزمایی های بالینی قرار دارند و خاطرنشان کرد: یکی از آنها سیستم استفاده کننده از نیدل الکترونیکی است که بدون احتیاج به نمونه برداری به رادیولوژیست ها کمک می نماید تا توده ای را که تحت گاید سونوگرافی بررسی می شود، در صورت مشکوک شدن به آن، بدون احتیاج به بافت برداری، مبادرت به شناسایی آن کند.
عبدالاحد سیستم دیگر را دستگاه Real Time درمانی عنوان نمود و در اینباره توضیح داد: برای برداشتن توده سرطان معمولا در اتاق عمل توده باز و رگ های خونی آن پاره می شود که این امر احتمال متاستاز را زیاد می کند، ولی این سیستم می تواند تا حد زیادی توده را کوچک کند و در نهایت با تغییر در رژیم جراحی و شیمی درمانی، می توان بیماری سرطان را در بیماران کنترل کرد.
مجری طرح افزود: با عنایت به پاندمی کرونا خیلی از جراحی ها کنسل شده است و متاسفانه افرادی که گرفتار بیماری های مزمن غیر واگیر مانند سرطان ‎ها هستند، تحت فشارند و ما تابحال از این دستگاه بر روی ۱۹ بیمار مبتلا کارآزمایی های بالینی را آغاز کردیم.
وی افزود: کشور ایران زمینه خوبی در زمینه همکاری میان دانشکده ها ومراکز مهندسی و پزشکی در حوزه عملیاتی و بالین دارد؛ چون که تحقیقات پزشکی دارای دو بخش کلینیکی و کارآزمایی بالینی و حوزه مدل سازی حیوانی است و امیدوارم در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ موفق شویم که محصول CDP را به دنیا معرفی نماییم تا بیشتر به بیماران کمک نماییم.

About Author