نگرانی از آینده سلامت روانی اجتماعی مردم با طولانی شدن کرونا

به گزارش فست فود باز یک روانپزشک اثرات استرس های ریز و مزمن نسبت به استرس های ناگهانی و شدید را مخرب تر دانست و مطرح کرد: استرس های ریز و مزمن می توانند تماشای فیلم های مستهجن، مصرف مواد مخدر و اعتیاد آور و خشونت را بالا برند، همین طور افسردگی و وقوع حمله های روان پریشی با تجربه استرس های ریز ایجاد می شوند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، حسن رفیعی در نشست مجازی “کرونا و وضعیت روانی ـ اجتماعی ایرانیان” باتوجه به یافته های سومین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با تاکید بر اینکه برخی یافته های این نظرسنجی نیازمند بازبینی است، اظهار نمود: حدود دو سال قبل کاری را با وزارت بهداشت انجام دادیم و دریافتیم که حدود ۸۲.۷ از مردم در طول ۱۲ ماه قبل از تحریم ایران حداقل یک استرس شدید را تجربه کرده اند، بدین جهت می توان اظهار داشت که حالا این رقم باتوجه به شرایط پاندمی کووید ۱۹ بیشتر شده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به بیان نتایج این وضعیت پرداخت و اظهار داشت: همچون آثار استرس های ریز و مزمن تشدید اختلال شخصیت مرزی و اختلال خوشه “ب” و حمله های خُرد روان پریشی است که به دنبال طولانی شدن پاندمی کووید ۱۹ می تواند در آینده وضعیت سلامت روانی اجتماعی مردم را بدتر کند.
رفیعی در ادامه به بیان راهکارها پرداخت و افزود: باید آثار ترس را در میان مردم کاهش دهیم که به آن تاب آوری می گویند، همین طور عوامل محافظه کارانه دیگر را تقویت نماییم تا نتایج ناشی از ترس کمتر خودرا بروز دهند.
این روانپزشک اظهار داشت: باید امکان برقراری روابط اجتماعی مجازی را بوسیله اینترنت رایگان و همگانی همانند کره جنوبی برای مردم افزایش دهیم، همین طور با برنامه هایی در جهت افزایش امنیت و رفاه اقتصادی، توسعه آزادی های سیاسی و اجتماعی، ترس مردم از شرایط زندگی را کاهش دهیم.
وی اظهار نمود: کاهش ترس از کرونا منجر به رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی می شود بدین سبب نباید ترس از کرونا را کم کرد بلکه باید ترس از عوامل دیگر زندگی در میان مردم را کم کرد تا ظرفیت ترس مردم تنها بر روی کرونا متمرکز شود.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، سومین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به صورت تلفنی و بر روی حدود ۲۰۲۴ نفر در مهر ماه سال جاری انجام شده است.

منبع:

About Author