فوق تخصص بیماری های ریوی هشدار داد صدمه بالای مازوت برای سلامت در بحران کرونا

فوق تخصص بیماری های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری ضمن اشاره به تبعات و عوارض آلودگی هوا بر سلامت افراد جامعه، اظهار داشت: میزان انتقال عفونت، ویروس و بیماری در هوای آلوده تشدید می شود.
دکتر عاطفه عابدینی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به اثرات و تبعات کوتاه و بلندمدت آلودگی هوا بر سلامت افراد، اظهار نمود: مهمترین مسئله صدمه زا در آلودگی هوا وجود ذرات معلق یا Particle Matter در هواست که این ذرات معلق نه تنها به تشدید آلودگی هوا کمک می کنند، بلکه از آنجاکه ویروس ها و باکتری ها می توانند به این ذرات معلق متصل شوند، میزان انتقال عفونت، ویروس و بیماری در هوای آلوده چندبرابر می شود.
وی افزود: اگر طی چند سال قبل بزرگترین نگرانی ما اثرات آلودگی هوا بر سلامتی افراد از راه تحریک راه های هوایی و تنفسی و همینطور صدمه رسانی به ریه، بروز علایم آلرژی، خارش، سوزش، درگیری چشم ها، سرفه، سرگیجه، سردرد و سایر علائم بود، هم اکنون باید نگران این باشیم که افزایش میزان ذرات معلق در هوا می تواند میزان انتقال عفونت ویروس کرونا و سایر ویروس ها و عفونت های تنفسی را تشدید کند که این مسئله همزمان با اپیدمی کرونا بسیار نگران کننده است.
این فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه آلودگی هوا می تواند به بروز آلرژی و حساسیت در راه های هوایی فوقانی و و تحتانی منجر شود، افزود: همینطور افزایش غلظت آلاینده هایی همچون ازن، co2 و اکسید نیتروژن می تواند وضعیت افراد دارای بیماری های زمینه ای قلبی و ریوی را تشدید کند.
وی با تکیه بر اینکه افزایش غلظت آلاینده ها بر سلامت افراد سالم هم اثرگذار بوده و می تواند به بروز برخی بیماری ها منجر شود، اظهار داشت: به عبارت دیگر افزایش غلظت آلاینده ها همزمان با آلودگی هوا، حتی در سالهای بعد می تواند بعنوان ریسک فاکتورها و عوامل خطر برای بروز سرطان های در رابطه با راه های هوایی عمل کند. علاوه بر آن می تواند سبب تشدید بیماری های آسم، بیماری های قلبی، دیابت، برونشیت و بیماری های مزمن ریه همچون فیبروز ریه شود.
عابدینی افزود: آلودگی هوا همینطور می تواند به صورت یک عامل صدمه زا وارد راه های هوایی شده و با تحریک آن، به بروز سایر علایم و بیماری ها منجر شود؛ از سوی دیگر افزایش غلظت آلاینده ها در هوا می تواند سبب ایجاد سرگیجه، سردرد، عدم تمرکز و عدم تعادل طبیعی ذهن شده و همینطور بر روی یادگیری افراد هم اثرگذار باشد.
این فوق تخصص ریه همینطور ضمن اشاره به صدمه زایی بالای آلاینده مازوت بر سلامت افراد، اظهار داشت: متاسفانه میزان غلظت آلاینده مازوت در تهران از میزان طبیعی بالاتر رفته که این مسئله می تواند علاوه بر ایجاد عوامل تحریک زا در راه های هوایی، به بروز بیماری های دیررس و مزمن هم منجر شود که این مسئله می تواند بسیار خطرناک تر از صدمه های حاد آن باشد.
وی ضمن تاکید بر اینکه مسئولین باید سریع تر در ارتباط با محدودسازی تولیدکنندگان مازوت در تهران تصمیم گیری کنند، اظهار داشت: با وجود صدمه زایی بالای مازوت بر سلامت افراد، سفارش اکید عدم حضور افراد مسن، کودکان، افراد دارای بیماری های زمینه ای و خانم های آبستن در فضای باز بوده و سفارش می شود سایر افراد هم اگر کار ضروری ندارند از منزل خارج نشوند.
عابدینی در انتها ضمن اشاره به برخی راهکارها جهت جلوگیری از تبعات آلودگی هوا و آلاینده ها بر سلامت افراد، اظهار داشت: سفارش اصلی عدم حضور در فضای باز و به خصوص اجتناب از فعالیتهای ورزشی در زمان های آلودگی هواست، چون که با فعالیت ورزشی هوای بیشتری سبب ریه ها شده و بنابراین صدمه زایی آن بیشتر است. همینطور سفارش می شود افراد تغذیه سالم داشته و بیشتر از گذشته میوه جات و سبزیجات سالم و تازه مصرف کنند؛ مصرف شیر و همینطور نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات تازه هم در این دوران کمک کننده است.
وی تصریح کرد: در زمان آلودگی هوا اگر ضرورتی برای حضور در فضای باز وجود دارد حتما از ماسک استفاده کنید؛ چونکه می تواند از ورود ذرات بزرگتر جلوگیری کرده و تا حدودی از بروز صدمه های ناشی از آلاینده ها محافظت می کند.

About Author