محیط زیست: ساخت باغ پرندگان قم بدون مجوزهای لازم توجیه پذیر نیست

قم ـ ایرنا ـ در ادامه واکنش ها به اتلاف قسمتی از پرندگان وحشی در باغ پرندگان قم بدلیل مبتلاشدن به آنفولانزای فوق حاد، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در اطلاعیه ای اعلام نمود: ساخت باغ پرندگان با صرف میلیاردها تومان قبل از ستاندن مجوزهای لازم بهداشتی و زیست محیطی، به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست.
به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، این اداره کل در ارتباط با تلف شدن و معدوم کردن ۶۹۲ پرنده وحشی باارزش در باغ پرندگان بر اثر شیوع آنفولانزای پرندگان، در اطلاعیه ای اعلام نمود: شیوع آنفولانزای پرندگان در باغ پرندگان شهر مقدس قم و تلف شدن و معدوم کردن تعداد ۶۹۲ پرنده وحشی ارزشمند، اتفاق بسیار ناگوار زیست محیطی است که احساسات عموم مردم و دوستداران طبیعت و محیط زیست را به شدت جریحه دار کرده و بدون تردید نرمال سازی آن بوسیله جنجال رسانه ای و متهم ساختن دیگران، قابل توجیه و چشم پوشی نیست.
به نوشته این اطلاعیه؛ فعالیت عمرانی پروژه «باغ پرندگان» در محل فعلی در حالی شروع شد که هیچ نوع طرح توجیهی زیست محیطی از طرف شهرداری محترم کلانشهر قم ارائه نشده بود و مجوز تأسیس از این اداره کل را نیز دریافت نکرده بودند. بعد از اطلاع اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، این مساله بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و مدیرکل و کارشناسان این اداره کل در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ از محل پروژه بازدید بعمل آوردند.
اطلاعیه محیط زیست قم حاکی است: برمبنای قوانین و ضوابط، راه اندازی هرگونه فعالیت صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی، نیازمند استعلام از ارگان ها و نهادهای مختلف همچون اداره کل حفاظت محیط زیست است، خصوصاً اگر در حوزه حیات وحش باشد، اما متأسفانه ساخت و ساز قفس ها و حوضچه ها و دیگر کارهای عمرانی در باغ پرندگان، با صرف میلیاردها تومان بدون ارائه طرح توجیهی زیست محیطی و ستاندن مجوزهای لازم و موافقت اصولی از این اداره کل شروع شد!
محیط زیست قم افزود: باتوجه به حساسیت بسیار زیاد موضوع باغ پرندگان و نگهداری از پرندگان وحشی باارزش در چنین فضاهای در دسترس عموم مردم، اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم بیشتر از درخواست کننده طرح یعنی شهرداری قم، موضوع طرح توجیهی زیست محیطی این باغ را پیگیری می کرد، اما پاسخ های کامل و لازم را دریافت نکرده و همیشه ایرادات و نقصها پروژه را به شهرداری محترم گوشزد می نمود.
در این اطلاعیه آمده است: در آبان ماه سال جاری اداره کل دامپزشکی استان قم مجوز موقت سه ماهه را برای باغ پرندگان صادر کرد و قبل از آن نیز ۱۰ مورد از نقصها و ایرادات پروژه را به شهرداری قم متذکر شده بود. اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم نیز جهت مساعدت و تسهیل در امور، موافقت اصولی و تأسیس موقت سه ماهه را با ذکر نقصها طرح برای باغ پرندگان صادر کرد، اما تا کنون هیچ نوع مجوز بهره برداری برای این پروژه صادر نشده است.
محیط زیست قم همین طور مدعی شده است: طی سه ماه مذکور که شهرداری و بهره بردار محترم می بایست به رفع ایرادات باغ پرندگان مبادرت می کردند، برخی نقصها پروژه همچون تکمیل طرح توجیهی زیست محیطی، تامین ایمنی و بهداشت حوضچه ها و از همه مهمتر ایجاد سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب باغ پرندگان برطرف نشده و کارشناس فنی و بهره بردار این مجموعه نیز هیچ نوع گزارشی از روند فعالیت ها و جابجایی پرندگان برای این اداره کل ارسال نکرده اند.
اطلاعیه در آخر ضمن ابراز تأسف به جهت وقوع چنین حادثه تلخ زیست محیطی، خاطرنشان کرده است که سخنان اولیه و بیان دو سه هزار تلفات و معدوم سازی پرندگان در باغ پرندگان از طرف موسوی مشکینی مدیرکل محترم حفاظت محیط زیست استان قم، اشاره ای به ظرفیت نگهداری این مجموعه بوده و در تمامی مصاحبه های رسانه ای بعد از آن، تصحیح شده است، اما متأسفانه این مسأله دستاویزی برای پاک کردن صورت مسأله در بین برخی رسانه ها شده است که حقیقتا جای تأسف دارد.
در همین حال، معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز روز گذشته در جلسه ستاد بحران استان قم، آخرین وضعیت باغ پرندگان قم بعد از شناسایی موارد مبتلاشدن به آنفلوانزای فوق حاد و معدوم سازی پرندگان این باغ را تشریح و ابراز امیدواری کرد که با پایین قرنطینه، فعالیت این مجموعه از سر گرفته شود.
“امیر سامع” با تاکید بر اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از قم و یا باغ پرندگان این شهر شروع نشده است اظهار داشت: این بیماری همه ساله با شروع فصل سرما و شروع مهاجرت پرندگان در کل کشورها شیوع می یابد و از دو ماه پیش نیز نمونه هایی از پرندگان مهاجر بیمار در استان های شمالی کشور شناسایی شده بود.
وی با اعلان اینکه تعهد سرمایه گذار باغ پرندگان، نگهداری سه هزار و ۷۰۰ قطعه پرنده در این باغ بوده است اظهار داشت: باتوجه به شرایط کرونا و همچنان سرمای هوا با وجود افتتاح این باغ، امکان بهره برداری از آن در عمل وجود نداشت بنا بر این با درخواست سرمایه گذاری برای نگهداری پرندگان خاص خود در مرکز فعلی نگهداری آنها در خارج از این باغ توسط شهرداری پذیرفته شد.
معاون شهردار قم افزود: بر این اساس، تنها ۶۹۲ قطعه پرنده در باغ پرندگان در زمان شیوع این بیماری در این باغ نگهداری می شد که این تعداد کمتر از ۲۰ درصد کل ظرفیت نامی این باغ است.
سامع با اشاره به قرارداد دائم سرمایه گذار باغ پرندگان قم با یک دامپزشک، اضافه کرد: این دامپزشک به صورت مستمر وضعیت این پارک را تحت نظر داشته و برمبنای دستورالعمل های بهداشتی اقدام های لازم را انجام می داده است.
وی افزود: برمبنای اعلام سازمان دامپزشکی، تست چهار نمونه از پرندگان تلف شده مثبت و ابتلای آنها به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تایید شد که بلافاصله باغ قرنظینه، تمام ۶۹۰ پرنده موجود در پارک معدوم و به صورت بهداشتی مدفون شدند.
گفتنی است: روابط عمومی دامپزشکی کشور روز ۲۱ بهمن ماه طی اطلاعیه ای، بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان در برخی از پرندگان باغ پرندگان شهر قم را تایید نمود. در این اطلاعیه همین طور از تمام صاحبان واحد های مرغداری، مدیریت باغ های پرندگان، پرورش دهندگان طیور زینتی و طیور بومی درخواست شده است تا نسبت رعایت کامل ضوابط بهداشتی در واحدهای خود اقدام نمایند.
انتشار این اطلاعیه علاوه بر برانگیختن واکنش های مختلف، شایعه ها و اظهارنظرهای مختلفی را بهمراه داشته است که تعطیلی همیشگی این باغ همچون گمانه زنی های مطرح شده در ایام اخیر بوده است.
مجموعه باغ پرندگان شهر قم، با مساحت ۷۰ هزار متر مربع آذرماه امسال به بهره برداری رسید. این مجموعه در بلوار شهید سید مرتضی آوینی، جنب باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم واقع است. عملیات ساخت باغ پرندگان با هدف افزایش سرانه فضای سبز و توسعه اماکن تفریحی و گردشگری قم از تیرماه سال ۹۶ شروع شده بود.
مقرر شده بود در این مجموعه انواع پرندگان در ۱۱ قفسه و یک سوله ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربعی نگهداری شود./

About Author