مردان ۱۰ سال زودتر از زنان مبتلا به بیماری قلبی می شوند

به گزارش فست فود باز عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: مردان ۱۰ سال زودتر از زنان به بیماری قلبی مبتلا می شوند و در مقایسه با زنان، دیرتر به مراکز درمانی مراجعه می کنند.
نیما نریمانی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه و آموزش ایرنا اضافه کرد: مردان با زنان تفاوت های اساسی دارند و خیلی از مردان به نیازهای غذایی خود توجه چندانی نشان نمی دهند و از بهترین موادغذایی که سلامت آنها را تضمین می نماید، غفلت کنند.
وی با اعلان اینکه خیلی از مردان ادعا می کنند، بیماری ندارند، اظهار داشت: انجام آزمایش درست در زمان مناسب یکی از با اهمیت ترین کارهایی است که یک مرد می تواند برای سلامت خود انجام دهد و موجب تشخیص زودهنگام بیماری می شود، پیش از اینکه حتی علایم ظاهر شوند، پس درمان ساده تر می شود.
نریمانی اظهار داشت: آزمایش می تواند منجر به تشخیص زودهنگام این بیماری شود، گاهی حتی پیش از گسترش علایم با تشخیص زودهنگام درمان ها تاثیر بیشتری می گذارند چونکه با تشخیص زودهنگام، می توان بیماریها حتی سرطان را درمان و از عوارض جبران ناپذیر پیشگیری کرد.
این اورولوژیست افزود: یکی از با اهمیت ترین دلیلهای ابتلای مردان به سرطان ریه، سیگار کشیدن است و احتمال مبتلاشدن به آنرا بالا می رود در صورتیکه با کاهش و حذف سیگار خیلی از مشکلات ریه و قلبی که در میان مردان شایع تراست، کاهش پیدا می کند. برای حفاظت از قلب و ریه حتی در معرض دود سیگار دیگران قرار نگیرید برای اینکه این عامل یکی از لطمه هایی است که مردان را تهدید می کند.
نریمانی گفت: رژیم غذایی نا مناسب و همین طور نداشتن تحرک کافی یکی از دلیلهای چاقی در مردان است، چاقی زمینه ساز خیلی از بیماریهای دیگر مثل دیابت بوده و گنجاندن یک برنامه مستمر ورزش می تواند جلوی خیلی از بیماریها همچون چاقی را بگیرد.
به گفته این استاد دانشگاه، سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در مردان است و رشد و تکثیر سلول های سرطان روده حدودا سریع است. غربالگری منظم سرطان، ورزش منظم، پرهیز از سیگار و الکل، با اهمیت ترین راهکارهای جلوگیری از این سرطان هستند.
نریمانی اضافه کرد: سرطان مثانه چهارمین سرطان شایع در بین مردان است و معمولا سرطان مثانه در افراد ۵۵ سال به بالا دیده می شود و این سرطان از بافت پوشش مثانه شروع می شود و در نوع تهاجمی توسط سیستم لنف در سراسر بدن پخش می شود و به روده، کلیه، کبد و ریه حمله می کند.
این اورولوژیست اشاره کرد: خیلی از مردان گمان می کنند که بیمار نمی شوند و همین مساله موجب بروز مشکلات بیشتر در آنها شده و حتی می تواند به مشکلات جنسی نیز منجر شود.
بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، سرطان ریه شایع ترین سرطان در مردان در سراسر دنیا گزارش شده که ۱۵.۵ درصد از کل موارد مبتلاشدن در آخرین آمار (سال ۲۰۱۸ میلادی) را به خود اختصاص می دهد و سرطان های ریه، پروستات و روده بزرگ در مجموع ۴۴.۴ درصد از تمام موارد سرطان (به غیر از سرطان پوست غیر ملانوما) را می سازند.
شمار مبتلایان مرد به سرطان هشت میلیون و ۸۱۸ هزار و ۶۸۵ نفر گزارش شده و سرطان ریه با یک میلیون و ۳۶۸ هزار و ۵۲۴ مورد مبتلاشدن و ۱۵.۵ درصد از تمام موارد مبتلاشدن به سرطان، سرطان پروستات با یک میلیون و ۲۷۶ هزار و ۱.۶ مورد مبتلاشدن و ۱۴.۵ در از تمام موارد، سرطان روده بزرگ با یک میلیون و شش هزار و ۱۹ مورد مبتلاشدن و ۱۱.۴ درصد از تمام موارد مبتلاشدن به سرطان، سرطان معده با ۶۸۳ هزار و ۷۵۴ مورد مبتلاشدن و ۷.۸ درصد از کل، سرطان کبد با ۵۹۶ هزار و ۵۷۴ مورد مبتلاشدن و ۶.۸ درصد از کل، سرطان مثانه با ۴۲۴ هزار و ۸۲ مورد مبتلاشدن و ۴.۸ درصد از کل و سرطان مری با ۳۹۹ هزار و ۶۹۹ مور د مبتلاشدن و ۴.۵ درصد از کل است.

منبع:

About Author