موج انگلیسی کرونا خطرناک تر از قبل دوم اسفند و مهم ترین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش فست فود باز صعودی شدن نمودارهای مبتلایان به ویروس کرونا در کشور نگرانی ها را درباره شروع موج چهارم این بیماری افزایش داده، موجی که با عنایت به شدت انتشار ویروس انگلیسی در کشور می‎ تواند مرگبار باشد.
به گفته کارشناسان وزارت بهداشت و درمان در یک هفته گذشته، آمار مبتلایان و بستری های کرونا در کشور افزوده شده است و در صورت ادامه روند افزایشی در روزها و هفته های آینده می تواند به معنای درگیری کشور با چهارمین موج کرونا باشد.
شواهد جدید از موج تازه کرونا در کشور نشان داده است که این دفعه جوانان و نوجوانان هم به شدت در معرض مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند و کارشناسان نظام سلامت نسبت به افزایش چشم گیر تلفات پاندمی کرونا در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی تا یک ماه آینده اخطار می دهند.
زنگ اخطار موج چهارم کرونا در حالی به صدا درآمده است که به قول کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان کشور، تلفات این دفعه به علت انتشار ویروس نوع جهش یافته آن و درگیر شدن همه گروه های سنی می تواند بسیار سنگین و سهمگین تر از قبل باشد.
روسای دانشگاه های علوم پزشکی در اغلب استان های کشور هم از افزایش محسوس آمار مراجعان سرپایی و بیماران بستری مبتلا به کرونا اطلاع داده اند و برخی هم اعلام نموده اند که این روزها باردیگر ظرفیت تخت های آی سی یو در حال تکمیل شدن است.
سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با اشاره به انجام ۶ هزار و ۲۰۰ تست کرونا در مدت ۲۴ ساعت در این استان اظهار داشت: از این تعداد تست کرونا یک هزار مورد مثبت اعلام گردید که ۱۱۰ نفر بستری و مابقی قرنطینه خانگی شدند.
دکتر فرهاد ابول نژادیان عنوان کرد: موج سوم بیماری در خوزستان از روز دهم بهمن ماه آغاز شد و تا روز شانزدهم با شیب نسبتاً ملایمی در حرکت بود اما از روز شانزدهم بهمن ماه به بعد سرعت رشد تعداد بیماران متفاوت از پیک اول و دوم در این استان بوده است.
وی اضافه کرد: تعداد زیاد رجوع کنندگان به بیمارستان های خوزستان سبب شد تا احساس نماییم که این ویروس از نوع جهش یافته انگلیسی است بنابراین نمونه های مختلفی جهت بررسی به انستیتو پاستور ارسال شد و تایید گردید. سرعت انتشار این ویروس جدید ۵۰ تا ۷۰ درصد بالاتر از ویروس قبلی است و میزان کشندگی آن ۵۰ درصد بیشتر است.
استاندار خوزستان هم در اینباره اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده تردد روزانه بیشتر از ۳۰۰ عراقی در ۲ مرز چذابه و شلمچه عامل تشدید ویروس کرونا در این استان بوده است.
قاسم سلیمانی دشتکی عنوان کرد: پیک سوم بیماری حدودا از اوایل بهمن ماه در استان آغاز شد و از پنجم بهمن ماه شدت یافت.
دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز اعلام نمود که بیمارستان میناگر بابل ویژه پذیرش بیماران کرونایی شد تا افراد مشکوک به کرونا در فضایی مستقل و حفاظت شده تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند.
عادی انگاری کرونایی در شهرهای مازندران سبب شده بود که ویروس آزادانه در شهرها و روستاهای استان گسترش یابد و در نتیجه تعداد فوتی کرونایی افزایش پیدا کرد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اخطار نسبت به خطر جدی انتشار ویروس کرونای انگلیسی، بیان داشت: در هفته پایانی بهمن ماه شمار فوتی های مثبت کرونا در هرمزگان نسبت به هفته قبل افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.
دکتر فاطمه نوروزیان اخطار داد: برپایه آمارهای اعلام شده، میانگین سنی مبتلایان جدید کاهش یافته که این مسئله زنگ خطری جدی برای وجود و گسترش ویروس کرونای انگلیسی است.
وی بیان داشت: شرایط هرمزگان با عنایت به ترددهایی که از این استان به خارج از کشور انجام می شود، بسیار حساس بوده و مردم باید پروتکلهای بهداشتی را با جدیت هر چه تمام تر رعایت نمایند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز اظهار داشت: افزایش آمار رجوع بیماران سرپایی در قم، شناسایی مواردی از کرونای انگلیسی در استان های مجاور و همینطور کاهش رعایت دستورالعمل ها، نگرانی از شیوع موج جدید این بیماری در هفته های پایانی سال در قم را افزایش داده است.
محمدرضا قدیر با ابراز نگرانی عمیق از شناسایی موارد مبتلا شدن به ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور، افزود: قدرت سرایت، بیماری زایی، شیوع و مرگ این ویروس جهش یافته بسیار زیاد می باشد و این نگرانی های فراوانی را بوجود آورده است.
وی با تکیه بر اینکه شناسایی کرونای انگلیسی، افزایش مراقبت ها را ضروری کرده است، اظهار داشت: به علت این که این ویروس جوانان و حتی در مواردی افراد زیر ۱۵ سال را درگیر می کند، تبیین شرایط جدید به منظور رعایت دستورالعمل های بهداشتی بسیار ضروریست.
استاندار قم هم با اشاره به اینکه وضعیت کرونایی در قم شکننده است اظهار داشت: برغم آبی بودن شرایط قم ولی به علت درگیری استان های اطراف قم با این بیماری باید در آستانه سال جدید همه تدابیر را به کار بگیریم تا با موج چهارم مواجه نشویم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار داشت: در حالیکه اوایل بهمن سال جاری، تعداد بستری شدگان کرونایی در استان حدود ۳۵۰ نفر بود، طبق آخرین برآورد، بستری شدگان سندرم حاد تنفسی نزدیک به ۱.۵ برابر شده و به حدود ۵۰۰ نفر رسید.
دکتر آقازاده افزود: در طول هفته های اخیر با کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان رو به رو هستیم که می تواند یک زنگ خطر جدی و پیش درآمد بروز موج چهارم کرونا در این استان باشد.
وی اظهار داشت: بررسی آمار تعداد بیماران سرپایی و بیماران بستری در بخش های کرونایی بیمارستان های استان حاکی از وقوع روند صعودی آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است که هشداری جدی در مورد شیوع موج جدید است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در باره گردش ویروس کرونا انگلیسی در استان های مختلف اظهار داشت: استان خوزستان بالاترین میزان شیوع بیماری کووید۱۹ را دارد. گردش ویروس انگلیسی در خوزستان دیده شده است. در اهواز و جنوب اهواز این ویروس مشاهده شده و این زنگ خطر و هشداری است که همه باید رعایت نمایند. حالا میزان رشد و سرعت انتشار ویروس در خوزستان بسیار بالاست و نسبت به کل کشور شیب تند و شتابانی دارد باید دقت کرد شیوه نامه های بهداشتی رعایت شود.
علیرضا رئیسی اضافه کرد: کرونا در مازندران خوشبختانه سیر نزولی را طی می کند. امیدواریم بارعایت بیشتر شیوه نامه ها، شیوع بیماری را مهار نماییم و سیر نزولی رو به پایین برود. در مجموع میزان بستری ها در کشور طی هفته های گذشته افزایش ملایم داشتیم اما باید دقت نماییم در بعضی استانها مثل استانهای شمالی که بیشترین میزان بستری را داشتیم کاهش پیدا کند البته در بعضی استانها مثل خوزستان، آذربایجان شرقی و ایلام سیر بیماری افزایشی است و باید مراقبت نماییم.
رئیسی اظهار داشت: در کل در کشور ۱۱ شهر قرمز داریم که همگی در خوزستان هستند، ۵۲ شهر نارنجی، ۲۱۷ زرد و ۱۶۸ شهر آبی داریم. هفته گذشته به تعداد شهرهای نارنجی افزوده شده است. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

کرونا جان ۶۸ نفر دیگر را در ایران گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: تابحال یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۸۱ نفر در کشور به صورت قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۸ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۴۰۹ نفر رسیده است.
سیما سادات لاری روز شنبه با بیان آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (دوم اسفند ۱۳۹۹) بر مبنای معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۹۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۷۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۸۱ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: خوشبختانه تابحال یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۷۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. همینطور سه هزار و ۶۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تابحال ۱۰ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۵۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
شیوع ویروس کرونا معروف به «کووید ۱۹» برای اولین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد و در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ وزارت بهداشت اعلام نمود که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک مبتلا شدن به کرونا در قم مثبت گزارش شده و این مورد خود مقدمه ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.
شایع ترین علائم بیماری کووید ۱۹ تب، خستگی و سرفه خشک است، سایر علائم آن با شیوع کمتر شامل احساس درد، گرفتگی بینی، سردرد، التهاب ملتحمه، گلودرد، اسهال، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، ظهور لکه های پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پاست، این نشانه ها معمولاً خفیف بوده و به تدریج آغاز می شود، در حالیکه بعضی از افراد بدون احساس علائم بسیار خفیف به عفونت آلوده می شوند.
حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون احتیاج به درمان خاصی از این بیماری بهبود می یابند، اما از هر پنج نفر مبتلا به کووید ۱۹ علائم یک نفر شدت می گیرد که گرفتار مشکلات تنفسی می شود و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می یابد.
ویروس کرونا عموما از راه قطره های تنفسی ترشح شده توسط شخصی که سرفه می کند یا علائم دیگری مانند تب یا خستگی دارد ترشح می شود، اما خیلی از افراد آلوده به کووید ۱۹ فقط علائم بسیار خفیفی از خود نشان می دهند. در واقع امکان دارد این بیماری را از شخصی که سرفه خفیف دارد و احساس بیماری نمی کند، بگیرید.
برخی گزارش ها نشان داده است که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز معلوم نیست که تحقیقات در این حوزه جریان دارد.
جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که باعث افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع:

About Author