مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران : راه مقابله با کرونای انگلیسی رعایت پروتکل های بهداشتی است

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که هیچ موردی از کرونای انگلیسی و جهش یافته در استان مشاهده نشده است، تصریح کرد: راه مقابله با کرونای جهش یافته انگلیسی هم رعایت پروتکل های بهداشتی است.
دکتر سیمین بابایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه این برداشت نادرست در بخشی از جامعه رواج یافته که از کرونای جهش یافته یا انگلیسی بعنوان بیماری جدید یاد می کنند در حالیکه کرونای جهش یافته ویروسی جدید و متفاوت و با علایم متمایز نیست بلکه تنها نقطه تفاوت آن سرایت سریع و بالای آن است.
وی اضافه کرد: همین قدرت زیاد انتشار ویروس جهش یافته امکان دارد در شرایط خاص و ویژه مدیریت کرونا و همینطور رسیدگی به بیماران را در شبکه درمان با اختلال مواجه کند که نیازمند سطح بالایی از رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی است.
بابایی کرونای جهش یافته را برای پیمودن دوره مراقبت از بیمار و دوره نقاهت بسیار مهم توصیف کرد و اظهار داشت: با این وجود استفاده از ماسک، کاهش تردد در فضای عمومی و اماکن شلوغ، به حداقل رساندن رفت و آمد با اطرافیان و موارد دیگر همچون مهم ترین راهکار برای پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونای جهش یافته یا کرونای عادی است.
وی با بیان اینکه هنوز موردی تایید شده ای از ورود کرونای جهش یافته به مازندران گزارش نشده است، اضافه کرد: چه کرونای عادی و چه جهش یافته هنوز ما با پاندمی کووید۱۹ مواجه هستیم و تا زمان واکسیناسیون سراسری و همینطور پیدا شدن راه درمان قطعی این بیماری، مردم باید تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند.
آمادگی زیرساختی مازندران
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اخطار در باره عادی انگاری ها و اخبار در ارتباط با انتشار ویروس کرونای جهش یافته در سطح کشور، اظهار داشت: ورود ویروس جهش یافته و یا حتی موج چهارم انتشار کرونا کادر شبکه درمانی مازندران را غافلگیر نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: مازندران سال قبل در چنین زمانی با شیوع کرونا شوکه و بخش درمانی و بهداشتی استان به علت عدم تجربه چنین بیماری و ویروسی غافلگیر شده بود که روزهای سختی را برای کادر درمانی و حتی بیماران استان ایجاد کرد، ولی حالا با اطمینان خاطر می گویم که طی این مدت با توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی استان موج چهارم و حتی ورود احتمالی ویروس جهش یافته به استان مازندران نمی تواند کادر درمانی و بیمارستانی استان را غافلگیر کند.
بابایی اظهار داشت: مازندران با حمایت به موقع دولت و گسیل تجهیزات درمانی در سطح بالایی از امکانات قرار دارد. حالا کادر درمانی و پزشکی و همینطور مردم اطلاعات گسترده ای برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری، نوع قرنطینه، روش مراقبت از بیمار در بیمارستان ها و منزل مسکونی و همینطور رجوع به موقع و هوشیارانه دارند که تا حد زیادی ما را در برخورد با بیماری توانمند خواهد نمود.
خروج آرام از موج سوم
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت کنونی استان را در حال خروج ملایم از موج سوم توصیف کرد و افزود: کاهش بیماران نباید ملاکی برای بازگشت عادی انگاری در رفتار عمومی قرار گیرد چونکه هرگونه وضعیت مطلوبی شکننده بوده و با کمترین ساده انگاری زمینه برای ورود به موج بعدی وجود دارد چونکه ویروس کرونا حالا از سرعت سرایت بالایی برخودار شده است.
وی با تکیه بر اینکه مازندران از ظرفیت بالایی برای مدیریت بیماری برخودار است، اضافه کرد: اما نباید این مسئله به معنای کنترل بیماری تعریف شود چونکه ویروس کرونا هنوز غیر قابل کنترل می باشد.
بابایی روند بیماران کووید۱۹ بستری در بیمارستان های مازندران را کاهشی دانست و تغییر رنگ بندی ها را به سمت مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: اما هنوز برخی نقاط استان وضعیت نارنجی داشته که نیازمند نظارت بیشتری بر اماکن عمومی و همینطور هوشیار سازی مستمر مردم دارد.
وی تصریح کرد که همه باید هوشیار باشند ویروس کرونا به هر شکل موجود آخر نیافته و نباید دستخوش عادی انگاری عمومی قرار بگیرد.
مازندران حالا بیشتر از یک سال است که همانند دیگر نقاط کشور گرفتار ویروس کرونا می باشد که بخش های مهمی از زندگی اجتماعی و فعالیتهای اقتصادی را با چالش جدی مواجه کرده است.
در حال حاضر هم بیشتر از ۸۰۰ بیمارا کووید۱۹ در بیمارستان های سطح استان بستری هستند که حال ۲۰ درصد آنان وخیم بوده و در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند.
استان مازندران در یک سال گذشته همراه با شیوع کرونا توسعه گسترده ای را در بخش بیمارستانی شاهد بود. افزایش ۲ برابری تخت های بیمارستانی، تجهیز بیمارستان های شهرستانی به دستگاه تصویر برداری سی تی اسکن و همینطور ایجاد بیشتر از ۱۰ ایستگاه اکسیژن ساز در سطح بیمارستانی استان همچون سرمایه گذاری های دولت در بخش درمانی مازندران بود.

About Author