درمان جدید صدمه نخاعی با سلول های بنیادی

به گزارش فست فود باز یک مطالعه جدید روی ۱۳ بیمار مبتلا به صدمه نخاعی نشان داده است که درمان آزمایشی سلول های بنیادی در درمان ضایعات نخاعی ایمن و مؤثر است.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، تجزیه و تحلیل دقیق ۱۳ فرد مبتلا به صدمه نخاعی نشان داده است که تزریق وریدی سلول های بنیادی منجر به بهبود عملکرد حرکتی قابل توجهی در این بیماران که از ضایعه نخاعی رنج می برند، می شود. این تحقیق همینطور نشان داده است که این درمان جدید ایمن و بدون هیچ عارضه جانبی جدی است، اما برای تأیید بیشتر کارآیی به آزمایش های بالینی بزرگتری نیاز دارد.
در سالهای اخیر برخی از روش های درمانی مختلف با سلول های بنیادی با هدف درمان صدمه های نخاعی بوجود آمده است. خیلی از آزمایشات حیوانی نشان داده اند که این روش های درمانی می توانند به ترمیم نخاع صدمه دیده کمک کنند، با این وجود هنوز روزهای اولیه آزمایش ایمنی و اثربخشی آن در انسان است.
“سلول های بنیادی مزانشیمی”(MSC) مشتق شده از مغز استخوان نتایج امیدوارکننده ای را در آزمایشات اولیه انسانی نشان داده اند. مطالعات قبلی MSCها با تزریق تهاجمی مستقیم به نخاع انجام شده است، اما این تحقیق جدید بررسی نموده است که درمان کمتر تهاجمی وریدی چقدر ایمن و مؤثر است.
این مطالعه که در مجله Clinical Neurology and Neurosurgery انتشار یافته است، ۱۳ مورد را در سال ۲۰۱۹ در ژاپن آزمود.
این درمان با سلول های بنیادی در ژاپن که “استمیراک”(Stemirac) نام دارد، وقتی در سال ۲۰۱۴ ارائه شد مورد انتقاد متخصصان بین المللی قرار گرفت. اما حالا این مطالعه جدید نخستین داده های بالینی را عرضه کرده است که حاکی از مؤثر بودن این درمان ژاپنی است و نشانه های امیدوارکننده ای در مورد درمان سلول های بنیادی در ترمیم صدمه های نخاعی عرضه می دهد. با این وجود هنوز نیازمند آزمایشات بالینی بزرگتر است.
بیشتر از نیمی از ۱۳ بیماری که در این مطالعه تحت درمان قرار گرفتند، بهبود عملکردی سریع و قابل توجهی در عملکرد حرکتی داشتند و هیچ عوارض جانبی قابل توجهی در هیچ یک از موارد مشاهده نشد.
“جفری کوکسیس” از محققان این مطالعه می گوید: نتایج درمان با سلول های بنیادی در بیماران، اعتماد به نفس ما را نسبت به این که این روش از نظر بالینی امکان دارد مفید باشد، افزایش داده است.
“استفان وکسمن”، همکار این مطالعه نظر “کوکسیس” را که به کار بسیار بیشتری نیاز است تا درک نماییم که این روش درمانی واقعاً در بیماران انسانی چگونه عمل می کند، تایید می کند. هر دوی آنها خوشبین هستند، اما اذعان دارند که امکان دارد سال ها طول بکشد تا این روش درمانی در سایر کشورها تأیید شود.
“وکسمن” می گوید: این ایده که امکان دارد بعد از صدمه به مغز و نخاع با استفاده از سلول های بنیادی خود بیمار بتوانیم عملکرد وی را بازیابی نماییم، سال ها ما را شیفته خود کرده است. حالا ما آنرا روی انسان آزمایش کرده ایم.
این مطالعه جدید در مجله Clinical Neurology and Neurosurgery انتشار یافته است.

About Author