سخنگوی سازمان انتقال خون: بهترین زمان اهدای پلاسما، ۶۰ روز پس از شروع علایم کرونا

فست فود باز: سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار داشت: بر مبنای آخرین نتایج مطالعات انجام شده، بهترین زمان برای اهدای پلاسمای بهبودیافتگان به مبتلایان کرونایی، ۶۰ روز پس از شروع اولین علایم این بیماری است.
بشیر حاجی بیگی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: نتایج این مطالعات نشان داده است که اهدا کنندگان باید بالای ۳۰ سال سن داشته باشند و به نوع شدیدتر کوید ۱۹ مبتلا شده باشند.
وی افزود: سازمان غذا و داروی آمریکا هم استفاده از پلاسمای غنی از آنتی بادی را محدود به استفاده در مطالعات بالینی و مراحل اولیه بیماری کرده است که البته بهتر است سه روز از ابتدایی بیماری صورت گیرد یا بیماران دارای بیماری زمینه ای که منجر به نقص تولید آنتی بادی می شود، شده باشند.
سخنگوی سازمان انتقل خون اظهار داشت: همینطور جدید ترین تحقیقات نشان می دهد که تزریق پلاسمای بهبود یافتگان کرونا با بالاترین سطح آنتی بادی در مراحل اولیه بیماری (در سه روز اول) می تواند نتایج ثمر بخشی در کاهش پیشرفت بیماری در مبتلایان به کرونا داشته باشد.
سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار داشت: تا آخر دی سال جاری در کشور ۱۵ هزار نفر از بهبودیافتگان کرونا به منظور کمک به درمان مبتلایان به کرونا پلاسما اهدا کرده اند.
حاجی بیگی اضافه کرد: از ۱۸ هزار بهبود یافته کرونا که از اول اردیبهشت تا آخر دیماه برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون سراسر کشور رجوع کردند، ۱۵ هزار بهبود یافته شرایط اهدای پلاسما را داشتند و موفق به اهدا شدند.
وی اضافه کرد: آمار اهدا کنندگان پلاسما بهبودیافتگان در مقایسه با آمار مبتلایان بسیار پایین تر از حد انتظار است و فقط دو درصد از بهبودیافته ها پلاسما اهدا می کنند و بیشترین میزان رجوع بهبود یافتگان کووید۱۹ برای اهدای پلاسما در ارتباط با استان های تهران، آذربایجان غربی، یزد و خوزستان است.
سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: بهبود یافتگان از کووید ۱۹ می توانند با حضور در ۲۴ مرکز انتقال خون در کشور و ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ایران و مرکز جامع وصال شیرازی (اداره کل انتقال خون استان تهران) اهدای پلاسما را داشته باشند.
حاجی بیگی با اشاره به اینکه حالا پلاسمای بهبود یافتگان کرونا بعنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، اضافه کرد: با گذشت به یک سال از انتشار کرونا و با عنایت به افزایش میزان انتشار ویروس در ماه های اخیر، تقاضا از جانب بیمارستان ها برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان افزایش یافته و باید تأمین این تقاضا محقق شود.
وی اضافه کرد: ازاین رو از بهبود یافتگان پلاسما می خواهیم با توجه به این که با گذر زمان که میزان پادتن تولیدی در خون آنها کاسته می شود و دو ماهه ابتدای پس از بهبودی بهترین زمان ممکن برای اهدای پلاسما است، برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون در کشور رجوع کنند.

منبع:

About Author