چهار داوطلب دیگر واکسن رازی کوو پارس را دریافت نمودند

فست فود باز: محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی رازی کوو پارس اظهار داشت: چهار داوطلب امروز ( ۱۴ اسفند) واکسن ایرانی کرونا با نام ˮرازی کوو پارسˮ را دریافت نمودند و تعداد داوطلبان دریافت کننده این واکسن به ۱۰ نفر رسید.
دکتر سعید کلانتری، متخصص عفونی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، تعداد داوطلبان این مرحله را ۱۳ نفر اعلام نمود و اضافه کرد: پیش از این، ۲ داوطلب ۱۰ اسفند و ۴ داوطلب هم ۱۲ اسفند این واکسن را دریافت کرده بودند.
وی عنوان کرد: تزریق این واکسن ایرانی در چارچوب اولین مرحله تست بالینی به ۳ داوطلب دیگر در روز شنبه هفته آینده انجام می شود که با این کار تمام پیشقراولان این طرح مطالعاتی واکسن خویش را دریافت خواهند کرد.
فلاح، تعداد داوطلبان فاز اول تست انسانی این واکسن را ۱۳۳ نفر اعلام نمود و اظهار داشت: ۱۳ نفر در گروه اول و بقیه هم در چهار گروه ۳۰ نفره به ترتیب وارد این طرح مطالعاتی خواهند داشت.
معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار داشت: حال عمومی داوطلبانی که این واکسن را دریافت نمودند خوب است و عارضه جدی در آنان مشاهده نشده است.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایرنا، کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس موسسه رازی که اولین واکسن تزریقی- استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است، با تزریق مرحله اول تست انسانی به ۲ داوطلب مرد روز یکشنبه (۱۰ اسفند) با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و تعدادی از مسئولان و محققان در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران شروع شد.
ترزیق واکسن رازی کووپارس دومین واکسن ایرانی کرونا است که از ۱۰ اسفند ماه روی داوطلبان این طرح مطالعاتی انجام شد.
واکسن رازی کووپارس اولین واکسن تزریقی – استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید و روز دوشنبه (۲۰ بهمن ماه) در همین موسسه مستقر در کرج رونمایی گردید.
موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن بهره برد.
این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا آخر فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، در اردیبهشت دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.
واکسن کووپارس رازی تحت مدیریت وزارت بهداشت و با کار کارشناسی دقیق سازمان غذا و دارو انجام شده است. با تصویب کمیته ملی اخلاق، آزمایش انسانی این واکسن روی ۱۳ نفر در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران شروع شد.

منبع:

About Author