توصیه دکتر زالی به مردم؛ سفر نروید، ظرفیت درمانی استان ها اشباع است

فرمانده عملیات ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با تکیه بر اینکه، زیرساخت های بهداشتی و درمانی بیشتر استان های هدف برای سفرهای نوروزی تنها متناسب جمعیت همان منطقه است، به مردم سفارش کرد برای حفظ جان خود و عزیزانشان، از انجام سفرهای نوروزی به جد اجتناب کنند.
دکتر علیرضا زالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با بیان اینکه، به صورت طبیعی و به علت شرایط خاص موجود، امروز ما در تمام کشور با موج جدیدی از ویروس جهش یافته روبرو می باشیم، اضافه کرد: متاسفانه سرعت سرایت پذیری و انتقال این ویروس جهش یافته و آثار ناشی از بیماری زایی و مرگ آفرینی آن نسبت به واریانت کلاسیک به مراتب افزایش پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: با عنایت به رفتارهای جدید ویروس کرونا، شرایط حال کشور شرایطی کاملا متفاوت نسبت به ماه های گذشته است.

سفرهای نوروزی فرآیند چرخش ویروس را تسهیل می کند
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در ادامه ضمن سفارش به مردم برای خودداری از سفرهای نوروزی به علل فنی – بهداشتی، بیان نمود: این رفت و آمدهای بین استانی و بین شهری می تواند فرآیند چرخش ویروس جهش یافته را تسهیل کند و این بسیار مسئله آفرین خواهد بود.
زالی همینطور اظهار نمود: متاسفانه مقصد بیشتر سفرهای نوروزی هم اکنون مناطق و استان هایی هستند که اخیرا از جریان فزاینده و خسته کننده امواج ویروس کرونا رها شده اند.

زیرساخت های بهداشتی و درمانی خیلی از استان ها اشباع است
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی همینطور بیان نمود: تیم بهداشتی- درمانی در بعضی استان ها همچون استان گیلان، گلستان مازندران در طول یک سال قبل با صدمه فراوانی رو به رو شده اند.
زالی اضافه کرد: بعد از مدت ها مقداری آمار مبتلایان به کرونا در این استان ها در حال فروکش است، اما شرایط این استان ها بسیار شکننده است.
وی با تکیه بر اینکه، زیرساخت های بهداشتی و درمانی اغلب استان های هدف برای سفرهای نوروزی تنها متناسب جمعیت همان منطقه است، خاطرنشان کرد: بهرحال ظرفیت بالقوه و بالفعل این مناطق در ایام قبل اشباع شده و انجام سفرهای نوروزی به برخی استان ها می تواند فاجعه بار باشد.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در ادامه از مردم خواست برای حفظ جان خود و عزیزانشان از هرگونه صدمه جدی به واسطه ویروس کرونا از انجام سفرهای نوروزی اجتناب کنند.

تیم بهداشتی درمانی برخی استان ها نیازمند حمایت
زالی همینطور اذعان داشت: متاسفانه در بعضی از مسافرت هایی که در تعطیلات آخر هفته شاهد بودیم، فشار غیرمتعارف و سنگینی به شبکه بهداشت و درمان استان های شمالی همچون گیلان، مازندران و گلستان وارد شد.
وی تصریح کرد: در طول ماه های گذشته تیم بهداشت و درمانی استان های سفرخیز فشار بسیار زیادی را متحمل شده اند، بنابراین برای مراعات حال این زحمت کشان عرصه سلامت که در خستگی مفرط هستند، باید تدابیر حمایتی لازم اندیشیده شود.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در ادامه تصریح کرد: سفرهای نوروزی به علت اینکه فرآیند سفرها طولانی تر و با جمعیت بیشتری همراه می باشد، می تواند برای شبکه بهداشت و درمان کشور مشکل آفرین باشد.
وی ضمن اشاره به اینکه، در طول سنوات گذشته در روزهای نوروز خیلی از استان های جنوبی کشور به علت دارا بودن شرایط آب و هوایی مطلوب تر مقاصدی مناسب برای سفرهای نوروزی مردم بوده اند، خاطرنشان کرد: این استان ها هم به علت مجاورت با استان خوزستان که به شدت از درگیری با این ویروس شکننده تر شده است، می توانند شاهد ورود امواج سهمگین کرونا باشند.

منبع:

About Author