شایع ترین علامت مبتلا شدن به سرطان دهان و زبان

رئیس انجمن جراحان دهان، فک و صورت با اشاره به اینکه شایع ترین سرطان محدوده فک و صورت، سرطان مخاط دهان و زبان است، اظهار داشت: زخم هایی که در مخاط دهان و زبان ایجاد شود و بعد از یک هفته بهبود نیابد باید حتما بررسی شود.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر بهزاد رهسپار – رئیس انجمن جراحان دهان فک و صورت درباره شایع ترین سرطان های محدوده دهان، فک و صورت عنوان کرد: کارسینوما یا بدخیمی یا بروز سرطان در مخاط دهان و زبان از شایع ترین سرطان های محدوده دهان فک و صورت به حساب می آید.
وی ادامه داد: مصرف دخانیات و الکل مبتلا شدن به این سرطان را زیاد می کند و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان هم در ایجاد آن بسیار موثر است. ازاین رو افرادی که استعمال دخانیات و مصرف الکل دارند، احتمال درگیری آنها با این نوع سرطان خیلی بیشتر از افراد عادی است.
رئیس انجمن جراحان دهان فک و صورت درباره علایم مبتلا شدن به سرطان دهان و زبان و یا سرطان کارسینوما اظهار داشت: زخم هایی که در محدوده دهان و زبان ایجاد شوند و بعد از پنج روز تا یک هفته بهبود نیابند حتما باید توسط جراح دهان فک و صورت بررسی شود و نمونه برداری از محل صورت گیرد و برای پاتولوژیست دهان فک و صورت ارسال شود تا این مورد به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر فرد مبتلا به سرطان شده باشد در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کرد؛ چون که شناسایی بموقع در درمان موفقیت آمیز بسیار حائز اهمیت می باشد.
بنابر اعلام انجمن جراحان دهان و فک و صورت ایران، ایشان در ادامه به لزوم در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون ضد کرونا در جراحان دهان، فک و صورت اظهار داشت: این افراد جزو گروه های پرخطر محسوب می شوند و تابحال تعداد زیادی از جراحان این حوزه مبتلا به کرونا شده اند.
رهسپار تصریح کرد: جراحان دهان فک و صورت در شرایط کرونا با رعایت دقیق تمهیدات و گایدلاین ها پیشگیری های لازم را انجام داده ولی با این وجود نیاز است که در اسرع وقت نسبت به واکسیناسیون آنها اقدامات لازم انجام گیرد و در این حوزه از وزیر بهداشت و سازمان نظام پزشکی درخواست داریم که تمهیدات لازم را پیشبینی کنند.
رهسپار تصریح کرد: جراحان دهان، فک و صورت با بیماران در اورژانس در ارتباط هستند و علاوه بر بیمارستان در مطب کارهای جراحی کوچک دهان را انجام می دهند. ازاین رو بیشتر از دندانپزشکان و سایر پزشکان در معرض مبتلا شدن به کرونا قرار داشته و تصاعدی احتمال ابتلای آنها به ویروس کووید ۱۹ وجود دارد.

About Author