سفارش شهروندان گنبدی به زیارت اهل قبور از راه دور

به گزارش فست فود باز تعدادی از شهروندان گنبدکاووس به منظور جلوگیری از انتشار کرونا و قطع زنجیره انتقال این بیماری خطرناک به همشهریان خود و مردم دیگر نقاط کشور سفارش کردند تا مراسم سنتی زیارت اهل قبور را که پنجشنبه آخر سال با حضور بیشتر اقوام و آشنایان برگزار می شود، سال جاری از راه دور انجام دهند.
علاقه ایرانی ها به زنده نگه داشتن یاد و خاطره اموات و درگذشتگان معمولا باحضور بر مزار آنها به خصوص در پنجشنبه آخر سال از گذشته تابحال بعنوان یک سنت حسنه وجود داشته و دارد و باآنکه این رسم به قول کارشناسان مذهبی مبنای شرعی ندارد اما خیلی از خانواده ها تلاش دارند در این روز با حضور بر سر مزار رفتگان خود، برای آمرزش آنها، قرآن و فاتحه قرائت و یا نذوراتی توزیع نمایند.
طبق آموزه های دینی، زیارت اهل قبور برای مومنان ثواب بسیار دارد و سبب عبرت، آگاهی، زهد و بی میلی انسان به مادیات و دنیای فانی می ‏شود و مهم ترین فلسفه حضور بر مزار رفتگان هم تفکر نسبت به مرگ و زندگی بعد از آن و دقت بیشتر بر روند زندگی جاری است با این وجود باتوجه به شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا، کارشناسان مذهبی و شماری از مردم، زیارت از راه دور اهل قبور و توزیع نذورات را برای شادی روح رفتگان سفارش می کنند.
از اسفند سال گذشته با شیوع کرونا و افزایش آمار فوتی های ناشی از مبتلا شدن به بیماری کووید۱۹، طبق شیوه نامه ستاد مقابله با کرونا در مقاطع مختلفی ورود به آرامستان ها ممنوع و در بعضی مواقع با تعداد اندک برای خانواده درجه یک امکان پذیر بود و شهروندان همکاری خوبی در این رابطه داشتند که می طلبد این همکاری ها همچنان ادامه یابد.
یسنا عسکری یکی از شهروندان گنبدی که برادر خویش را اخیرا بر اثر مبتلا شدن به کرونا از دست داده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود اینکه کمتر از یک ماه از مرگ برادرم می گذرد، فقط برای فاتحه خوانی مختصر به جای پنجشنبه آخر سال، امروز به آرامستان می روم و به سایر دوستان داغدار هم سفارش می کنم در ساعات کم تردد بر سرمزار رفتگان خود بروند.
وی اظهارداشت: از قدیم بیشتر مردم پنجشنبه های آخر سال بر سر مزار اموات خود حاضر می شوند اما سال جاری با وجود شرایط کرونایی و نگرانی از احتمال انتشار کرونا انگلیسی بهتر است زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال را از راه دور و یا در ایام دیگر انجام دهند.
عسکری اضافه کرد: اصرار عده ای مانند خانواده ما که اخیرا عزیزان خویش را از دست دادند برای حضور بر سرمزار تا حدودی قابل قبول است اما به خانواده هایی که مدت طولانی از فوت بستگانشان می گذرد سفارش می کنم برای حفظ سلامتی خود و دیگران در ایام پایانی سال به آرامستان ها نیایند.
شهروند دیگری هم اظهار داشت: پنجشنبه هفته قبل به همراه خانواده برای فاتحه خوانی بر سر مزار مادرم رفتم اما شلوغی آرامستان و تردد زیاد افراد و بیم از مبتلا شدن به کرونا سبب شد در کمترین زمان آرامستان را ترک کنم.
غلام قربانی اضافه کرد: با وجود اینکه بیشتر افراد حاضر در آرامستان ماسک زده بودند اما فاصله نزدیک آنان و وجود کودکان در شرایطی که طبق اعلام مسئولان بهداشتی آمار مبتلا شدن و فوت بیماران کرونایی رو به افزایش است، سبب نگرانی می شود.
وی عنوان کرد: با عنایت به نگرانی برای تکرار این وضعیت ترجیح می دهم این هفته به همراه خانواده در خانه برای شادی روح مادرم و سایر عزیزان درگذشته قرائت قرآن و فاتحه خوانی کنم و هزینه غذای نذری را به یکی از موسسات خیریه بدهم.
سکینه پودینه یکی دیگر از شهروندان گنبدکاووس که همسر خویش را یک سال قبل از دست داده است هم اظهار داشت: برپایه یک باور عرفی، اموات در ایام پایانی سال چشم انتظار دیدار با خانواده های خود هستند اما سال جاری به سفارش فرزندانم با عنایت به شرایط کرونایی و شلوغی آرامستان به جای پنجشنبه آخر سال، زیارت اهل قبور را پس از عید انجام می دهم.
به گفته امام جمعه گنبدکاووس، سفارش شرعی در ارتباط با حضور در آرامستان ها در پنجشنبه آخر سال وجود ندارد و مردم می توانند در طول هفته بدون توجه به روز خاص به زیارت رفتگان بروند.
حجت الاسلام محمود ترابی اضافه کرد: با عنایت به شرایط کرونایی کشور و تاکید کارشناسان بهداشتی به پرهیز از دورهمی ها، وظیفه همه مردم بر رعایت این مسئله و به حداقل رساندن حضور در محل های پرتردد بخصوص آرامستان ها در ایام پایانی سال است.
وی به مردم سفارش کرد با عنایت به شرایط جامعه، به زیارت از راه دور اهل قبور، تلاوت قرآن و خواندن نماز و ذکر گرفتن در خانه به یاد اموات اکتفا کنند و یا در روزهایی به غیر از پنجشنبه آخر سال بر مزار رفتگان خود بروند.
در این پیوند، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم از بستری بودن ۲۴۷ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان اطلاع داد و اظهار داشت: ۴۶ نفر از این بیماران در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند که ۲۸ نفر از آنان به علت مشکلات حاد تنفسی به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.
عبدالرضا فاضل اظهارداشت: باتوجه به اینکه تجمع، عامل اصلی انتقال ویروس کرونا است و یک مورد مبتلا شدن به کرونای انگلیسی در گلستان هم شناسایی شده است به مردم استان سفارش می شود، اصرار به حضور در آرامستان ها برای زیارت اهل قبور بعنوان یک کار مستحبی نداشته باشند چون که احتمال انتقال بیماری کووید ۱۹ علاوه بر تجمع از راه درآغوش کشیدن و دست زدن به سنگ مزار هم وجود دارد.
به گفته وی، الان شهرستان های گرگان، گنبدکاووس، آزادشهر، آق قلا، بندرگز، بندر ترکمن، علی آباد کتول، کردکوی، کلاله، گالیکش و مینودشت در وضعیت زرد و رامیان، گمیشان و مراوه تپه در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

About Author