مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت: راه اندازی سامانه خودمراقبتی در حوزه سلامت روان

به گزارش فست فود باز مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق اندازی سامانه خودمراقبتی در حوزه سلامت روان جهت استفاده جمعیت عمومی اطلاع داد.
به گزارش روز یکشنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر احمد حاجبی عنوان کرد: سامانه خود مراقبتی در حوزه سلامت روان جهت استفاده جمعیت عمومی راه اندازی شده و همه افراد الان می توانند بدون ذکر مشخصات هویتی، با رفتن به این پایگاه از خدمات آنلاین این سامانه در حوزه سلامت روان استفاده کنند.
وی اضافه کرد: مردم کشور ما هم همانند تمامی کشورهای جهان با مسائل و مشکلات همه گیری کووید-۱۹ مواجه بوده و علاوه بر مشکلات و عوارض اجتماعی و اقتصادی که این بیماری تحمیل نموده، با صدمه های روانی زیادی هم مانند استرس، اضطراب، ترس از مرگ خود و عزیزان، افسردگی، و وسواس هم مواجه بوده اند.
حاجبی افزود: ازاین رو حوزه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمان با همکاری سایر بخش های نظام سلامت تلاش وافری در جهت پاسخ به نیازهای سلامت روان جمعیت عمومی و عرضه خدمت به گروه های در معرض خطر بالاتر کرده است.
وی افزود: سامانه خودمراقبتی در حوزه سلامت روان ذیل پایگاه اینترنتی salamat.gov.ir به راه افتاده است. همه افراد الان می توانند بدون ذکر مشخصات هویتی، با رفتن به این پایگاه و انتخاب گزینه “خودارزیابی روانشناختی” در سمت چپ و پایین صفحه، به سؤالات ده گانه غربالگری در حوزه سلامت روان پاسخ داده و از سامانه بازخورد دریافت نمایند.
مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اضافه کرد: در بخش های بعدی، محتوای آموزشی خودمراقبتی در حوزه سلامت روان و لیست مراکز خدمات جامع سلامت هم گنجانده شده است. افراد می توانند ضمن مطالعه محتوای آموزشی، در صورت نیاز با استفاده از سامانه، به جستجوی مراکز خدمات جامع سلامت نزدیک محل سکونت خود پرداخته و برای دریافت خدمات سلامت روان از پزشکان و کارشناسان سلامت روان در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه کمک بگیرند.
حاجبی در مورد رویکرد اصلی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد حوزه معاونت بهداشت اظهار داشت: با وجود محدودیت های ایجاد شده، تلاش بر این بوده است که خدمات حوزه سلامت روان از طرق دیگر به دست گیرندگان خدمت برسد. یکی از اقتضائات شرایط فعلی این است که افراد متناسب با سطح سواد سلامت خود بتوانند به فراگیری مطالبی جهت خودمراقبتی در حوزه سلامت روان بپردازند. این مهم با راه اندازی این سامانه محقق شده است.

About Author