دکتر زالی: مغناطیسی شدن بعد از واکسیناسیون کرونا مبانی علمی ندارد

دکتر زالی اظهار داشت: مغناطیسی شدن بعد از واکسیناسیون کرونا مبانی علمی ندارد.

به گزارش فست فود باز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر زالی درباب کلیپ هایی که بتازگی در فضای مجازی درباب مغناطیسی شدن بعد از واکسیناسیون کرونا اظهار داشت: این مساله مبانی علمی ندارد و ارتباطی هم بین این پدیده و بروز عوارض جانبی ناشی از واکسن مطلقا وجود ندارد.

وی اشاره کرد: این مساله هیچ نکته ای ندارد که نشان دهنده بروز عارضه کوتاه مدت و یا طولانی مدت واکسن باشد.

به گفته دکتر زالی بعد از تلقیح واکسن، مواد تزریق شده بوسیله مکانیسم انتشار بافتی در بدن پخش می شود و به تدریج غلظت واکسن در محل تلقیح به کمتر شده و نهایتا به سمت حداقلی خواهد رفت.

وی اشاره کرد: در محل تزریق واکسنه معمولا واکنش ها و عوارضی نظیر درد و التهاب و قرمزی ممکنست بروز کند. در گذشته گاهی این عوارض بصورت جدی تر نیز بروز می کرد مثلا در واکسیناسیون کودکان در سالهای قبل ممکن بود دست کودک ورم کرده یا شاهد تورم غدد لنفاوری زیر بغل وی تا مدتها بعد از واکسیناسیون باشیم که گاهی نیاز به مداخله جراحی داشت.

مغناطیسی شدن بدن افراد بعد از واکسیناسیون کذب است

دکتر سیدعلیرضا ناجی استاد ویروس شناسی، عضو کمیته علمی کووید ۱۹ و رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار داشت: مغناطیسی شدن بدن افراد بعد از واکسیناسیون کذب است و واقعیت ندارد و این شایعات را بمنظور واکسن هراسی در جامعه انتشار می دهند.

عضو کمیته علمی کووید ۱۹ با اشاره به انتشار شایعات عجیب و غریب در دوران پاندمی کرونا اظهار داشت: از زمان های گذشته پدیده مغناطیسی شدن و چسبیدن اشیای فلزی به بدن برخی افراد در سراسر جهان وجود داشته است و حتی دارای رکورد گینس است و هیچ ارتباطی به واکسن کووید ۱۹ ندارد.

وی عارضه مغناطیسی شدن بدن افراد واکسینه شده را کذب و غیر واقعی دانست و اظهار داشت: پدیده مغناطیسی شدن ارتباطی به واکسن کرونا ندارد و این شایعات توسط افرادی در جامعه منتشر می شود که می خواهند سلامتی مردم را با مشغول کردن ذهن و فکر آنان به خطر بیندازند و ایجاد واکسن هراسی کنند.

دکتر ناجی با اشاره به ترکیبات موجود در واکسن های مختلف اصرار کرد که امکان بروز این اتفاق وجود نداردوافزود: واکسن های غیرفعال مورد استفاده در کشور نظیر سینوفارم علاوه بر ویروس غیرفعال شده محتوی ترکیباتی نظیر هیدروکسیدالومینیوم و نمک های مختلف برای تنظیم حالت اسیدیته واکسن و محیط های کشت حاوی آمینواسید و ویتامین و قند هستند.

به گفته این استاد ویروس شناسی دانشگاه، آلومینیوم تنها ماده موجود در واکسنهاست که حالت دیامغناطیسی دارد و می تواند تحت تاثیر میدان مغناطیسی خارجی قرار گیرد اما از این نظر خاصیت بسیار ضعیفی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مواد دیامغناطیسی هنگامی که در میدان مغناطیسی قوی قرار گیرند ممکنست در آنها جریانی به وجود آمده و حالت مغناطیسی ضعیفی پیدا کنند. بیشتر عناصر موجود در جدول تناوبی نظیر مس، طلا، بیسموت، کربن و نقره و جیوه جزو مواد دیامغناطیسی هستند که در دماهای بسیار بسیار پایین به ابر رسانا مبدل می شوند و تمام میدان مغناطیسی خارجی را از خودشان عبور می دهند.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه اضافه کرد: در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ از ترکیبی به نام بیومرسال در واکسن ها استفاده می شد که حاوی ترکیبات کربن، سدیم، هیدروژن، جیوه، اکسیژن و گوگرد بود و در فرمولاسیون واکسن ها بعنوان ماده نگهدارنده بصورت اتیل مرکوری مورد استفاده قرار می گرفت.

دکتر ناجی اضافه کرد: جیوه در قدیم در واکسن ها مورد استفاده قرار می گرفت اما هم اکنون واکسن های استاندارد از این ترکیبات استفاده نمی کنند. باتوجه به خاصیت دیامغناطیسی این ماده شاید احتمال چسبیدن اشیا به ناحیه تجمع یافته عنصر بصورت خفیف وجود داشت که این مساله هیچ مشکلی نیز برای افراد ایجاد نمی کرد و به مرور زمان از بین می رفت. اما امروز ترکیبات واکسن ها هیچکدام ترکیبات مغناطیسی بسیار قوی نیستند.

وی باتوجه به تزریق حدود ۰، ۳ تا ۰.۵ سی سی و نهایتا ۱ سی سی محلول در هنگام واکسیناسیون بسته به نوع واکسنها اظهار داشت: میزان این ترکیبات در واکسن ها آنقدر کم است که نمی تواند این پدیده را بوجود آورد. ضمن اینکه ترکیبات مذکور جذب آهنربا یا مغناطیس می شوند در صورتیکه در بدن ما آهن ربایی وجود ندارد.

عضو کمیته علمی کووید ۱۹ یک راه ساده برای آزمایش این مساله را چسباندن اشیا مغناطیسی به ویال های محتوی واکسن عنوان نمود که می توان به آسانی آزمایش کرد و اشاره کرد: در واکسنهای کرونا هیچ ترکیب آهنی وجود ندارد که بتواند جذب میدان های مغناطیسی شود و ممکنست ترکیبات جیوه ای و یا آلومینیومی به میزان بسیار خیلی کم وجود داشته باشد.

بگفته دکتر ناجی خاصیت مغناطیسی را یک خاصیت خاص دانست که در بعضی افراد جهان به دلیلهای مختلفی ممکنست رخ دهد و میزان گلبول های قرمز، میدان پارامغناطیسی قلب، میزان و جنس و سطح تماس دوجسم، کشش سطحی بین دو جسم می تواند همچون عوامل موثر در بروز این پدیده باشد.

وی اشاره کرد: اگر در تمامی افراد جامعه امتحان نماییم خواهیم دید که بدن عده کثیری از افراد واکسینه شده اشیای فلزی را جذب نمی کنند اما افرادی هستند که واکسن نزدند اما اشیای فلزی جذب بدن آنان می شود و این مساله ارتباطی به واکسن کرونا ندارد.

دکتر ناجی در خاتمه این گفت و گو به این نکته اشاره نمود که وی بعد از انتشار کلیپ های مذکور و تماسهای مکرر افراد گوناگون به آزمایش این مساله در مورد خود و خانواده اش پرداخت که مشاهده کرد در وی و همسرش که به ترتیب واکسن های اسپوتنیک و استرازانکا دریافت نمودند خاصیت مغناطیسی شدن وجود نداشت اما دخترشان که واکسن نزده است خاصیت چسبیدن اشیای وجود داشت بدین سبب هیچ ارتباطی این پدیده با واکسیناسیون ندارد.

About Author