فست فود باز: بتازگی یک گونه جدید ویروس کرونا در ویتنام شناسایی شده است که بنظر می رسد سویه جهش یافته دلتا با تغییری جزئی باشد که قبل تر به نام گونه هندی شناخته می شد و بر طبق روش جدید نامگذاریِ سویه های جدید کروناویروس از طرف سازمان جهانی بهداشت، عنوان آن به دلتا تغییر کرده است.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، اینگونه را ابتدا متخصصان همه گیرشناسی ویتنام شناسایی نمودند و هنوز جزییات بیشتر آن در دست تحقیق و بررسی است.
مقام های ویتنامی ابتدا گفتند این سویه، تلفیقی از گونه دلتا و گونه آلفا یا همان گونه انگلیسی است اما سازمان جهانی بهداشت در این مورد تردید دارد.
در مورد اینگونه تازه کشف شده اطلاعات چندانی در دست نیست، اما وزیر بهداشت ویتنام گفته است که داده های ژنوم آن به زودی در دسترس خواهد بود.
گونه جدید کجا کشف شد؟
ویتنام هم اکنون تنها کشوری است که موارد مبتلاشدن به اینگونه را شناسایی و ثبت کرده است، اما مقام های سایر کشورها گفته اند اطلاعات کافی ندارند تا بتوانند آنرا رصد و ردیابی کنند.
له تای کویین مای، از موسسه ملی بهداشت و همه گیرشناسی ویتنام، گفت طرح جهانی به اشتراک گذاری تمام داده های آنفلوآنزا (GISAID) هنوز اینگونه را ثبت نکرده است.
به گزارش استریتس تایمز، یکی از مشاوران ارشد بهداشتی در سنگاپور که از طرح جهانی به اشتراک گذاری تمام داده های آنفلوآنزا برای ردیابی گونه ها استفاده می نماید، گفت تا وقتی داده های بیشتر به اشتراک گذاشته نشود، اطلاعات کافی وجود ندارد که اینگونه را دنبال کرد.
این رسانه دولتی گزارش داد برمبنای نتایج آزمایش های توالی ژنتیکی که موسسه ملی بهداشت و همه گیرشناسی ویتنام انجام داده است، تا روز شنبه ۲۹ مه (حدود شش روز پیش)، دست کم چهار نفر در ویتنام به اینگونه جهش یافته جدید آلوده شده بودند.
در پی افزایش شدید و ناگهانی موارد مبتلاشدن در هفته های اخیر، ویتنام محدودیت ها برای مهار شیوع ویروس کرونا را شدت بخشیده است. بیش از نیمی از مجموع ۶۷۰۰ مورد مبتلاشدن از اختتام ماه آوریل به این سو ثبت شده اند.
ماجرای سردرگمی و اشتباه در مورد گونه جدید چه بود؟
وین تان لانگ، وزیر بهداشت ویتنام، گفت اینگونه تلفیقی از گونه های بی.۱.۶۱۷.۲ (هندی) و بی.۱.۱.۷ (انگلیسی) است. او اظهار داشت که اینگونه «خیلی خطرناک» است و خاصیت های ترکیبی دو گونه شناسایی شده را دارد و بوسیله هوا بسیار آسان تر منتقل می شود.
اما سازمان جهانی بهداشت توصیف اینگونه بعنوان «ترکیبی» را زیر سوال برده است و می گوید یافته ها حاکی از آنست که جهشی جزئی در گونه جهش یافته هندی بوده است.
در عین حال ماریا ون کرکوف، متخصص همه گیرشناسی در سازمان بهداشت جهانی، اظهار داشت: اینگونه ویروس که در ویتنام شناسایی شده و وزارت بهداشت ویتنام گزارش کرده است همان بی.۱.۶۱۷.۲ است.
وی می گوید: برمبنای آنچه ما فهمیده ایم اینگونه بی.۱.۶۱۷.۲ است که در محل تاج پروتئینش یک حذف دیگر رخ داده است. بدین سبب هرچند در ابتدا گزارش شده که گونه جهش یافته ترکیبی است اما در حقیقت قضیه این است که یک جهش در همان گونه [بی.۱.۶۱۷.۲] با یک حذف دیگر است.
ون کرکوف اصرار کرد گونه بی.۱.۶۱۷.۲ مسری تر شناخته شده است و سازمان بهداشت جهانی در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاعات بیشتری در مورد سونه جدید ارائه می کند.
بنا بر اعلام اداره بهداشت و سلامت عمومی انگلستان، گونه کشف شده در ویتنام گونه ای جدید یا «ترکیبی» نیست بلکه همان گونه دلتا است با یک حذف در قسمت ۱۴۴ ساختار تاج ویروس.
آیا واکسن ها در مقابل اینگونه جدید هنوز موثرند؟
به نوشته روزنامه ایندیپندنت، متخصصان تا حالا می گویند که در مورد اثربخشی واکسن و گونه ویتنامی هنوز داده های روشنی در دست نیست اما می دانیم جهشی در گونه بی.۱.۶۱۷.۲ بوده و یافته ها حاکی از آنست که به کاهش مصونیت بعد از تزریق یک دز واکسن همچون واکسن های فایزر و آسترازنکا منجر گردیده است. با این وجود، نتایج یک مطالعه نشان داده است دو دز واکسن مقابل این گونه، مصونیتی مشابه سایر گونه ها به وجود می آورد.

منبع:

About Author