یک مسوول سازمان انتقال خون: اهدای خون در کشور حدود ۲۰ درصد رشد داشت

مدیرکل برنامه ریزی، جذب و نگهداری سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: اهدای خون طی چهارماهه سال جاری نسبت مدت مشابه سال قبل در کشور حدود ۲۰ درصد رشد داشت.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر بیتا ربانی روز جمعه در بازدید از اداره کل انتقال خون استان قزوین، اضافه کرد: انتشار کرونا باعث افت اهدای خون در دنیا بعد از حضور این ویروس شده بگونه ای که در بعضی کشورها افت ۳۰ درصدی به ثبت رسیده که این رقم در کشور ما هشت درصد بوده است.
وی اضافه کرد: البته با رشد قابل توجه اهدای خون در کشور طی سالجاری این افت جبران شده و به جای اول بازگشتیم و حتی آمار اهدای چهار ماهه سال جاری نسبت به چهار ماهه سال ۹۸ که کرونا در بین نبود هم افزایش پیدا کرده است.
ربانی در ادامه به فعالیت شبکه ملی خون رسانی اشاره نمود و اظهار داشت: هیچ مرزی در تأمین خون بیماران بین استان ها وجود ندارد و از ظرفیت این شبکه برای خون رسانی بموقع بین بیماران در سرتاسر کشور استفاده می نماییم.
وی در ادامه با تکیه بر لزوم به روزرسانی شیوه های جذب اهداکنندگان بخصوص در میان بانوان، اظهار داشت: در این حوزه تلاش داریم تا از تجارب و الگوهای کشورهای موفق استفاده نماییم.
این مسوول با اشاره به اینکه پنج درصد اهداکنندگان خون در کشور ما را بانوان می سازند که خیلی کم است، اضافه کرد: این درحالی است که آمار اهداکنندگان زن در بعضی کشورهای اروپایی به ۵۰ درصد می رسد و ما باید با برنامه ریزی مناسب به سمت جلب مشارکت زنان جامعه خود در اهدای خون پیش برویم.
وی افزود: باید با فعالیتهای مناسب و اقدامات فرهنگی این باور غلط که بانوان با اهدای خون گرفتار کم خونی می شوند و متاسفانه حتی برخی پزشکان هم به آن باور دارند را باید از بین برد.
ربانی با تکیه بر این که باید از ظرفیت فضای مجازی برای جلب مشارکت جامعه در اهدای خون بهره گرفت، اضافه کرد: سن جمعیت اهداکنندگان مستمر رو به افزایش است و باید به فکر افزودن افراد جدید و جوانان به این دایره باشیم و در این راه از هر ایده و خلاقیتی استقبال می نماییم.
وی لظهار داشت: تا پیش از این برای جذب و ترویج اهداکنندگان بیشتر به سمت اقشار خاص همچون هنرمندان و هنرپیشگان می رفتیم در حالیکه در رویکرد جدید باید همه اقشار مورد توجه قرار گیرند.
این مسوول همینطور ضمن اشاره به این که جلب رضایت اهداکنندگان در فرایندهای در ارتباط با اهدا بسیار مهم می باشد، اضافه کرد: از همین رو جلب رضایت اهداکنندگان به تازگی بعنوان نهمین هدف سازمان انتقال خون ایران گنجانده شده است.
وی در ادامه از قزوین بعنوان استانی که با مدیریت و برنامه ریزی مناسب هیچ وقت ذخایر خونی آن به مرحله بحرانی نرسیده یاد کرد و اظهار داشت: این استان در موقعیت جغرافیایی خاصی قرار گرفته و در راه ارتباطی بسیاری از استان ها قرار دارد و معین تهران است، ازاین رو استانی مهم در حوزه انتقال و اهدای خون به حساب می آید.

About Author