گزارش فست فود باز از یک انگاره ذهنی و پاسخ متخصصان پزشکی شما هم بعد از تزریق واکسن کرونا عوارض چشمی داشتید؟

فست فود باز: ایرنا- چند نفر که پس از تزریق واکسن کرونا برخی عوارض چشمی را تجربه کرده اند و تصور می کنند این علایم ناشی از واکسن است در تماس با خبرنگار ایرنا تجربیاتشان را بیان نمودند.
خبرنگار ایرنا در استان کرمان هم به دنبال آن، مبحث را دنبال کرد و بعد از بررسی و مصاحبه با تعدادی که واکسن کرونا دریافت کرده بودند به سراغ کارشناسان متخصص حوزه علوم پزشکی و چشم پزشکی رفت.
آنطور که متخصصان می گویند، هرچند ویروس کووید ۱۹ مستقیم یا غیرمستقیم بر چشم و بینایی هم می تواند اثرگذار باشد اما تابحال گزارش علمی و قابل استنادی در خصوص عوارض مستقیم چشمی واکسن کرونا تابحال در دست نیست و به قول پزشکان عوارض گزارش شده بیشتر عروقی و در نتیجه سایر مشکلاتی می تواند باشد که در بدن شکل می گیرد، مانند فشارخون؛ این متخصصان تاکید نمودند که قبل و پس از تزریق واکسن کرونا و حتی دیگر واکسن ها حتما فشار خون و میزان دیابت افراد باید کنترل شود تا عوارض ناشی از افزایش فشار خون که بعد از تزریق واکسن در خیلی از افراد شکل می گیرد، برای آنان مشکلاتی پیش نیاورد.
تجربه عارضه چشم افراد بعد از واکسن
اظهارات چند نفر از شهروندان که بعد از تزریق واکسن گرفتار عوارض چشمی شده اند در ادامه نقل می شود. زهرا جعفری ۴۲ ساله بعد از دریافت دُز اول واکسن سینوفارم می گوید که احساس سوزش، خارش و درد عجیبی در چشمان خود احساس کرده است. او می گوید: این درد به شکلی بود که نمی توانستم چشمانم را باز کنم و همانند نوزادان چشمانم چرک می زد و درد شدید داشت.
وی اضافه کرد: به پزشک و داروخانه رجوع کردم که دارو و قطره داد و تنها یک ساعت بعد از مصرف آرام می شد اما مجدد درد آغاز شد.
این شهروند اظهار داشت که بعد از گذشت ۶ روز از درد چشمانش کاسته شد.
دیدن اشکال نورانی در دید
حسن عرب پور از دیگر شهروندان کرمان و فعال رسانه ای هم می گوید که سه روز بعد از دریافت دز دوم واکسن سینوفارم اشکال هندسی نورانی و رنگی و ستاره ای می دیده است. به قول وی این مشکل ۳۰ دقیقه طول کشید و بسیار عجیب بود.
وی که می گوید دیابت نوع ۲ دارد، تصریح کرد که پیش از آن چیز خاصی نخورده بوده و تنها یک صبحانه ساده و قرص فشار خون مصرف کرده است.
المنتی که پشت چشمانم روشن بود
مسعود رمضان پور ۳۹ ساله هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه روز بعد از دریافت واکسن سینوفارم پشت چشمانم بشدت داغ می شود به نحوی که حس می کنم المنتی پشت آن روشن است؛ این حالتی عجیب است که تابحال برایم پیش نیامده بود.
وی که چشمانش اندکی ضعیف است گفت بعضی از دوستانم سردرد شدند اما حالت من عجیب بود و هنوز بعد از چندین روز این گونه می شود اما هر روز شدت آن کم می شود.
سینوفارم و بررسی خبرنگاری
از آنجایی که بیشتر این افراد که از عوارض چشمی گلایه داشتند می گفتند واکسن سینوفارم چینی زده اند، خبرنگار ایرنا با چندین نفر دیگر از افرادی که واکسن سینوفارم تزریق کرده بودند تماس گرفت و همگی اعلام نمودند عوارض خاصی تجربه نکرده اند و این درحالی است که برپایه یافته های علمی که تابحال انتشار یافته، عوارض سینوفارم از سایر واکسن ها مانند آسترازانکا کمتر است؛ حتی خیلی از شهروندانی که سینوفارم تزریق کرده اند به هیچ عنوان عارضه ای نداشته اند.
از جمله چند نفر از خبرنگاران و خانواده هایشان در استان کرمان که بعد از تزریق سینوفارم، عارضه خاصی را تجربه نکردند حال آنکه برخی افراد که آسترازانکا دریافت کرده بودند، از علائمی مانند بدن درد و تب گلایه داشتند.
مشکل چشمی خاصی تابحال گزارش نشده است
صحبت از عوارض چشمی و ادعای انتساب مستقیم آن به واکسن کرونا در حالی است که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان می گویدتاکنون هیچ موردی از عوارض مستقیم چشمی واکسن به دانشگاه رجوع نکرده است.
پس مشکلات چشمی ناشی از چیست؟
خبرنگار ایرنا در ادامه به سراغ یک متخصص چشم پزشکی رفت؛ وی که مدیریت گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم برعهده دارد در پاسخ به خبرنگار ایرنا توضیح داد: برخی عوارض واکسن، عوارض عروقی هستند و عوارض مستقیم چشمی نیست؛ ازاین رو باید پیش از واکیسناسیون حتما فشار خون و دیابت کنترل و اندازه گیری و هم رصد شود.
فشار خون از تاثیرات واکسن
دکتر علی شریفی خاطرنشان کرد: یکی از تاثیرات بیماری کووید و واکسن بالا رفتن فشار خون است که همانگونه که دانشگاه علوم پزشکی تاکید می کند فشار خون همواره باید کنترل شود؛ تغییرات عروقی بسیار مهم هستند و چه بسا کسانی با مبتلا شدن به بیماری یا تزریق واکسن به علت اهمیت ندادن نتوانستند داروهایشان را قطع کنند و برای همیشه فشار خونی شدند.
به گفته این متخصص چشم، کنترل مداوم فشار خون و دیابت هم گروه سنی خاصی ندارد و به همه سنین سفارش می شود؛ همینطور باید از خوردن زیاد مواد قندی پرهیز شود.
مرحله پیش از دیابت؟
مدیر گروه چشم علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: امکان دارد فردی در مرحله پیش از دیابت باشد و با این کار دیابتی شود بنابراین باید به این مورد توجه ویژه داشت.
منبع:

About Author