مدیرکل سلامت جمعیت وزارت بهداشت: قطع چرخه کرونا نیازمند تزریق واکسن به ۷۵ درصد جمعیت کشور است

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت و درمان اظهار داشت: برای کنترل بیماری کرونا باید بیشتر از ۷۰ تا ۷۵ درصد جمعیت کشور واکسن بزند تا چرخه بیماری کرونا در کشور قطع شود.
به گزارش چهارشنبه شب ایرنا، «سید حامد برکاتی» در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما اضافه کرد: برای مقابله با ویروس کرونا راهی به جز تزریق واکسن نداریم و با عنایت به ۲۰ ماه درگیری کشور با کرونا تجربه نشان داده است که تزریق واکن کرونا واجب است.
وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون به تأمین سلامت مردم کمک می نماید، افزود: چیزی که واضح است تزریق واکسن به سلامتی مردم کمک می نماید و عدم واکسیناسیون ساده انگاری بیماری کرونا است، چیزی که در پیک پنجم خویش را به خوبی در کشور نشان داد.
مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت و درمان یادآورشد: همانطوری که سازمان بهزیستی اعلام نمود اواخر تیرماه سالجاری در آسایشگاهایی که سالمندان آنها دو دوز واکسن را تزریق کردند ۷۵ درصد ابتلای به بیماری کرونا کم شد و ۶۵ درصد مرگ و میر سالمندان هم کاهش پیدا کرد در حالیکه متوسط سن سالمندان در آسایشگاه ها بیشتر از ۷۰ سال سن بود.
برکاتی تصریح کرد: اگر بخواهیم به سلامتی خود، خانواده و عزیزان دقت کنیم، تزریق واکسن یک وظیفه اجتماعی مهم ما است چونکه تنها موردی که می تواند از بیماری کرونا جلوگیری نماید، تزریق واکسن کرونا است.
مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت و درمان با اشاره به اینکه الان ۹۴ درصد سالمندان کشور واکسن تزریق کرده اند، اظهار داشت: تا وقتی که واکسن به شخص زده نشود ایمنی ایجاد نمی گردد و برای سلامت جامعه همه ما ناچار به زدن واکسن کرونا هستیم.
در ادامه «علی اکبر حقدوست » متخصص اپیدمیولوژیست در این برنامه تصریح کرد: سلامتی حق مردم است و برای تحقق این مسئله مهم باید دولتمردان دسترسی مردم را به واکسن تسهیل کنند و در زمینه مزیت های تزریق واکسن هم به مردم اطلاعات درست و صحیحی داده شود.
وی اظهار داشت: برخی افراد تزریق واکسن را سخت می پذیرند و باید به سوالات این افراد پاسخگو باشیم و با جواب علمی قانع نماییم که برای کنترل این بیماری باید واکسن کرونا تزریق شود.
این متخصص اپیدمیولوژیست اظهاردشات: الان درصدی از جمعیت ایران و جمعیت کشور هخای مختلف جهان واکسن نمی زنند ولی با اجبار نمی گردد واکسن تزریق کرد، اما با اعتماد سازی و اطلاع رسانی مناسب باید این افراد برای زدن واکسن قانع کرد.
حقدوست تصریح کرد: تزریق واکسن، رعایت پروتکلهای بهداشتی و دارو مهم ترین راهکار مقابله با بیماری کرونا است در حالیکه داروی موثری برای مهار این بیماری نداریم و رعایت پروتکلهای بهداشتی هم محدودیتهای زیادی را برای افراد به وجود می آورد، بنابراین تنها راهکار مناسب برای مقابله با این بیماری زدن واکسن است تا زندگی مردم راحت شود، همانطوری که الان در کشورهای مختلف جهان توانسته اند با تزریق واکسن این بیماری را کنترل کنند.
رییس سازمان غذا و دارو در این برنامه تلویزیونی اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم واکسن مورد نیاز کشور را از منابع داخلی و یا خارجی تأمین نماییم.
«محمد رضا شانه ساز» اضافه کرد: انتظار داریم با عنایت به افزایش واردات واکسن تا اواسط آبان ماه سالجاری بتوانیم تمام جمعیت هدف خویش را واکسینه نماییم تا به یک ایمنی جمعیتی برسیم.
وی تصریح کرد: هم اکنون دو تولیدکنندده داخلی ( برکت و پاستور) موفق شدند که واکسن خویش را برای انجام واکسیناسیون برساند و سه تولید کننده داخلی دیگر ( رازی، فخرا و سیناژن) وارد فاز سوم شده اند و حتی برای تایید واکسن برکت توسط سازمان بهداشت جهانی اقدامات مورد نیاز شروع شده است.
رییس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به رفع کمبود انسولین در کشور هم بیان نمود: هم اکنون کمبودی در انسولین نداریم و بیماران مورد احتیاج به داروی انسولین با راه اندازی سامانه مربوطه درحال شناسایی هستند و انتظار داریم تا آخر سال جاری با تولید انسولین در ۴ کارخانه تولید کننده در داخل، بتوانیم در تولید انسولین به خودکفایی برسیم.

About Author