معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت: تولید واکسن های مختلف کرونا با تلاش پژوهشگران ایرانی افتخارآفرین است

به گزارش فست فود باز معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید واکسن های مختلف کرونا در کشور با تلاش پژوهشگران ایرانی را افتخارآفرین دانست و اظهار داشت: تولیدکنندگان واکسن های داخلی با تمام توان در تلاش هستند تا با تولیدات خود نیاز نظام سلامت را رفع کنند.
دکتر فرید نجفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به اینکه واکسن کووایران برکت، اولین واکسن ایرانی است که موفق به دریافت مجوز شد و درحال توزیع در مراکز واکسیناسیون است، اضافه کرد: برخی از مجموعه های تولیدی در داخل شامل “کوو ایران برکت”، “اسپایکوژن” و “پاستوکووک” بعد از دریافت مجوز اضطراری درحال تولید واکسن های خود هستند و این واکسن ها بعد از تولید به وزارت بهداشت تحویل داده می شوند.
وی خاطرنشان کرد: واکسن های دیگر داخلی هم مانند “رازی کوو پارس”، “فخرا” در نوبت دریافت مجوز هستند و امیدواریم مراحل کسب مجوز ورود به بازار با اتمام فاز مطالعاتی سریع تر صورت گیرد.
این مسئول در وزارت بهداشت تصریح کرد: واکسن های دیگر هم در مراحل ابتدایی تر قرار دارند و باید فاز مطالعاتی خویش را انجام دهند تا امکان در دسترس قرار گرفتن آنها فراهم گردد.
نجفی روند تولید واکسن را با روند تحقیق در این بخش متفاوت توصیف کرد و اظهار داشت: در تولید واکسن امکان دارد یک سری موانع به وجود آید و کار در بعضی مواقع با سرعت پایین پیش برود. البته بخشی از کُندی کار به علت لزوم اتمام فاز مطالعه و دریافت مجوزها و روند ولید صنعتی است.
وی خاطرنشان کرد: واکسن های ایرانی کرونا مایه افتخار هستند، چه آنهایی که در مراحل تحقیق هستند و چه در مرحله تولید و توزیع قرار دارند، تلاشهای پژوهشگران ایرانی افتخاری بزرگ برای کشور است.
واکسینه کردن مردم اولویت اصلی ما است
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه اولویت اصلی وزارت بهداشت واکسینه کردن مردم چه با واکسن کرونای داخلی و چه با واکسن وارداتی است، حدود ۸۰ درصد ایرانیان باید واکسینه شوند تا بتوانیم به مرحله کنترل بحران اپیدمی کرونا برسیم.
نجفی تصریح کرد: با تمام توان در تلاش هستیم که این مورد هرچه سریعتر محقق شود و تزریق واکسن کرونا در مراکز واکسیناسیون کرونا با سرعت مناسب در حال انجام می باشد.
وی افزود: در ماه های اخیر تعداد قابل توجهی واکسن کرونا وارد کشور و تحویل وزارت بهداشت شده است. هم اکنون شرایط کشور به مرحله ای رسیده که گشایش بسیار مناسبی از نظر ورود واکسن کرونا شکل گرفته است.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا، برپایه آخرین آمار وزارت بهداشت، ۴۶ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۱۰۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۱ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۲۰۷ نفر هم دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۸ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۰۷ دُز رسید.
منبع:

About Author