تأثیر بیماری کووید- ۱۹ بر ریشه کنی فلج اطفال

به گزارش فست فود باز خراسان رضوی در سالهای اخیر، پیشرفت های بسیاری در زمینه از بین بردن فلج اطفال انجام شده است اما بیماری کووید- ۱۹ این تلاش ها را تا اندازه ای متوقف کرده است؛ طرح جهانی ریشه کنی فلج اطفال (GPEI) همچنان نقش مهمی در مبارزه با فلج اطفال در سرتاسر جهان دارد.
دو سال پیش، با کمک مشارکت جهانی بهداشت عمومی و تلاشهای گسترده برای واکسیناسیون، جهان پیشرفت قابل ملاحظه ای در پایان دادن به فلج اطفال به دست آورد اما متاسفانه بیماری همه گیر کووید- ۱۹ خیلی از این پیشرفت ها را به صورت ناگهانی متوقف کرد.
فلج اطفال یک بیماری تهدیدکننده زندگی است که توسط ویروس بسیار مسری ایجاد می شود و افراد را درگیر می کند. شدیدترین علامت آن فلج است که در صورت تأثیر ویروس بر ماهیچه های کمک کننده به تنفس افراد می تواند منجر به ناتوانی دائمی یا مرگ شود.
محققان اظهار کردند: افرادی که در کودکی به فلج اطفال مبتلا می شوند و به نظر می آید که کاملا بهبود می یابند امکان دارد در بزرگسالی گرفتار سندرم بعد از فلج اطفال، درد عضلانی یا ضعف شوند. هیچ درمانی برای فلج اطفال وجود ندارد اما واکسن فلج اطفال می تواند از افراد با آماده سازی بدن برای تشخیص و مبارزه با ویروس محافظت کند. واکسیناسیون اطفال ضد فلج اطفال در دهه ۱۹۵۰ شروع شد و موثرترین ابزار برای از بین بردن این بیماری شناخته شده است.
یک مورد از هر ۲۰۰ عفونت منجر به فلج برگشت ناپذیر (معمولا در پاها) می شود همینطور در میان افرادی که فلج شده اند زمانی که عضلات تنفسی آنان کار نمی کند ۵ تا ۱۰ درصد از بین می روند. مبحث روز جهانی فلج اطفال «تعهد به وعده» اعلام شده است.

تاثیر بیماری کووید- ۱۹ بر تلاشهای مقابله با فلج اطفال
طبق داده های اخیر یونیسف، در ۱۸ ماه گذشته شاهد عقب ماندگی قابل توجهی در واکسیناسیون کودکان بوده ایم. حدود ۲۳ میلیون کودک، واکسیناسیون معمول خویش را در سال ۲۰۲۰ از دست دادند که ۳.۷ میلیون نفر در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا کرده است. در سال ۱۹۸۸، جهان متعهد شد که ویروس فلج اطفال را از بین ببرد اما هم اکنون در بعضی از مناطق ازجمله افغانستان و پاکستان مواردی گزارش شده است.
در روز جهانی فلج اطفال بهداشت جهانی و همه موارد مرتبط دریافتند، همان گونه که بیماری کووید-۱۹ نشان داده است، بیماری در مرزها متوقف نمی گردد و تا وقتی که فلج اطفال در جایی از جهان وجود داشته باشد، باید واکسیناسیون ادامه یابد. نگران کننده ترین حقیقت این است که اغلب این کودکان حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده اند. هند و پاکستان دو کشوری هستند که بیشترین افزایش نادیده گرفتن واکسیناسیون در دوران کودکی را داشته اند و در مجموع ۴ میلیون دوز فراموش شده را به خود اختصاص داده اند. مهم ترین علت این افزایش، مقابله با بیماری کووید بوده است.
آگاهی ضعیف و تردید در دریافت واکسن پیشرفت ریشه کنی فلج اطفال را در دو کشور با موارد گزارش شده از فلج اطفال، پاکستان و افغانستان، مختل کرده است. بعد از توقف موقت واکسیناسیون برای محافظت از جوامع در مقابل کووید-۱۹ هر دو کشور شاهد افزایش شدید موارد در سال ۲۰۲۰ بوده اند.
این همه گیری آگاهی عمومی در مورد واکسیناسیون و مزایای سلامتی عمومی را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش داد. ظهور واکسن های کووید -۱۹ توسط سازمان بهداشت جهانی با سرعت بی سابقه ای مرگ ومیر و عوارض جمعیت واکسینه را به شدت کاهش داده است. هم اکنون، سازمان ملل درحال آماده سازی واکسیناسیون کودکان زیر ۵ سال در افغانستان است.
اطمینان از دسترسی عادلانه به واکسن ها برای همه ازجمله حاشیه نشین ترین و صدمه پذیرترین گروههای ساکن در دورترین نقاط، ریشه کنی فلج اطفال را ممکن کرد.
حالا جهان باید با هم متحد شده و راهبرد جدید ریشه کن کردن فلج اطفال را از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ در نظر بگیرد تا مسیر این ریشه کنی به روند گذشته بازگردد. جامعه جهانی بهداشت با تلاش جمعی و همکاری قوی جهانی می تواند برنامه ریشه کنی فلج اطفال را در مسیری برای موفقیت قرار دهد.
منابع

weforum.org

sambadenglish.com

afro.who.int

euro.who.int

About Author