عضو کمیته علمی کشوری کرونا: بازگشایی بدون محدودیت خطرآفرین است

عضو کمیته ی علمی کشوری کرونا با تکیه بر ضرورت بررسی وضعیت شهرهای قرمز کرونایی در کشور، اظهار داشت: هرچند در کل آمارهای کرونا در کشور رو به کاهش است اما هنوز احتمال بروز موج ششم وجود دارد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر پیام طبرسی در حاشیه جلسه کمیته ی علمی کووید ۱۹ با حضور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: درباره وضعیت کرونا آمار کشوری گویاست و خوشبختانه فعلاً آمار در اغلب مناطق رو به کاهش است. هرچند که تعداد شهرهای قرمز در این هفته افزوده شد که این مورد می طلبد روی موارد شهرهای قرمز دقت بیشتری شود و علت و وضعیت آنها بررسی شود.
وی با اشاره به اینکه البته در کل آمار کرونا و میزان مرگ و میر رو به کاهش است، اظهار داشت: هرچند این مورد منتفی نمی کند که ما هشدارها را برداریم. چونکه هنوز متاسفانه احتمال بروز موج ششم وجود دارد.
طبرسی اظهار داشت: در جلسه امروز هم درباره روش های تست و این که از چه کسانی تست گرفته شود، بحث شد. همینطور درباره الزامات هوشمندسازی که یکی از آنها تست مناسب می باشد که پس از نتیجه گیری اعلام می شود.
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره چرایی افزایش موارد بیماری در نیمه شرقی کشور، اظهار داشت: طبق اطلاعات وزارت بهداشت، آمار به صورت کلی رو به کاهش است، اما در بعضی شهرهای خاص شاهدیم که یک مقدار تعداد در حال افزایش می باشد. هنوز این موارد مفهوم دار نبوده، اما باید بیشتر به هشدارها دقت کرد. چونکه حالا حدودا محدودیتی نداریم و همه کارها دارد انجام می شود. حال مدارس را هم که می خواهند باز کنند، باید با دقت صورت گیرد. چونکه وقتی بیماری به صورت ناگهانی آغاز به اوج گرفتن می کند، پیشگیری از آن خیلی سخت خواهد بود. ازاین رو باید تا حد ممکن تلاش نماییم که باردیگر موجی ایجاد نشود.
طبرسی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره خطر بازگشایی های همزمان، اظهار داشت: ما الزامات علمی را مطرح می نماییم، اما الزامات اجرایی در اختیار ما نیست. طبق الزامات علمی، تا زمانیکه بالای ۸۰ درصد واکسن تزریق نکردند و دو هفته از واکسیناسیون آن ۸۰ درصد نگذشته، اتفاق خاصی نیفتاده و همه افراد مستعد بوده و چرخه بیماری می تواند وجود داشته باشد. حتی پس از اینکه ۸۰ درصد را واکسینه میکنید، در نمونه هایی مانند انگلیس می بینید که کماکان روزی ۴۰ هزار مبتلا و ۱۶۰ مرگ دارید. ازاین رو همه این اقدامات به معنای منتفی شدن کووید نیست. ازاین رو در فضاهای بسته و در جامعه احتیاج به الزامات بهداشتی داریم.
وی تصریح کرد: یکی از الزامات بهداشتی مسافرت نکردن است. متاسفانه در این حوزه موفق نبودیم. افرادی که به خارج از کشور می روند. در این زمان تعداد زیادی افراد برای مراسم اربعین رفتند، تعداد زیادی از افراد به ترکیه رفتند و…، وقتی این افراد بازمی گردند، هنوز غربالگری مناسبی نداشتیم. بر این اساس احتمال ورود بیماری از مرزها را جدی می کند. اینکه بیماری در نیمه های شرقی و غربی و لب مرزها مقداری بالا رفته، امکان دارد علتش همین باشد. مهم ترین اقدام هم این است که نظام تست گیری را قوی کرده و افزایش واکسیناسیون داشته باشیم. تا زمانیکه واکسیناسیون به بالای ۸۰ درصد نرسیده، صحبت از بازگشایی بدون محدودیت می تواند بسیار خطرناک باشد.
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره نگرانی از جهش های جدید، اظهار داشت: خوشبختانه در دنیا جهش خاص جدیدی اتفاق نیفتاده است که مورد توجه قرار گیرد. تنها جهش مهم فعلاً همان ویروس دلتاست و برخی کشورها گونه های جهش یافته ای در خود دلتا گزارش کردند، اما جز این ویروس جدیدی نداریم که مورد خطر باشد. البته اگر بخواهیم بدون محدودیت بازگشایی نماییم، خطرآفرین است.
طبرسی اظهار داشت: هنوز اتفاق خاصی در زمینه پیشگیری نیفتاده که مثلاً ظرفیت هواپیماها ۱۰۰ درصد شود یا مسافرت ها و ویژه مسافرت های خارجی باز شود. حالا خیلی از مردم مسافرت خارجی را آغاز کردند که خطرناک می باشد. مثلاً جایی مانند ترکیه در اوج بیماری است و اغلب مسافرانی که می روند و برمیگردند، بیمار میشوند و بیماری را می آورند و انتقال می دهند. حال نمیدانیم که در آنجا جهش جدیدی هست یا خیر و طول می کشد که جهش را شناسایی نماییم. ازاین رو اینها مواردی است که تا زمانیکه به واکسیناسیون ۸۵ درصدی نرسیدیم باید رعایت نماییم.

About Author