هر ۳۹ ثانیه در جهان یک کودک براثر ذات الریه می میرد

فوق تخصص ریه کودکان بیمارستان مسیح دانشوری ضمن اشاره به پنومونی بعنوان اولین بیماری عفونی کشنده در سرتاسر دنیا اظهار داشت: بر مبنای آخرین داده ها، در هر ۳۹ ثانیه شاهد مرگ یک کودک در دنیا بر اثر پنومونی (ذات الریه) هستیم.
به گزارش فست فود باز به نقل از خبرگزاری ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مریم حسن زاد ضمن گرامیداشت روز جهانی پنومونی اظهار داشت: پنومونی، عفونت ریه یا ذات الریه، بعنوان بیماری عفونی کشنده در کودکان زیر ۵ سال و افراد بالای ۶۵ سال شناخته می شود.
وی اضافه کرد: هر ساله این بیماری منجر به مرگ عده زیادی از افراد می شود، ازاین رو سازمان بهداشت جهانی و یونیسف ۱۲نوامبر مصادف با ۲۱ آبان ماه را بعنوان روز جهانی پنومونی نامگذاری کرده اند.
حسن زاد تصریح کرد: بر اساس گزارش آماری سازمان بهداشت جهانی، پنومونی نخستین بیماری عفونی کشنده در سرتاسر دنیاست و سالانه بیشتر از یک میلیون کودک زیر ۵ سال بر اثر مبتلا شدن به این بیماری های پنوموکوکی جان خویش را از دست می دهند و بر مبنای آخرین داده ها، در هر ۳۹ ثانیه شاهد مرگ یک کودک در دنیا بر اثر پنومونی هستیم.
به گفته وی پنومونی به علل عفونی یا غیرعفونی ایجاد می شود که عوامل عفونی شامل انواع میکروب ها، باکتری ها، میکروب ها، ویروس ها یا قارچ ها هستند. پنومونی غیرعفونی هم در اثر انواع بیماری های اتوایمیون، نقص سیستم ایمنی و مواردی نظیر آن ایجاد شود.
فوق تخصص ریه کودکان بیمارستان مسیح دانشوری نشانه های پنومونی را شامل علائم تنفسی و غیر تنفسی عنوان نمود که علائم تنفسی شامل تنگی نفس، تاکی پنه یا تنفس سریع و تند، سرفه های خلط دار یا بدون خلط است و علائم غیر تنفسی شامل تب، تعریق، عرق شبانه برشمرد.
حسن زاد ضمن اشاره به شیوع فزاینده پنومونی در پاندمی کرونا اضافه کرد: با عنایت به اینکه ویروس کووید ۱۹ تمایل زیادی به ایجاد درگیری ریوی دارد درصد بالایی از مبتلایان به کرونا امکان دارد که گرفتار درگیری ریوی شوند اما شدت آن در افراد متفاوت می باشد.
به گفته وی بیماری خیلی از مبتلایان به کرونا امکان دارد از نوع خودمحدود شونده باشد و اصلا نیازی به درمان پیدا نکنند و بعد از مدتی استراحت و تغذیه مناسب بهبود یابند. اما در بعضی افراد هم به علل مختلفی نظیر ایمنی پایین یا نوع ویروس بیماری شدت بیشتری پیدا می کند که این افراد باید حتما تحت درمان های لازم بسته به نوع بیماری قرار گیرند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: ویروس کووید ۱۹ در بیماران کرونایی می تواند منجر به بروز درگیری ریوی و پنومونی شود که با تشخیص بموقع و انجام اقدامات درمانی میتوان پنومونی را درمان کرد. ازاین رو در صورت رفتن به موقع و کنترل بیماری، فرد بهبود می یابد در غیر این صورت منجر به درگیری مزمن ریوی یا حتی مرگ بیمار می شود.
این فوق تخصص ریه کودکان با بیان اینکه بعد از درگیری ریه بیمار کرونایی پیشگیری از سیر بیماری دشوار است سفارش کرد: افراد درصورت مشاهده علائم ذکر شده هرچه زودتر به پزشک رجوع کنند تا بسته به نوع بیماری و میزان درگیری درمان های لازم برای کنترل بیماری و پیشگیری از پیشرفت آن شروع شود.
این استاد دانشگاه، درمان بیماران را وابسته به میزان درگیری ریه بیمار متفاوت برشمرد و اظهار داشت: بعد از معاینه و بررسی بیمار توسط پزشک درمان لازم انجام می شود. اگرعامل ایجاد کننده پنومونی میکروبی باشد درصورت نیاز آنتی بیوتیک تجویز می شود ولی اگر عامل بیماری ویروس باشد بیشتر باید درمان های حمایتی انجام پذیرد تا بیماری کنترل شود.
وی اضافه کرد: درصورتی که پنومونی از نوع غیرمیکروبی و عامل ایجاد کننده آن نقص سیستم ایمنی و بیماری های اتوایمیون نظیر لوپوس یا روماتوئیدآرتریت باشد باید درمان بیماری زمینه ای بیمار صورت گیرد.
حسن زاد ضمن اشاره به تأثیر مهم رعایت پروتکلهای بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در جلوگیری از بروز پنومونی اظهار داشت: امروزه مردم در سرتاسر دنیا برای جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا پروتکلهای بهداشتی را رعایت می کنند که این امر باعث کاهش مبتلا شدن به کووید ۱۹ و همینطور پنومونی های عفونی و غیرعفونی می شود.
وی تصریح کرد: اگر بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و تهویه مناسب در فضاهای بسته رعایت شود شیوع پنومونی ناشی از عوامل ویروسی و میکروبها کاسته می شود اما در مورد پنومونی ناشی از بیماری های نقص سیستم ایمنی باید درمان بیماری های زمینه ای صورت گیرد.
حسن زاد تصریح کرد: در پاندمی کرونا بروز هرگونه علامت غیرطبیعی شامل تنفسی یا غیرتنفسی یک اخطار به حساب می آید و افراد در صورت مشاهده هر یک از این علائم حتما باید به پزشک رجوع کنند.
فوق تخصص بیماری های ریه کودکان دانشگاه به افراد سفارش کرد از خود درمانی پرهیز کرده و با عنایت به اینکه هم اکنون کرونا تصاویر و تظاهرات بالینی مختلفی از خود بروز می دهد بمحض مشاهده علائم ذکر شده و هر گونه علائم غیرطبیعی به پزشک رجوع کنند.

۱۳۵۲

About Author